Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

weerstanden en bezetmelding

Gestart door Jean, 10 juni 2006, 21:40:06 PM

INFO

Jean,

Nu zijn mijn ogen niet zo best meer, of de foto is een ietsje wazig, maar kun je ons even vertellen wat de kleuren zijn van de ringen die op de weerstanden zitten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jean

citaat:
Geplaatst door INFO

Jean,

Nu zijn mijn ogen niet zo best meer, of de foto is een ietsje wazig, maar kun je ons even vertellen wat de kleuren zijn van de ringen die op de weerstanden zitten.




de kleuren zijn:
goud
oranje
zwart
bruin

Een handige site
http://www.okaphone.nl/calc/

groet,  
Jean

INFO

Jean, dan is het goed, de kleuren code ken ik uit het hoofd. En als ik het niet meer weet gebruik ik een ezelsbruggetje.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
Voordat ik de weerstanden onder de wagen heb gemonteerd, wist is al dat ??n enkele 10K Ohm weerstand niet tot signalering leidde.
Na het uitpakken uit de doos heb ik er nl. ??n dwars op de rail gelegd, zonder dat er een gewenste reactie tot stand kwam.





In dat geval zou Uhlenbrock zijn belofte van detectie vanaf 1 mA niet waarmaken. Wel goed om te weten. Roco gebruikt 15 K weerstanden in die speciale asjes en dat levert een stroom van ongeveer 1 mA op. Werkt prima bij Lenz en LTD.
Of er zit ergens extra weerstand in de bedrading.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

de kleuren zijn:
goud
oranje
zwart
bruin


Dat moet je andersom lezen:
bruin = 1
zwart = 0
oranje = nog 3 nullen
goud = tolerantie 5%

citaat:
Geplaatst door Brunel

Of er zit ergens extra weerstand in de bedrading.

Erg onwaarschijnlijk. Als er ergens nog meer weerstand zit waardoor de detectie niet zou werken, dan zou die zo groot zijn dat de treinen ook niet meer rijden.

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dat moet je andersom lezen:
bruin = 1
zwart = 0
oranje = nog 3 nullen





Wat betekenen die '1', de '0' en 'nog 3 nullen'?

Onderschrijf je de voorgaande conclusie dat Uhlenbrock de belofte van signalering bij 1 mA waarschijnlijk niet waarmaakt?


Groet,  
Jean


Brunel

1 0 000  ofwel 10.000 ohm ofwel 10 K

Die kleuren staan voor een getal, maar dat wist je geloof ik al.
Bij de eerste twee ringen moet je dat getal ook lezen, hier dus 1 bruin) en 0 (zwart).
Bij de derde ring slaat het getal op het aantal nullen dat je moet toevoegen. Hier dus oranje staat voor 3 ofwel 3 nullen toevoegen.

bruin zwart oranje wordt dan
1 0 000

Gerolf

Zelf gebruik ik smd-weerstandjes van 12k voor op mijn assen. Mijn stroomdetectoren zijn wel wat gevoelliger dan 1 mA.
Leitlak zou slijten (heb ik ergens vernomen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ach, slijten wij niet allen.

wim

Jean

Ik wil iedereen bedanken voor de bijdrage.

groet,
Jean

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zelf gebruik ik smd-weerstandjes van 12k voor op mijn assen.

Komt hier een volgende MSM-artikel aan, Gerolf?[:p]
Groet,
Paul

Gerolf

citaat:
Geplaatst door just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zelf gebruik ik smd-weerstandjes van 12k voor op mijn assen.

Komt hier een volgende MSM-artikel aan, Gerolf?[:p]
Groet,
Paul

Dat zou wel eens h??l binnenkort kunnen zijn [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw