alternatief fleischmann schakelkastjes

Gestart door 59erke, 13 september 2015, 11:11:40 AM

Huugooke

Citaat van: 59erke op 28 september 2015, 22:07:29 PM
Andere aandrijving gebruikt, werkt veel beter juist nog 1 probleem.

Ik zet de schakelaar in stand 1 - ledje brandt - geef puls op drukknop en wissel schakelt, alleen .... wissel blijft niet liggen en komt weer in originele stand.  wat is het probleem ?
verkeerd aangesloten! Ja, gemakkelijk antwoord, ik weet het! Meestal een gemeenschappelijke draad in één kleur, links-rechts een andere kleur

dani

dat zal ook de reden zijn waarom je vorige wissel niet werkte op 12V want normaal zou je verwachten dat ze wel werken, al is het dan niet met even veel kracht...

Heb je een OHM meter (of multimeter)  ?

Meet tussen de 3 draden vanuit de wisselspoel.
* meet telkens tussen 2 van de 3 draden
* Je gaat 2 keer een bepaalde waarde meten en 1 keer een ongeveer dubbele waarde.
* de 2 draden waartussen je de hoogste waarde meet zijn de schakeldraden, de derde is de gemeenschappelijke

Dus .. de 2 naar je schakelaar en zo naar de aarding (of min) , en de 3de naar de plus van je voeding
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

BC911

Ik had dani z'n schakeling nog even voor mezelf als leek uitgetekend. Misschien heb jij of iemand anders er wat aan ...

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

dani

yep zo zou het moeten werken, er van uit gaande dat je de juiste weerstanden in serie met de LEDs hebt uiteraard :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

komt nog bij dat indien het een wisselstroom-voeding is, men gewoonlijk nog een diode in serie zet met de LED èn een weerstand.
Als het een gelijkstroomvoeding is, de LED ook juist aansluiten (polariteit)
Meestal zette men de wisselmagneetspoelen ( woordwaarde 256  ;D ) op wisselstroom.
Zet je dat in een analoge situatie op gelijkstroom, dan moet je met volgende fenomenen rekening houden:
-de spoelen hebben een lagere weerstand op gelijkstroom en worden dus warm en kunnen bij langere bediening verbranden
-er kan remanent magnetisme optreden: de spoelkern kan een magneet worden, wat de werking kan beïnvloeden.

59erke

 >:(  Ik vrees dat ik verkeerde schakelaartjes heb gekocht, de mijne hebben maar 3 aansluitingen ipv 6.

Morgen terug gaan shoppen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Huugooke


BC911

Citaat van: 59erke op 29 september 2015, 19:51:48 PM
>:(  Ik vrees dat ik verkeerde schakelaartjes heb gekocht, de mijne hebben maar 3 aansluitingen ipv 6.

Morgen terug gaan shoppen

Je kan er 2 gebruiken voor 1 wissel  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

Nog is goed gekeken in de electronicadoos en nog wisseltjes gevonden.
Schema van Bert erbij gehaald (dank u Bert) en alles werkt zoals het moet.

Wel enkel via voeding (14v) van de Fleischmann transfo, met mijn 12v transfo wil de wissel niet schakelen
(misschien niet krachtig genoeg)

Nu alles nog mooi monteren op een plaatje en het bandwerk kan beginnen voor een wissel of 10...

Foto volgt nog ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Ik heb hier hetzelfde met de oude Lima-wissels, ze moeten echt 15V hebben voor ze goed werken. Ook heb ik opgemerkt dat als je ze handmatig tot in de uiterste stand duwt je ze niet met de schakelaars "los" krijgt. Als ik ze dan gewoon in het midden zet, werken ze wel perfect in beide richtingen ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

Maar spreken we hier over gelijk- of wisselstroom? De FLE transfo geeft 14 volt wisselstroom.
Op gelijkstroom schakelen ze veel slechter!

BC911

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

Citaat van: BC911 op 30 september 2015, 08:21:37 AM
Gelijkstroom in mijn geval.
Dan is dat uw probleem denk ik; ze zijn voor wisselstroom gemaakt. Probeer het!

BC911

Ok, maar ... ze werken wel als je er 15V opzet, en ik vind het wel gek aangezien het Lima-wissels zijn. Lima produceerde toch gelijkstroom treinen, dus dan zou je toch denken dat je hun wissels met hun transfo's (alleen gelijkstroom) deftig kan laten werken ... Of schrijf ik hier nu onzin ... :-[ ?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Doornroosje

Als ik kijk naar de Lima trnasfo die ik heb is het 2 aansluitingen voor de sporen met 14V gelijkstroom en er naast nog 2 andere aansluitingen met 14V wisselstroom voor de wissels en seinen aan te sturen.