Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ombouw marklin 3389

Gestart door obicham, 11 juni 2006, 15:03:32 PM

n/a

Motor is perfekt schoon, koolborstels zijn goed (analoog zowel als op de LokPilot V2 rijdt-ie perfekt).

In eerste instantie zou je niet geneigd zijn erop te letten echter zodra je het ziet stoort het - het verschil met de LokPilot V2 is zonneklaar.

Ik kan het gemakkelijk naast elkaar vergelijken met verschillende types decoder en motor, omdat ik meerdere NS 1200 's heb.
Momenteel liggen er vier naast elkaar open op mijn werktafel.

Peter

INFO

citaat:
Kruipen gaat idd schokvrij, dat is het 'm niet (CV2 staat trouwens default op 1)


Nee Peter de defaultwaarde van CV2 is 3. Blz 8 van de Anleitung T125/T145

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

CV1 is het adres (1...127), is 3
CV2 is de startspanning (0...255), is 1

Ik heb hier wel Ausgabe 1/03 - voor wat het waard is.

Maar dat doet er eigenlijk niet toe - mijn (voorlopige, in ieder geval) conclusie is dat ik LokPilots V2 met HAMO magneten ga gebruiken in mijn NS 1200 's (een stuk of 10), geen Kuehns.

Peter

INFO

Voor wat het waard is even een kleine video expressie.
http://s5.photobucket.com/albums/y200/xammax/?action=view¤t=Film.flv

De lok en de decoder presteren nog perfecter als je de hogere frequentie van 16 kHz gebruikt voor de motoraansturing, dan loopt de motor bijna geruisloos en zeer soepel.
CV #9 op 0
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ik gebruik CV9=0 ook (1=120Hz, 0=15,6kHz) dat maakt de lok duidelijk stiller vooral op lagere snelheden.

Wel moet ik zeggen dat ik CV5=150 (Vmax) en CV6=75 (Vmid) gebruikte om de max. snelheid van de lok te temperen (CV29bit4=0).
Bij CV5=0 en CV6=0 (default) krijg je een exponenti?el verlopende kurve, het lijkt dan wel beter te zijn.
Ik test vandaag lekker weer verder.

Je filmpke is niet vloeiend genoeg om (het ontbreken van) kleine snelheidsvariaties te laten zien, Wim, maar thx voor de moeite.

Peter

n/a

Nee helaas - bij CV5=0 en CV6=0 heb ik het probleem rond snelheidstrap 10.
Let wel: ik stuur DCC uit, 28 trappen. Daar heb ik de decoders ook op ingesteld.

Getest met twee loks en twee decoders:
Decoder A in lok A, decoder B in lok A,
Decoder A in lok B, decoder B in lok B,
geeft allemaal hetzelfde resultaat.

Kuehns eruit, LokPilot V2 52600 erin. Opgelost [8D]. De lok is nog geruislozer ook met deze decoder.

I go this way (voor wat betreft de NS 1200) - ga vandaag of morgen de Kuehn uitproberen in een Motorpost en NS 1100, beide met HAMO magneet (hebben beide trommelcollector motor), maar ik  ben 'bang' dat ik ze uiteindelijk nog in Roco's ga moeten zetten.

Peter

obicham

We zijn nou 2 jaar verder met dat treintje en loopt nog steeds niet :-(
De winkel heeft het een JAAR in huis gehad en er NIETS NAKKES NADA aan gedaan.
Heb hem toen maar terug gehaald samen met een lokpilot, maar mijn permanent magneet krijg ik niet passend.
de oude veldmagneet heeft een diameter van 20mm en de marklin permanentmagneet 18mm.
Net nog maar eens op de esu site gekeken, het blijkt dat ze de verkeerde hebben besteld/geleverd gekregen.
Die wat ik heb gekregen is voor motorschild 204900 (esu ES51961) en niet voor motorschild 231350 (esu ES51962)
Nieuwe bestelling is geplaatst zou geleverd worden over 2 weken.

gelukkig is mijn baan nog niet klaar dus mis hem nog niet.

obicham

citaat:
Geplaatst door INFO

De 3389 oftewel de motorpost, heeft een trommelcollector,
Als je deze lok wil ombouwen, met een lastgeregelde decoder,
dan heb je een 60902 ombouw setje nodig, of de 60760,

Wat je ook kunt doen is er een permanent van esu in zetten, en er een Kuhn T125 of T145 decoder in monteren. Dit is een betere oplossing van de 60760, en goedkoper de 60902 is niet meer in productie. En is vervangen door de MFX ombouwsetjes.



obicham

Hoera: een rijdende MP
Lokpilot 1 ism een permanent magneet en een 3 polig anker.
Bljkt dus toch de 76200 uhlentroep decoder te zijn geweest.
Jammer: lampjes overleden ondanks printaanpassing.
originele weerstanden blijken niet groot genoeg te zijn geweest.
Lampjes maar bestellen bij conrad (microled).

Nou nog de snelheid zien aan te passen, vliegt over de baan.
Iemand nog goede instellingen voor een lokpilot 1 ?





Ludwig

Eind goed al goed.[;)]
Het heeft blijkbaar lang geduurd maar dat zal de pret niet drukken hoop ik.
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2