Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Even raad vragen aan de experts

Gestart door Dirkh, 24 september 2015, 18:16:33 PM

Dirkh

Hoi, ik heb net nieuwe servo's gaan halen , nu hebben die een spanningsbereik tussen de 3.2v en 4.2v.
Mijn mini voeding kan ik instellen op 4.5 V, nu dacht ik als ik daar nu gewoon een 1N4007 of 1N4005 tussen zet krijg ik een spanningsval van 0.5 a 0.7 V over de diode en komt de spanning rond de 4 V te liggen, dus binnen de grenzen van de servo.

Is dat een goed idee of is dat af te raden e moet ik nu nog eerst een schakeling maken met een LM317 (die heb ik nog liggen) om de spanning te verlagen ?

Snobby Crash

Dirk,

Dit is helemaal juist ! Per diode heb je een spanningsval van 0,7V !
Maar een diode in serie met een servo, dit zal je best even moeten uittesten
hoe de servo zich gaat gedragen, omdat je diode pas doorlaat zodra je een spanning
bereikt hebt van 0,7volt. Het zou dan wel eens kunnen dat je servomotor bij het
starten een klein schokje krijgt en dan doorgaat naar zijn juiste positie.

Geert

Havoc

Normaal blijft een servo onder spanning en mag dat dus geen probleem zijn. Maar je gaat moeten opletten hoeveel je servo verbruikt want bij heel kleine stromen is de spanningsval ook minder.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

#3
De spanningsval over een diode is geen absolute waarde. Er begint al stroom te lopen bij 0,5V. In het normale werkgebied is de spanningsval rond de 0,6 à 0,7V, en bij maximale stroom kan die zelfs boven 1V komen.

Wat zijn dat trouwens voor bijzondere servo's met zo'n lage voedingsspanning?

Gerolf

Voor de stabiliteit zou ik een weerstand van pakweg 100 Ohm en een Elco van minstens 47µ over de servo zetten:
Weerstand zorgt voor een minimumbelasting, condensator stabiliseert de spanning.
Als het werkgebied 3.2 ... 4.2 V is - wat ik ook merkwaardig vind - zou ik 2 stuks 1N4002 gebruiken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Gerolf

Als je een spanningsstabilisator zou gebruiken zoals 78XX, heb je een te groot spanningsverschil (minstens 1700 mV)
Om slechts 1 Volt te minderen heb je een low-drop regelaar nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke


Gerolf

1700 mV volgens de datasheet die je hier zette. Dan kom je aan 3.3 V - de ondergrens van de genoemde servo.
100 mA zal trouwens wat weinig zijn. Ik meet met mijn servootjes vaak 300 en meer ...

2 diodes, weerstand en Elco lijkt me beter (en goedkoper)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

ok, deze dan, 800mA
https://www.sparkfun.com/products/526
een LM met weerstand is natuurlijk ook goed

Huugooke

#10
LM317M dus
Staat hier ergens uitgelegd  ;) ;D

dani

overweeg eens een DC-DC  Buck converter/spanningsdropper.

Een regelbare  DC  spanningsverlager die tot 3A kan trekken en die je perfect op 4V kan afregelen.

kost zowat 2€  als je ze via den  "iebeej" bestelt.    Eventueel kan ik je wel even depanneren, ik heb er nog enkele.


bron :   http://ecx.images-amazon.com/images/I/41nf1Dhkg7L._SX425_.jpg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

In Dirk zijn andere draadje kan je lezen dat het al werkt, met 1 diode ...

Zo'n DC-DC-printje is sowieso interessant - ook voor andere doelen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Gerolf op 25 september 2015, 09:34:41 AM
Zo'n DC-DC-printje is sowieso interessant - ook voor andere doelen  :)

inderdaad, en helemaal leuk wordt het als je ook nog eens  een "pump" hebt, die de spanning kan opkrikken... 




EEn DC-DC buck heb ik onlangs nog gebruikt in een klokradio waarvan de op de print aanwezige 5V voeding om zeep was waardoor de iphone / ipod niet meer wou opladen in de docking.    Er was wel nog 12V aanwezig voor de rest van het toestel.  Dus ipv te knoeien op de print gewoon een Buck er tussen op 5V en klaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

Het werkt dus met een simpele 1N4007 diode, ik heb wel een klein printje gemaakt met een relais om de voeding af te schakelen want die dingen bleven zoemen zelfs zonder puls. Ineens van geprofiteerd van er enkele condensators bij op te zetten en nu werkt het stabieler.

Mercie voor de hulp en hints.