Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ombouw marklin 3389

Gestart door obicham, 11 juni 2006, 15:03:32 PM

INFO

Een hamo-magneet koop je voor 7 tot 9 Euro, dus 15 euro is veels te veel.

Wat lees ik nu Erik, de 76200 werkt beter dan de 76400, en je hebt de 76200 als een gelijkstroom decoder aangesloten. Geen wonder dat je daar geen problemen mee hebt, nu komt de aap dus uit de mouw.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

obicham

decoder is niet overleden, koolborsteltje maakte geen goed kontakt.

Even teruggeweest naar  de winkel waar we dat uitvonden :-)
Maar toen hadden we het probleempje treintje loopt, treintje loopt niet, treintje loopt.
We gokken dat de problemen voortkomen uit de standaard instellingen.
Trein heeft nou ook (nog) een lage max snelheid.
Word daar ingesteld en nagekeken , hoop dan een goedlopende MP te hebben

erik de noorman

Info,

Bij twee loc's is de 76200 aangesloten als gelijkstroomlok( marklin met hamo)verder wordt de 76200 gebruikt zoals het hoort en waarvoor hij gebouwd is, voor aansturing van een lok met een wisselende veldspoelmagneet.
Deze werken sindsdien allen  prima. Het voorgaande euvel heb ik opgemerkt wanneer ik een goed werkend 76200 bij een originle marklin motor, uitbouwde en inbouwde in een andere lok,dat blijkbaar plotseling  de aansturing van de veldmagneet niet meer werkte.
Na een beetje zoeken bleek dat de decoder nog prima werkte maar dat je de twee witte draden die je aansluit op het veldmagneet + de aansluitingen van de veldmagneet goed moet strippen en daarna zuiver moet solderen. Dit gedaan de decoder weer prima werkt.

Erik

INFO

citaat:
Geplaatst door obicham

decoder is niet overleden, koolborsteltje maakte geen goed kontakt.

Even teruggeweest naar  de winkel waar we dat uitvonden :-)
Maar toen hadden we het probleempje treintje loopt, treintje loopt niet, treintje loopt.
We gokken dat de problemen voortkomen uit de standaard instellingen.
Trein heeft nou ook (nog) een lage max snelheid.
Word daar ingesteld en nagekeken , hoop dan een goedlopende MP te hebben



Ik gok daar niet op, met de defaultwaardes moet de decoder goed werken. Ik hoop met je mee, alleen heb ik er weinig vertrouwen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Wim,

Wat je schrijft klopt. Normaal moet de decoder met de fabriek instellingen de loc goed doen lopen. Maar volgens wat ik lees, wat obicham schrijft is er of wel geen goede stroomafname of is de motor niet in orde.

Obicham, soms zorgt de aansluiting van de sleper voor mini kortsluitingen( hoe noemt zo iets), dan krijg je hetzelfde rijgedrag zoals je beschrijft. Kijk na of deze goed is geisoleerd van het frame.

Erik

INFO

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Wim,


Obicham, soms zorgt de aansluiting van de sleper voor mini kortsluitingen( hoe noemt zo iets), dan krijg je hetzelfde rijgedrag zoals je beschrijft. Kijk na of deze goed is geisoleerd van het frame.

Erik



Erik, ken je eigenlijk die lok? Zo te lezen niet, want de sleper is gemonteerd op een plastic frame, dus hoe kan dat kortsluiting maken.
De vraag is alleen liep de lok voor de ombouw goed. Als dat niet het geval is dan is dat de oorzaak. Anders is het gewoon oorzaak 76200.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Wim,

Inderdaad ik weet niet direkt over welke loc het hier gaat en nooit geweten dat marklin zijn slepers op een plastic onderstel monteerde.
Zal ook wel zo zijn als jij het zegt (weer iets bijgeleerd, maar  ga dit toch nog even nakijken) en kan dit al uitgesloten worden.

Maar ik heb ook al loc's gehad die anoloog prima liepen en die na ombouw naar digitaal zich gedroegen als een veulen in een nieuwe wei.[;)]

Erik

INFO

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Wim,

Maar ik heb ook al loc's gehad die anoloog prima liepen en die na ombouw naar digitaal zich gedroegen als een veulen in een nieuwe wei.[;)]

Erik



Dat heb ik alleen als ik er een decoder inzet van mindere kwaliteit. Als ik een goede decoder inbouw loopt het altijd vanaf het begin perfect.
Ik zal het verhaal nogmaals herhalen over de Piko Dispolok.

Nieuw uit de doos en een 76400 erin. rijgedrag fc knudde. Een Lenz decoder erin prima rijgedrag, een DCX51 van Tran erin prima rijgedrag, een Kuehn T145 erin geen enkel probleem, de 76400 er terug in, rijgedrag hopeloos. Voor mij voldoende grond om te zeggen dat de Uhlenbrock decoder niet deugd.

Het zelfde verhaal geldt voor de 76200, teveel problemen na inbouw, je mag het een wonder noemen als het de eerste keer werkt, maar heel vaak is het gewoon huilen met de pet op. Of dweilen met de kraan open.

Zo ook de ervaring van obicham, is geheel in de ervaring die wij hebben met deze decoders. Dus gewoon slechte decoders.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

obicham

Maar zoals beschreven
Winkel zoekt het uit , dus zullen wel met een oplossing komen :-)

Hoe de trein analoog reed?
geen idee.
gekocht via ebay

erik de noorman

Obicham,

Hoe is het nu afgelopen met je loc? Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring met de decoder. Dit omdat er zo'n grote tegenstellingen over
de tevredenheid van deze decoder zijn. Ik ben daar enorm tevreden over
en heb er nog nooit problemen mee gehad. Andere hebben er blijkbaar wel problemen mee.

Erik

n/a

Ja ben ook benieuwd.

Peter

n/a

Ik heb momenteel een M? 3161 (NS 1200 blauw, 1202) onder handen.

In eerste instantie veldmagneet eruit, HAMO magneet erin, en een Kuehn T125 (idem als T145 enkel minder functie-uitgangen) geprobeerd.
Hopeloos, in die zin dat ik de P en de I parameters van de lastregeling niet optimaal geregeld krijg - hoe ik het ook instel, de lok blijft schokkerig rijden. Zonder zowel als met het oorspronkelijke ontstoor-materiaal erin.
Zodra de lastregeling uitgeschakeld is, is er geen vuiltje aan de lucht, maar dat is niet de bedoeling.

Oude generatie LokPilot erin (51600), hopeloos, inderdaad bij het minste vuiltje op de rails begint de lok weer vanaf snelheid 0 op te trekken. Daar heb ik er (gelukkig) nog maar een drietal van (destijds doorverkocht aan een vriend die destijds al verder met zijn baan was, voor Roco loks op tweerail, alwaar ze geen problemen gaven).

Echter, LokPilot V2 erin (52600), en nu rijdt de lok als een zonnetje [8D] na wat experimenteren met de parameters van de lastregeling. Ook als ik de lok kantel zodat het sleepcontact even geen contact maakt, en 'm daarna terugzet, gaat de lok verder zonder opnieuw vanaf 0 te regelen.

Dus wat mij betreft is een Kuehn niet geschikt voor dit type lok met de grote schijfcollector motor met een HAMO magneet.
Ga nog wat verder experimenteren met een 'hoogvermogen magneet/motor' ook, zal mijn bevindingen wel op het forum zetten.
Ook zal ik de Uhlenbrock 76200 eens proberen, met veldmagneet zowel als HAMO magneet.

En tot slot ga ik de Kuehn T125 eens proberen in een NS 1100 (trommelcollector motor) met HAMO magneet - misschien dat-ie het daar beter in doet.

Vakantie - met dit herfstweer lekker tijd voor deze experimenten.
Want er liggen ook nog een paar TAMS LD-W-2 te wachten op een test [;)]

Peter

INFO

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

Ik heb momenteel een M? 3161 (NS 1200 blauw, 1202) onder handen.

In eerste instantie veldmagneet eruit, HAMO magneet erin, en een Kuehn T125 (idem als T145 enkel minder functie-uitgangen) geprobeerd.
Hopeloos, in die zin dat ik de P en de I parameters van de lastregeling niet optimaal geregeld krijg - hoe ik het ook instel, de lok blijft schokkerig rijden. Zonder zowel als met het oorspronkelijke ontstoor-materiaal erin.
Zodra de lastregeling uitgeschakeld is, is er geen vuiltje aan de lucht, maar dat is niet de bedoeling.

Peter



Naar aanleiding van dit bericht, toch even de proef op de som genomen, en de 76200 uit mijn 3161 gehaald, welke toch al problemen gaf. Een permanent magneet erin en een T125 van Kuehn.
Alle instellingen op zijn default waarde gelaten, en de lok rijdt perfect zonder schokken over de rails, zelfs als hij moet kruipen op rijstap 1. Deze snelheid was in mijn ogen iets te hoog dus heb ik als enige verandering deze aangepast CV2 op 1, en nu kruipt hij echt.
Dit is geheel in de lijn met de andere loks welke ik verzien heb met deze combinatie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Kruipen gaat idd schokvrij, dat is het 'm niet (CV2 staat trouwens default op 1), maar probeer 'm eens constant te laten rijden op trap 6 (IB), Wim, wat is dan jouw ervaring?
Bij mij schokt hij (lichte snelheidsvariaties), ook als ik de I-waarde (CV53) op 1 zet ipv op 2 (hogere waarden heb ik ook geprobeerd, je kan gaan tot 63 maar de handleiding spreekt van "?bliche Werte 1...8" op blz. 11).
Met de P-waarde (CV54) heb ik ook vanalles zitten proberen, maar de default waarde van 16 gaat idd nog het beste (versta: minst slechte).
Waarbij ik (als elektronicus) best besef heb van wat een PI(D) regeling is.

Ik houd me aanbevolen, want ik wil die Kuehns best nog gebruiken.

Peter

INFO

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

Kruipen gaat idd schokvrij, dat is het 'm niet, maar probeer 'm eens constant te laten rijden op trap 6 (IB), Wim, wat is dan jouw ervaring?



Dan rijdt hij prima en schokvrij. Zal er bij gelegenheid eens een fimpje van maken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.