alternatief fleischmann schakelkastjes

Gestart door 59erke, 13 september 2015, 11:11:40 AM

BC911

OK ik schreef dus onzin  ;). Mijn oude Lima transfo's hebben maar 2 aansluitingen. Testen met wisselstroom is dus een optie (als ik zo'n transfo heb).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

En het rare is dat ze met schijnbaar dezelfde spanning AC/DC toch beter werken op AC. De reden is dat ze bij AC "zoemen en trillen", wat de schuifbeweging bevorderd!
Zo'n transfo kan je in de elektronica kopen, ze zijn dan wel "bloot", de aansluiting van de 220v is aanraakbaar, dus moet je die in een kastje stoppen. Je kan ze ook in de elektriciteit vinden, voor plaatsing in verdeelkasten, maar het probleem blijft hetzelfde, en die zijn duur.
Je kan ook een oude Märklin transfo proberen te vinden, die gaan al eens goedkoop weg.

59erke

Probleem bij die Marklin/Fleischmann of andere transfo's is dat deze licht zoemen (mijn Fleischmann in ieder geval toch) en het kan aan mij liggen maar ik vindt dit redelijk storend. Zeker nu ik overgeschakeld ben op digitaal en deze transfo's niet meer nodig heb.

Dus ik grijp nu ook naar electrotransfo's die stil hun werk doen, bovendien zijn deze ook makkelijker in te bouwen onder de baan ipv die grote klassieke rijtransfo's.

Maar natuurlijk ieder zijn keuze
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Huugooke

Dat zoemen is van de ouderdom. Die transfo's vallen al eens  ;D.
De "kern" is opgebouwd uit een aantal metalen plaatjes, die door ouderdom en vallen al eens los komen.
Moderne transfo's giet men in hars om dat tegen te gaan, maar bij rijtransfo's gaat dat niet altijd omdat men meestal een sleepcontact op de wikkeldraad zet, als snelheidsregeling.

BC911

Citaat van: Huugooke op 29 september 2015, 10:45:07 AM
komt nog bij dat indien het een wisselstroom-voeding is, men gewoonlijk nog een diode in serie zet met de LED èn een weerstand.

Ik heb vandaag twee 2de handse Fleischmann transfo's toegekregen die ik op de kop heb kunnen tikken. Deze hebben inderdaad een afzonderlijke aansluiting voor de wissels (met wisselstroom).

Mijn vraag nu: wie kan er iets meer zeggen over het type diode dat je in serie moet zetten met de LED? Want dat is nu natuurlijk aan de orde ...

PS: @59erke: geen enkele van de Fleischmann transfo's zoemt hier  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

met een 1N4001 kan je niet veel verkeerd doen.

Huugooke

1N914 is kleiner en ook voldoende. Er zijn equivalenten voor, zoals de 1N4148

BC911

Toen ik wat zat te zoeken/lezen over diodes en gelijkrichters, dacht ik plots dat het toch eigenlijk ook eenvoudiger kan. De wissel aansluiten op de wisselstroom en de leds op de gelijkstroom (zijn 2 afzonderlijke circuits). Heb het dan ook meteen getest met de Fleischmann transfo en werkt gewoon perfect. De wissels gaan inderdaad stukken beter op de wisselstroom (bedankt Huugooke voor de tip), en de leds kunnen gewoon aangesloten worden op de gelijkstroom met alleen een weerstand ervoor ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 30 september 2015, 18:40:01 PM
Dat zoemen is van de ouderdom. Die transfo's vallen al eens  ;D.
Ook nieuwe transfo's zoemen. Is altijd te horen als je je oor er tegen legt. Ingieten in hars verhindert niet elk geluid. Het geluid wordt veroorzaakt door de contractie van het ijzer, en die kan je niet tegenhouden. 

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 oktober 2015, 20:06:26 PM
Citaat van: Huugooke op 30 september 2015, 18:40:01 PM
Dat zoemen is van de ouderdom. Die transfo's vallen al eens  ;D.
Ook nieuwe transfo's zoemen. Is altijd te horen als je je oor er tegen legt. Ingieten in hars verhindert niet elk geluid. Het geluid wordt veroorzaakt door de contractie van het ijzer, en die kan je niet tegenhouden.
Nu weet ik toch wel een paar aangenamere dingen om mijn oor tegen te leggen hoor  ;D
Wat het zoemen betreft, het is eerder elektromagnetisme,  zoiets als in een ouderwetse zoemer, waar het moedwillig wordt veroorzaakt.
En in de spoelen van de wissels, als je ze op wisselstroom aansluit.
PS: een ringkerntransfo met ferriet kern zoemt niet

59erke

@ Bert  Mijn transfo is ongeveer 5 jaar oud en zoemt wel degelijk heel lichtjes, nooit gevallen of zwaar belast

Voor uw ledjes met weerstand, tegenwoordig kan je ledjes kopen met ingebouwde weerstand die op wisselstroom werken.
Juist opletten dat je de geschikte werkspanning aankoopt. In uw geval 12à14 volt. Zo kan je zowel wisselsturing als controlepaneel op eenzelfde spanning houden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 01 oktober 2015, 20:26:10 PM
Wat het zoemen betreft, het is eerder elektromagnetisme,  zoiets als in een ouderwetse zoemer, waar het moedwillig wordt veroorzaakt.
Je had er misschien nog nooit van gehoord, maar het is daadwerkelijk contractie van het ijzer. Ttz, het ijzer trekt samen als het magneetveld sterker wordt, en ontspant weer als het zwakker wordt. Aangezien in een transfo de stroom 100 keer per seconde sterker en zwakker wordt trilt het ijzer ook met 100Hz.
Ferriet zoemt inderdaad niet, dat is ander materiaal.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 oktober 2015, 20:59:53 PM
Citaat van: Huugooke op 01 oktober 2015, 20:26:10 PM
Wat het zoemen betreft, het is eerder elektromagnetisme,  zoiets als in een ouderwetse zoemer, waar het moedwillig wordt veroorzaakt.
Je had er misschien nog nooit van gehoord, maar het is daadwerkelijk contractie van het ijzer. Ttz, het ijzer trekt samen als het magneetveld sterker wordt, en ontspant weer als het zwakker wordt. Aangezien in een transfo de stroom 100 keer per seconde sterker en zwakker wordt trilt het ijzer ook met 100Hz.
Ferriet zoemt inderdaad niet, dat is ander materiaal.
Inderdaad:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/49023-elektriciteit-transfos/

59erke

Citaat van: 59erke op 29 september 2015, 20:44:08 PM
Nog is goed gekeken in de electronicadoos en nog wisseltjes gevonden.
Schema van Bert erbij gehaald (dank u Bert) en alles werkt zoals het moet.

Wel enkel via voeding (14v) van de Fleischmann transfo, met mijn 12v transfo wil de wissel niet schakelen
(misschien niet krachtig genoeg)

Nu alles nog mooi monteren op een plaatje en het bandwerk kan beginnen voor een wissel of 10...

Foto volgt nog ...

Zoals beloofd, een foto van het schakelpaneeltje, voorlopig alleen nog met 1 reeks wissels.
Alles getest en het werkt zoals het moet. Schakelaartjes zien er op foto groter uit dan ze zijn in werkelijkheid zijn ze piepklein.

Links de schakelaartjes en ledjes voor de wisselsturing, uiterst rechts de normale (grotere) schakelaars voor de algemene verlichting van en op de baan.



Nu nog verder schakelaartjes monteren voor de overige wissels, en wachten op mijn voeding van 14v.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske