Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Steam.N

Citaat van: sdz1976 op 29 januari 2016, 02:54:14 AM
hiep hiep rahoe voor de Jean!! 8) 8) ...
Ja, inderdaad.  Ikke heel blij !  :)


Citaat van: milocomarty op 28 januari 2016, 22:54:52 PM
Dit vraagt om een filmpje  :P
Tja, 't was al wat laat.  Filmpje komt nog wel  ;)


Nog een meevaler: de Tomix stofzuiger is terug in actie.  Oef.
Dat ding nog eens goed bekeken, en dan de onderstellen er af gevezen.
Daamee kwamen de beschermkappen er propertjes af, en kon ik aan de motor.
Contacten proper gemaakt en bijgesteld, motor lichtjes geolied, even aan de labvoeding gehangen ... en het motortje begon stilletjes te ronken  :)
Deze avond mag het de baan op !

Volgende punten:
- de kuiswagen met dwarsrol operationeel maken.
- plexi valbeveiliging verder plaatsen op kritische plaatsen
- wisselaansturing op punt stellen
- schaduwstation-1: één doorgaand spoor leggen met bijhorende wissels
(daar ben ik alweer even mee bezig  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Fantastisch Jean! Wat een heerlijk moment. Geniet ervan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Grote stap vooruit Jean. Ik heb de opstelling afgelopen vrijdag gezien en kan best begrijpen dat je er zere rug en knie van krijgt. Ik zou er zelfs nog niet aankunnen om er aan te werken.
Goed om te weten hoe je die Tomix open krijgt, die van mij heeft ook kuren. Trouwens die wagons komen me ook bekend voor. ;)


SuSke

Fijn te lezen dat je de eerste rondjes kan rijden Jean.
Een eerste succes  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Al serieuze vorderingen aan je schaduwstation gemaakt. Dat afboorden van gevaarlijke plaatsen met plexi is een goede oplossing.
Doe zo verder Jean
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Ik weet precies wat je voelt hoor Jean , die eerste trein zien rijden , zalig hé!! ;)

Knap werk , ik blijf dit zeker volgen.

59erke

Citaat van: Michiel op 29 januari 2016, 07:45:44 AM
Fantastisch Jean! Wat een heerlijk moment. Geniet ervan.


welkom terug Michiel  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Bedankt met de gelukwensen.
Het is heerlijk, als ik op zolder kom, om de knop om te draaien en de trein te horen  :)

Deze avond heb ik al wat meer plexi bevestigd, en een extra deel van schaduwstation-3 bedraad.

Dit weekend kan ik alweer een stuk verder.

@Michiel: blij dat je weer van je laat horen!

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Doeme, alweer een wissel stuk: wisseltong losgekomen van dwarsligger ...
Zit niets anders op dan die uit te breken en te vervangen (op moeilijk bereikbare plaats, natuurlijk, maar wel te doen).

Reden van het voor de derde keer stuk gaan van een wissel is waarschijnlijk dat ik de servo's manueel verzet (en té ver doe uitwijken om deftig electrisch contact te hebben).
Daarom ben ik even de electronica- en programmatietoer opgegaan:
Ik moet dringend electronisch de servo's aansturen:
- geen mechanische schade meer
- mogelijkheid om puntstuk correct te voeden (nu niet gevoed)
Vorig weekend volop aan het programmeren bezig geweest ...
's Avonds gestopt, gezien de Arduino raar deed  (blijkbaar is de waarde 11 kleiner dan de waarde 10 ...)  :o

Deze avond terug uitzoeken waar het addertje zit ...

Nochtans ben ik niet ontevreden: ik heb arduinootjes via I2C met mekaar laten dialogeren ...
Toch al een eerste stap  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik schrok even toen ik las dat er WEER een wisseltong stuk ging. Ik twijfelde of Peco wissels dan toch niet... Maar "gelukkig" bleek het een menselijke fout. Ik denk dat je de juiste beslissing neemt om het elektronische deel in orde te brengen. Worden bij de Peco electrofrogs de wisseltongen samen met het puntstuk gepolariseerd? Indien zo, is het misschien toch wenselijk om de wisseltongen vast te voeden, en enkel het puntstuk te polariseren? Dat zou ik ook nog eens nader moeten bekijken voor m'n bovenbaan. Maar zover ben ik nog niet.

En raar, is 10 dan toch kleiner dan 11???  :o  ;D

Succes met het Arduino-avontuur!  ;)



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Mijn wissels zijn inderdaad electrofrogs.
Ik heb jouw voorgestelde aanpassing van de wissels gezien, maar de wissels liggen er al ...
Ik kan wél het puntstuk + tongen afzonderlijk (via een relais) voeden.
Relais wordt omgepoold als de omzetting van de tongen halverwege is, zodanig dat er geen kortsluiting optreedt.

10 kleiner dan 11 ?  Zo heb ik dat vroeger geleerd (maar dat is uit de tijd vóór de "moderne" wiskunde)  ...

Arduino is inderdaad een avontuur: leuk, maar soms zeer raadselachtig  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Oeps Jean, hopelijk krijg je het vlotjes voor elkaar.

en 10<11, imaginair relatief gezien is het ogekeerde ook mogelijk natuurlijk  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Normaal geven de electrofrog wissels geen probleem met flenzen die de open (en anders gepolariseerde) wisseltong aanstrijken. De tongen gaan vrij ver open, en flenzen die dan toch contact maken staan hoogst waarschijnlijk verkeerd (wielen dan wat verder uit elkaar zetten). Persoonlijk heb ik maar 1 keer een probleem gehad hiermee, namelijk met een Life Like Co-Co (zes-assige) loc in een bocht wissel (korte bocht) van Fleichmann. anders nooit!

Ik denk dat het wel goed komt eenmaal je het punstuk per relais en Arduino zal schakelen.

Is het vervangen van de defecte wissel een hele klus, of is de wissel er makkelijk uit te lichten, en te vervangen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 08 februari 2016, 11:26:18 AM
... Is het vervangen van de defecte wissel een hele klus, of is de wissel er makkelijk uit te lichten, en te vervangen?

De aansluitende sporen gaan ook los komen, natuurlijk, want wissels zitten (zoals al mijn spoorsecties) via isolerende railschoentjes aan mekaar vast.
Gewoon uitlichten kan ik de wissel niet. 
Misschien met ik even de voedingsdraden van deze secties lossolderen.
Het is even prutsen, maar het is op een plaats waar het redelijk vlot zou moeten kunnen.


Citaat van: SuSke op 08 februari 2016, 11:20:21 AM
... 10<11, imaginair relatief gezien is het ogekeerde ook mogelijk natuurlijk  8)

Ja maar Frans, ik zit met die Arduino toch niet met een stochastisch zelfinverterend en autoadaptief ontwikkelplatform?  :o ::) ;D
Dus verwacht ik tóch dat 10 < 11 ... (of ben ik alweer koppig ?)
(ik denk altijd: "Díngen moeten doen wat ménsen vragen, en niet andersom. Nah !"
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

let maar op met al die "kunstmatige intelligentie", je weet nooit wanneer die dingen "zelfreproductief" worden en dan heb je er helemaal niets meer aan te zeggen.
Of is dat dan weer een onderdeel van de cursus "opvoedkunde voor processoren".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.