Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Marklin M2 stuurstand probleem

Gestart door Svendw, 16 september 2015, 14:35:32 PM

Svendw

Goedenmiddag allen!

Heb sinds vanmorgen een probleem met de wisselende sluitverlichting in mijn M2 stuurstand van Marklin.

Toen ik binnenverlichting aan het inbouwen was, kreeg ik kortsluiting bij de sleper. De rode sluitlichten doen het niet meer (de witte wel).

Ik deed dit: van de sleper naar een gelijkbrugrichter, naar een weerstand en zo naar de ledstrip (+)
Van de massaveren van het wielstel naar de (-) op de ledstrip. Dus niet aan het printje geweest dat achterin het rijtuig zit. Ik heb een klein vermoeden dat het de leds zelf zijn, maar ben dus niet helemaal zeker. Heeft iemand een idee om dit te testen? Of iemand in de buurt van Antwerpen die er eens naar wil kijken? Vind het zeer jammer, aangezien dit trekduwstel ingezet word op mijn baan met kopstation, dus in beide richtingen rijd..

Dank bij voorbaat!

Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

Van de massaveren op het wielstel zou je naar de andere wisselstroompoot van je gelijkrichter moeten gaan. De - van de ledstrip moet naar de - van de gelijkrichter.

Normaal zou er niks kunnen misgaan want je binnenverlichting is losstaand van je schakeling voor de front -en sluitverlichting in het BDx rijtuig. Kijk even of dat lipje nog vlot over en weer kan schakelen om van rood naar wit te gaan en omgekeerd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Svendw

Sorry, was ik dus vergeten te typen, inderdaad naar de gelijkrichter en dan pas naar de - van de strip.
Zit hier ondertussen midden in een bevalling, dus foutje kan gebeuren 😜

Ik snap er ook niks van, lipje gaat nog mooi heen en weer (witte lichten gaan uit, dus rode zouden moeten aangaan), heb zelf bedrading van dat lipje naar de print nagekeken, volledig in orde, geen 'brandplekken' op het printje...
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

Hou eens een ledje met pootjes tegen de het printje op de contactpunten van de rode leds, als die aangaat kan je allicht concluderen dat de rode leds naar de bananen zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Svendw

Denk dat ik wat gevonden heb.

Op het printje staat iets 'rond' gesoldeerd. Bovenop staat er:

22
HFT
1LN

Bovenaan is er een lichte verkleuring (vermoedelijk hitte dus)?
Maarja, hoe noemt dat ook alweer 😜
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

Iets rond, dan heb je het allicht op de condensator die op het printje gesoldeerd zit.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Svendw

Condensator, dat zocht ik inderdaad!
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Svendw

Bijkomend vraagje: op de print vind ik maar 1 condensator. Dus de schakeling vermoed ik word dan gedaan via de massa? Geen massaverbinfing, geen brandende led.

De condensator vertoont een lichte brandplek, maar de witte leds branden nog.
Dus of condensator werkt nog, of condensator staat paralel, aangezien de witte leds nog wel branden.

De rode leds krijg ik echter niet apart aan de praat.

Is er iemand met deze set, die eveneens even wil kijken?
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

bellejt


bellejt

#9
ik kan je een foto van de print sturen maar is 5.69 mb groot en dan moet ik je persoonlijk emailadres hebben om via wetransfer te uploaden.

Svendw

Hoe de rode leds (buitenste) eruit zien (eveneens geel zoals de witte, of anders).

En een idee wat er eventueel stuk kan zijn..

Bellejt, eventueel email?
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

bellejt

op de led print zitten gewoon SMD leds van wit en rode kleur.Die zijn verbonden door draadjes naar de print (geel-grijs-oranje)

Svendw

Klopt, maar de witte leds hebben een gele kleur als ze niet branden. Nu de rode zijn wat 'troebel'.. Geen idee of ze ook dezelfde kleur moeten hebben.
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

bellejt

#13
zal het rijtuig eens op de rails zetten en kijken.Ligt nu toch open voor de foto.Als je die wil stuur dan even je prive emailadres door.Is een foto met high detail genomen.

edit :

witte leds zijn brandend inderdaad geel en staan aan de binnenkant.
rode leds zijn rood en staan aan de buitenkant.
Niet brandend zie ik geen verschil.

Svendw

Geen verschil tussen beide als ze niet branden?

Ik PM je mijn mailadres!
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎