weet iemand meer over deze wagens? (cockerill ertswagens)

Gestart door Floris, 10 september 2015, 22:23:25 PM

guy holbrecht

Floris,

Die foto moet ik eens gaan opzoeken. Wellicht zit hij in één of andere map op mijn pc. Na de open deur van onze club dit weekend in Sint Niklaas maak ik er werk van.

Groeten,
Guy

Floris


Floris

Met dank aan Guy hier de foto uit het nmbs-archief:
drieassige ertswagen cockerill ougree by Floris Dilz, on Flickr

En ben dr alweer ijverig mee aan het prutsen:
ertsbakkie by Floris Dilz, on Flickr
Met wat verhoudingen klooien met behulp van de wielmaat (standaard goederenwagenwiel is 1 meter) kom ik voor dit ding op een radstand van 5 meter en een baklengte van 7 meter. Helaas is er op de foto geen maat te lezen, maar als extra check heb ik wel de inhoud berekend van de wagen zoals ik m nu heb getekend, geen rekening houdend met de in het midden verhoogde kopwanden is die ruim 29 kubieke meter. Volgens de opschriften op de wagen zou het 30 kubieke meter moeten zijn, zit er dicht genoeg bij vind ik.  8)
groeten,
Floris

marc goovaerts

Zo scherp, gedetailleerd en duidelijk mochten alle foto's zijn !

Floris


Herwig

#20
Die afkorting van  Société Anonyme op de wagen komt raar over:      S te      A me  .
Meer gebruikelijk is     S.A.    , niet ?

Alsof men zou schrijven        N ze    V ap          i.p.v.        N.V.     voor    Naamloze Vennootschap
of                                        A en    G ft           i.p.v.        A.G.     voor    Aktien Geselschaft

Floris

ben die afkorting wel vaker zo tegengekomen dacht ik... is wel wat ouderwets.

Rangeerduivel

#22
Citaat van: Herwig op 15 september 2015, 12:51:42 PM
Die afkorting van  Société Anonyme op de wagen komt raar over:      S te      A me  .
Meer gebruikelijk is     S.A.    , niet ?

Alsof men zou schrijven      N ze    V ap          i.p.v.        N.V.     voor    Naamloze Vennootschap
of                                        A en    G ft           i.p.v.        A.G.     voor    Aktien Geselschaft

Daar waar Cockerill gevestigd was spreekt men geen Frans maar Waals terwijl John Cockerill (volgens mij)Brits-Engels klinkt...misschien ligt daar het verschil?

Aangepast,bedankt voor de info Floris!

;)

Floris

John cockerill was Engelsman. Amerika bestond nog nauwelijks toen cockerill begon...

Chrisrail

#24
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

Het gebruik van de laatste letters met een onderstreping was voreger inderdaad de gebruikelijke manier om een afkorting aan te geven.
Het voordeel was dat je ook een vrouwelijke en een mannelijke afkorting, die anders met dezelfde letters aangeduid werden, kon ondrscheiden.
In de States werd (en wordt) dat nog steeds gedaan Cpy,Dpt en degelijke meer
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.