Filmpje van mijn testbaantje gemaakt om iTrain te leren

Gestart door Snobby Crash, 25 september 2015, 12:23:08 PM

Snobby Crash

Beste modelbouwvrienden en vriendinnen,

Zoals de titel het al zegt heb ik vorig jaar een baantje gemaakt van 30cm breed en 250cm lang.
Dit baantje staat op 4 tafelpoten met wieltjes eronder. Het baantje staat in de inkomhal,
en als ik zin heb kan ik het gewoon in de huiskamer rollen, mijn centrale op aansluiten en laptop.

Ik kan dan lekker oefenen om iTrain beter onder de knie te krijgen.

Een aanrader aan beginnende iTrain gebruikers is om een klein testbaantje te maken, en daarmee
wat te oefenen.

Ondertussen heb ik dit baantje ook reeds gebruikt op onze open deurdag van MSC Het Spoor in Sint-Niklaas
(Belgie) om mensen te laten kennis maken met iTrain en het digitaal rijden.
Het was op onze opendeurdag een heel groot succes en heb heel veel vragen gekregen over de werking van iTrain,
digitaal rijden, bezetmelders enz...

Ik zou zeggen geniet van het filmpje !

Geert

https://www.youtube.com/watch?v=r-7sOib9i54

loebaske

Zeer interessant moet er ook mee leren werken, als het zover is kom ik op cursus....

NielsVV

Ben er sinds vorige week ook mee begonnen. Had geen zin om eerst een testbaan in elkaar te knutselen en ben direct op mijn vaste baan begonnen. Na enkele(!) keren de handleiding te lezen, is het mij toch al gelukt om een simpele dubbele pendeltrein te laten rijden. Kruipt in het begin wel wat werk in om alles goed in te stellen en al bloklengtes in te geven, maar loont wel de moeite.

Ik vind de eerste geautomatiseerde rit altijd spannend. Gaat hij stoppen of niet.... ::)
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

BC911

Mooi filmpje dat mij doet watertanden  8). Heb ze ook zien staan in Sint-Niklaas. Ik vind dit vooral interessant aangezien je toch heel wat leven kunt krijgen op een kleine oppervlakte. Een lus op een baan zorgt er meteen voor dat je baan zo breed wordt ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

ERVIN

Ferm Geert  , dus jij doet ondertussen niets , enkel filmen , en de treinen rijden vol-automatisch?? Knap knap!!

Goh , dat zal hier altijd wel een droom blijven , mijn baan is veel te groot geworden voor dit soort zaken en ik heb hier absoluut geen verstand van , en dan heb ik het niet alleen over het programmeren , maar ook over de financiële kwestie , misschien toch maar eens een €millions invullen?? ;)


loebaske

Daarvoor dient dat systeem Erwin, zou een dure zaak zijn als het alleen voor zo een baantje diende, ga het me ook aanschaffen....

Ben

Mooi project en netjes in beeld gebracht Geert. Nu nog even fine-tunen, snelheden omlaag en trager afremmen en optrekken?

Baantje kan nog net mee naar Werkendam straks. ;D

Gr, Ben.

Snobby Crash

Bedankt alvast voor de leukenreacties !

Inderdaad Ervin, ik moet gewoon selecteren op mijn laptop welke treinen ik automatisch
wil laten rijden en verder heb ik de tijd om te genieten !

Ik kan ook bevoorbeeld 2 treinen automatisch laten rijden, en de andere met de hand bedienen.
Dit maakt het pas leuk, omdat je dan ook zelf nog kan rijden. Ik selecteer dan handmatig een trein en zeg naar welk spoor ik deze wil laten rijden. De computer zal met mijn selectie rekening houden, en zodra het traject vrij komt schakelt de computer het sein op groen, en kan ikzelf handmatig mijn trein laten rijden naar het eerder gereserveerde blok. Zodra mijn trein aankomt in zijn eindblok, gaat de computer weer verder met de twee treinen automatisch te laten pendelen.

In dit filmpje rijden er zes lokjes allen automatisch.

Op onze opendeur van MSC Het Spoor had ik de pech dat er een wisselspoel defect was, daardoor
kon ik 1 spoor niet berijden, en kon ik maar pendelen met 4 treintjes.

Ik ga nu de komende weken de spoelen vervangen door servomotoren en tevens nog twee korte stukjes spoor extra aanbrengen zodat ik dan kan rijden met 8 lokjes.

Wat de bedrading en aansturing betreft, heel wat modelbouwers hebben daar schrik van, maar dit is zo eenvoudig. Een module waarop je 16 bezetmelders kan op aansluiten, een 1 module waarop je 8 wisselspoelen aansluit zitten onder dit baantje. Kostprijs voor deze 2 modules is een 80 euro. Een laptop dat heeft bijna iedereen en een centrale kan je gebruiken van uiteenlopende merken op de website van iTrain zie je welke centrales je allemaal kan koppelen. Je hebt tevens een licentie nodig van iTrain deze kan je aanschaffen in verschillende versies en de duurste versie is 199 euro.

Verder het programma aanleren, maar als je dit stapsgewijs doet heb je het snel onder de knie en zal je merken dat het allemaal niet zo moeilijk is hoor !

Ik vertrek nu naar Nederland, het is vandaag de iTrain fandag, en ik hoop daar nog een heleboel bij te leren !

Groetjes,

Geert

Snobby Crash

Das net te laat Ben, maar inderdaad, ik had jullie eerder de vraag moeten stellen of het iets was dit baantje mee te brengen. Volgend jaar breng ik het zeker mee, het past net in mijn auto.

nu nog snel even tandjes poetsen, en op naar het iTrain evenement !!!

Tot zo !

Geert