weet iemand meer over deze wagens? (cockerill ertswagens)

Gestart door Floris, 10 september 2015, 22:23:25 PM

Floris

Dag lieden,
Weet hier misschien iemand meer over deze wagens?

Drieassige heel simpele ertsbakken, werden zo te zien over de kop gelost, zie geen kleppen ofzo... moet in ougree een losinstallatie voor geweest zijn. Hier nog in normale dienst in de jaren '60 volgens mij.

Later stonden er nog een paar her en der op het terrein van cockerill in seraing, bijvoorbeeld hier naast een hoogoven in 1979:


En hier meen ik er een paar te zien op de achtergrond naast de kraan, in 1988. (zouden evengoed vierassers kunnen zijn, maar goed.)


Vergelijkbare bakken, maar dan vierassig en wat groter reden naar charleroi, daar is een PB-kit van: http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/bouwkits/goederenwagens/91016-0-ertswagon-cockerill

Weet iemand meer over deze drieassers? wat maten, een tekening zou heel leuk zijn, maar een extra foto zou al helpen... Ik heb al her en der wat mensen aan hun hoofd gezeurd over deze wagens maar ben nog niet veel wijzer geworden. Niet zo gek, erg spectaculair zijn ze niet, maar ik wil er wel een paar bouwen voor op mn fabrieksterrein.  ;)
Alvast dank!
groeten,
Floris

Metpetergaathetbeter

#1
blijkbaar niet gezien van die 3 assen en naar de foto's zitten kijken en niet naar de tekst en uitleg die er stond  :-[ vandaar in herhaling gevallen en verwijderd !

Groeten Peter ;)

PS daar ze zo gelijken op die 4assers dacht ik dat je daar info over zocht !

Misschien werden die 3 assers alleen op de bedrijfsterreinen gebruikt en bleven ze daar altijd !

Metpetergaathetbeter

ik denk dat een beperkt aantal wagons wel eens zou kunnen gebouwd zijn op een onderstel van een kolentender van een stoomloc gezien de afmetingen en die vaste assen ! :-\

Gerolf

Ik ben ook verrast door die wagens - nooit gezien.
Op foto 2 zie ik op de bodem iets wat lijkt op "valkuilen". Toch onderlossers ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Volgens mij zijn dat gewoon deuken in het plaatwerk met plasjes water er in. Er is ook niets te zien qua bediening van eventuele kleppen. De wagens op de eerste foto worden het fsbrieksterrein af gehaald door een rangeerloc reeks 80, ze hebben ook volledige opschriften, die kwamen vroeger dus denk ik wel gewoon tot in antwerpen ofzo. De onderstellen zien er wel uit als goederenwagens en niet als tenders, al ken ik wel coilwagens omgebouwd uit tenders, maar dat waren draaistelwagens.

Kautenbach

de 4 assige variant ken ik idd wel, ook zonder draaistellen, lijkt er wel sprekend op als je googlet.

Ben je van plan deze wagens te bouwen, Floris?

Floris

Ja ik gok dat de vierassers gewoon een langere versie van deze wagens zijn. Bakvorm lijkt ook hetzelfde... Ik zou inderdaad graag een paar van die drieassers bouwen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Floris op 11 september 2015, 07:42:42 AM
Ja ik gok dat de vierassers gewoon een langere versie van deze wagens zijn. Bakvorm lijkt ook hetzelfde
vandaar dat ik eerst heb geantwoord er vanuitgaand dat het 4 assers waren !

Metpetergaathetbeter

#8
Toch ben ik overtuigd dat die tenders de oorsprong wel eens zouden kunnen zijn, want kort na de afschaffing van de stoomloc's vond men overal in Europa gerecupereerde tenders als uitgangspunt

Trouwens waren er vrij veel korte tenders met 3 assen en veelal werden die dan gebruikt als dienstwagon binnen een bedrijfsterrrein en bleven ze daar ook tot het moment dat ze verhuisden naar het eeuwige !

Misschien dat in de OP de Baan's (dan toch die eerste nr's toch die bestonden uit losse bladeren aan elkaar geniet). Heb zo eens eens ex. in handen gehad waarin tenders stonden die dienst (al dan niet intern?) als coilwagons waarom zouden geen andere ex. dienst gedaan hebben als stortwagons !

Peter

Dacht dat Paul Bellon (Messing Modelbouw) deze wagens in bouwset had (wel de 4-assige versie)
Met vriendelijke groeten
Peter

guy holbrecht

#10
Ooit ben ik dat eens gaan opzoeken in het archief van de NMBS omdat ik deze wagen in model wou nabouwen. Er was wel een foto te vinden, doch geen plantekening, wellicht omdat het een privé wagen was die toegelaten was op het NMBS-net.

Groeten,
Guy
ps: het vorige bericht was blijkbaar wat te snel weg vandaar 'het a'



Floris

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 september 2015, 08:30:55 AM
Toch ben ik overtuigd dat die tenders de oorsprong wel eens zouden kunnen zijn, want kort na de afschaffing van de stoomloc's vond men overal in Europa gerecupereerde tenders als uitgangspunt

Trouwens waren er vrij veel korte tenders met 3 assen en veelal werden die dan gebruikt als dienstwagon binnen een bedrijfsterrrein en bleven ze daar ook tot het moment dat ze verhuisden naar het eeuwige !

Misschien dat in de OP de Baan's (dan toch die eerste nr's toch die bestonden uit losse bladeren aan elkaar geniet). Heb zo eens eens ex. in handen gehad waarin tenders stonden die dienst (al dan niet intern?) als coilwagons waarom zouden geen andere ex. dienst gedaan hebben als stortwagons !
Ja, die uit tenders omgebouwde coilwagens ken ik, per twee aan elkaar, hoefden ze er zelfs geen extra buffers op te zetten. Ze waren van de nmbs en kwam ze tegen in een materieelalbum. In 2001 waren er nog een aantal van in luxemburg, wie weet bestaan ze nog... http://www.rail.lu/arbeddudelangewagons.html
Dat deze ertswagens omgebouwde tenders zijn... nee. Drieassige tenderonderstellen zijn vrijwel altijd anders van constructie, met 1 frameplaat met daarin openingen voor de aspotten, vorm varieert nogal maar het is een veel "dichtere" constructie: http://abload.de/img/img_1396mgjdg.jpg
Goederenwagens worden wat simpeler gebouwd, met standaardonderdelen. Frame uit stalen balken, daar een paar standaard scheenplaten tegenaan spijkeren, dat geeft een heel andere constructie:
http://abload.de/img/03_gl_chag_0004198909a2t.jpg
Natuurlijk zijn er ook wel een paar tenders geweest met onderstellen geconstrueerd als goederenwagens maar dat waren echt uitzonderingen... ik ken zo gauw alleen deze italiaanse dingen. http://www.ferrovieinrete.com/rotabili_italia/Gr600FS_gia_Gr380RA_W.jpg

Citaat van: guy holbrecht op 11 september 2015, 11:20:25 AM
Ooit ben ik dat eens gaan opzoeken in het archief van de NMBS omdat ik deze wagen in model wou nabouwen. Er was wel een foto te vinden, doch geen plantekening, wellicht omdat het een privé wagen was die toegelaten was op het NMBS-net.

Groeten,
Guy
ps: het vorige bericht was blijkbaar wat te snel weg vandaar 'het a'
dat klinkt erg interessant, is er nog iets van gekomen verder? Een afdruk van de foto wellicht?  :D

groeten,
Floris

guy holbrecht

Floris,

Die foto moet ik eens gaan opzoeken. Wellicht zit hij in één of andere map op mijn pc. Na de open deur van onze club dit weekend in Sint Niklaas maak ik er werk van.

Groeten,
Guy