Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ombouw marklin 3389

Gestart door obicham, 11 juni 2006, 15:03:32 PM

obicham

Moet ik in een analoge 3389 een nieuwe moter plaatsen om deze te kunnen ombouwen naar digital?
Er waren ombouwsetjes te koop maar weet niet of dat voor deze ook van toepassing is.

INFO

De 3389 oftewel de motorpost, heeft een trommelcollector,
Als je deze lok wil ombouwen, met een lastgeregelde decoder,
dan heb je een 60902 ombouw setje nodig, of de 60760,

Wat je ook kunt doen is er een permanent van esu in zetten, en er een Kuhn T125 of T145 decoder in monteren. Dit is een betere oplossing van de 60760, en goedkoper de 60902 is niet meer in productie. En is vervangen door de MFX ombouwsetjes.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Leendert

citaat:
Geplaatst door obicham

Moet ik in een analoge 3389 een nieuwe moter plaatsen om deze te kunnen ombouwen naar digital?
Er waren ombouwsetjes te koop maar weet niet of dat voor deze ook van toepassing is.



Wil je wel lastgeregeld, maar niet de motor ombouwen, dan is de Uhlenbrock 76200 een goede keuze. Kost ca. 30 Euro en je hebt een prima rijdende lok. De motor ombouwen naar gelijkstroom, betekent een ander schild, een andere rotor en de permanent magneet. En twee wat langer boutjes. Bij elkaar kost dat zo'n 25-30 euro. In combinatie met een goede decoder (Kuhn of Zimo, ook zo rond de 30 euro) heb je een perfecte combinatie. Wat je ook doet: bespaar niet op je decoder. Bij decoders onder die prijs heb ik tot nu toe altijd spijt gehad van de aankoop, omdat ze toch echt tegenvielen qua prestaties. Verder: de kwaliteit van de rijeigenschappen wordt in hoge mate bepaald door de decoder, nauwelijks door de motor zelf. Als die schoon is en soepel loopt, kan je dus prima uit de voeten met de eerder genoemde Uhlenbrock.

Toegevoegd: Een decoder is geen toverprintje. Met een slechte motor zal het nooit wat worden, ongeacht de decoder.
Groet,
Leendert

ysbeer

citaat:
de kwaliteit van de rijeigenschappen wordt in hoge mate bepaald door de decoder, nauwelijks door de motor zelf. Als de schoon en soepel loopt, kan je dus prima uit de voeten met de eerder genoemde Uhlenbrock.

Groet,
Leendert



nou ik wil niet mugge ziften maar dat is een nogal stevige opmerking,die lang niet altijd opgaat.

wim

Treinliefhebber

De motorpost 3386, 88 en 89 heeft goede rijeigenschappen met een Uhlenbrock decoder maar ook met een ESU LokPilot met de Hamo magneet 235690.
Van de Kuhn T125 of T145 zijn de extra functie uitgangen niet kortsluit beveiligd.
De twee motorposten met een Kuhn decoder zijn inmiddels vervangen door een ESU decoder.

Ben met Wim (ysbeer) eens, de kwaliteit van de rijeigenschappen worden bepaald door de decoder in combinatie met motor. En een soepel lopende motor is sowieso een vereiste.

Mvg,
Dave

INFO

Treinliefhebber schreef:
citaat:
Van de Kuhn T125 of T145 zijn de extra functie uitgangen niet kortsluit beveiligd.



En wat dan nog, dacht je dat de functie uitgangen van een dure Marklin decoder dan wel kortsluitvast zijn??

Er moet zo wie zo geen kortsluiting veroorzaakt worden, binnen in de lok, daar is geen enkele decoder tegen bestand, maar dat is mijn simpele mening.

De Kuhn decoder is gewoon beter, die heeft geen last van alzheimer.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber

Info schreef:
citaat:
En wat dan nog, dacht je dat de functie uitgangen van een dure Marklin decoder dan wel kortsluitvast zijn??

En

De Kuhn decoder is gewoon beter, die heeft geen last van alzheimer.
Ik heb het niet een over een Marklin decoder gehad.

INFO

Nee, maar ik heb het daar wel over en het was maar een vraag in het algemeen. Dus kan je daar ook een fatsoenlijk antwoord opgeven.
Jullie hebben allemaal de mond erover vol, maar als het puntje bij paaltje komt, zijn jullie geen haar beter.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber

citaat:
Nee, maar ik heb het daar wel over en het was maar een vraag in het algemeen. Dus kan je daar ook een fatsoenlijk antwoord opgeven.
Nogmaals heb heb het in mijn bericht niet gehad over een Marklin decoder. Ik geef in mijn bericht alleen mijn ervaring/bevinding aan, een ieder mag best een andere mening hebben.

citaat:
Jullie hebben allemaal de mond erover vol, maar als het puntje bij paaltje komt, zijn jullie geen haar beter.
Wat je hiermee bedoeld ??.

obicham

de uhlenbrock heeft dus wel kortsluitvaste uitgangen, altijd handig voor als er iets mis gaat.
Zal wel de 76200 worden.
weet alleen nog niet wat nou het verschil is tussen de lissy en de susi aansluiting.

Beetje vreemde info op de site
In 1 grafiek 76200 alleen wisselstroom andere grafiek wissel en gelijk.
1 grafiek susi en de ander lissy.
Tja wat is het nou[?]

erik de noorman

Susi aansluiting wil zeggen dat je ofwel een geluidsdecoder kan aansluiten (inpluggen)ofwel een decoder die samen werkt met het lissy systeem.
Het lissy systeem dient om je baan te automatizeren. Wanneer je een lissymodule aansluit laat deze weten waar de trein zich bevind enz.
Trouwens een zeer goede keuze die Uhl.76200 (prijs/kwaliteit).

Erik

ysbeer

Ja hoor de dekoder oorlog is weer los gebroken
Zeker de warmte

Makkers staakt uw wild geraas

Wim

obicham

treintje omgebouwd en reed maar nou staat ie alleen nog maar te zoemen?
Decoder stuk???
uhlenbrock 76200

INFO

citaat:
Geplaatst door obicham

treintje omgebouwd en reed maar nou staat ie alleen nog maar te zoemen?
Decoder stuk???
uhlenbrock 76200



Niet zeggen dat je niet gewaarschuwd was.
Ja, je decoder is kapot, de aansturing van de veldspoel is overleden.
Of de verbinding is los van de beide windingen. Maar ga er maar vanuit dat hij is overleden.
1 van de vele problemen welke wij ook al hadden ondervonden bij het toepassen van dit type decoder.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Obicham,

De twee witte draden die naar het veldspoel leiden terug los solderen,
het koper van de draadje goed blank maken en terug aan elkaar solderen. Ik heb dit ook al voorgehad heeft niks te maken dat de decoder stuk is, maar zoals boven vermeld de draden slecht contact maken. Bij mij is er nog geen enkle 76200 stuk gegaan.

Mocht de decoder werkelijk stuk zijn en hij is nieuw aangekocht heb je toch nog altijd garantie.

Heb je geen garantie geen nood de decoder werkt ook op gelijkstroom motoren. Dan moet je de veldspoelmagneet vervangen door een hamomagneet(15 euro), dan hoef je de twee witte draden niet meer aan te sluiten. Bij mij zit de Uhl. 76200 ook in gelijkstroommodellen of sommige wisselstroommodelen met een hamomagneet.
De 76200 werkt allezins beter dan de 76400 en die is uitsluitend voor gelijkstroommodellen gemaakt.
Erik