Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: Steam.N op 10 september 2015, 12:19:26 PM

Conrad en Hofmann aansturing: al elders minder positieve reacties gezien, dus niet langer weerhouden.


De Hofmann zijn een héél stuk betrouwbaarder dan de Conrads (die er indrdaad niet meer zijn).
Momenteel vervangen we op Vaewegh Dok alle Tillig aandrijvingen door een Hofmann, omdat de bevestiging van de stelstang in de Tilligs niet deugt. Bij de Hofmann motor kan je veel meer instellen en afregelen. Bovendien had ik geen zin om een heel bos decoders te vervangen.
Tot nu toe draait dat allemaal zonder veel problemen. Ultieme test op de tentoonstelling  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

dat van de 5V voeding later aanleggen (na initialisatie) ga ik deze avond eens proberen,
bedankt voor de info.

Gerolf

Dat zal zeker al schelen aan de jitter. Nog beter is de 5v in te schakelen tussen twee pwm-pulsen in
... maar we zijn nu Jean zijn draadje aan 't verontreinigen met servo-microcontroller-problemen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Bedankt voor de servi-informatie.
Gezien het van toepassing is, is het zeker geen vervuiling van het draadje  ;)




Tussen de soep en de patatjes wordt stilaan verder gebouwd aan het onderstel van de nieuwe baan.



Eerst ga ik nu in alle dwarsbalkjes een rij gaten voorzien voor de latere bekabeling.
Dan kan de basisplaat (8mm multiplex) leggen voor het voorste en achterste schaduwstation.
Pas dan komt het uitleggen van de wissels.  Het lijkt er op dat elk station een 8-tal sporen krijgt.

Met deze onderbouw denk ik gemakkelijk overal aan te kunnen, later.
Bovendien verkrijg ik een grote ruimte onder de tafel, om mijn stapeldozen weg te bergen.
En gezien ik die op multiplex platen met wieltjes plaats, krijg ik die gemakkelijk uit de weg, als ik ónder de baan moet.



Ook in mijn knutselruimte staan die stapeldozen zo opgesteld.  Erg gemakkelijk !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske


Steam.N

Citaat van: Dirkh op 10 september 2015, 11:53:26 AM
... Ik heb net een kleine berekening gemaakt voor de servo houder, kurk 3mm, bodemplaat  9 mm houder dikte 2 mm en dan de helft van de servo dikte 6.5 mm. Dus de stang is ongeveer  20,5 mm.
Als je dan 3mm beweging rekende voor de N peco wissels om om te schakelen kom je aan ongeveer 9° servo uitslag om de wissel om te zetten, dus maar 10% van het bereik ...

Dirk,  ik had deze opmerking over het hoofd gezien.
Je hebt gelijk.  Mijn visuele hoek-inschatting was serieus mis  :o .
Servo-testopstelling nog altijd niet kunnen uitproberen: ik zal eerst mijn servo-aansturing grondig onder de loep moeten leggen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

zie foto:   je hebt blijkbaar je verticale baansteunen bevestigd aan die horizontale moederbalk van de dakconstructie.

" Bij ons "  op zolder heb 'k de indruk dat, 22 jaar na bouwdatum, die moeder- en kinderdakbalkjes nog steeds iets durven bewegen en "kraken".

Heb je daar geen wantrouwen over ?  Dat uw nieuwe baan twee milimeter omhoog/omlaag wordt getrokken ...?

Steam.N

Citaat van: Herwig op 14 september 2015, 14:49:13 PM
zie foto:   je hebt blijkbaar je verticale baansteunen bevestigd aan die horizontale moederbalk van de dakconstructie.
" Bij ons "  op zolder heb 'k de indruk dat, 22 jaar na bouwdatum, die moeder- en kinderdakbalkjes nog steeds iets durven bewegen en "kraken".
Heb je daar geen wantrouwen over ?  Dat uw nieuwe baan twee milimeter omhoog/omlaag wordt getrokken ...?

Mmmhhh, na 30 jaartjes heeft het dak zich wel "gezet".
Je zult wel wat beweging hebben met de tijd (seizoenen? tijd?), maar zouden die 2mm over een afstand van 4m veel invloed hebben?
Ik heb er vertrouwen in  ;)

Ik zie op de foto's dat de vertikale steunen wat scheefjes staan.
Reden is dat ze aan de onderkant nog niet bevestigd zijn aan de vloer.  Wordt nog recht gezet  ;)




Ondertussen heb ik nog gepiekerd hoe mijn servo-montagesysteem moet aanpassen om een grotere servo-uitwijking te bekomen, en dus een vlottere beweging van de tongen.
Ik heb een ideetje, en als mijn berekening klopt, verhoogt de min/max-uitwijkhoek van de servo van 14 graden (nu) tot 29 graden.
Mits een verdere aanpassing (maar met een moeilijkere gietvorm tot gevolg) verhoogt de hoek tot 46 graden.
Dit wordt deze avond uitgetest ... Benieuwd ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Jean,
Toch maar voorzichtig zijn met het vastmaken aan die gordingen. Die dingen blijven zeker bewegen, zelfs na 30j. De grote "permanente" vervormingen zijn er inderdaad uit, maar die gording zorgen er wel voor dat de volledige druk van de wind op je dak naar de muren wordt gebracht en zo naar je fundering.
Is dat meer of minder dan 2mm? Reken maar dat het over meer kan gaan en door hun oriëntatie draaien die gordingen ook nog eens.
Is dat problematisch voor je baan? Niet noodzakelijk als het frame zelf voldoende stijfheid heeft.
Kanje het vermijden? Ja door de pootjes onderling met een kruis aan elkaar te verbinden (dwars op je baan) en een plaatje voorzien ter hoogte van de aansluiting met de langse balk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

OK.  Nu de opbouw klaar is, heeft de baan de nodige stijfheid, en is de verbinding met de gordingen niet langer nodig.
Kruisverbindingen leggen tussen de poten (loodrecht op de gordingen) zijn geen probleem.
In de andere richting wil ik ze liever vermijden, om de ruimte te kunnen gebruiken voor de stapeldozen.

Ik ga de verbinding met de gordingen aanpassen.  Plaatje ter hoogte van de aansluiting met de langse balk ? ? ?)
Thanks voor de tip.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Jean, het gaat om een driehoekje (of rechthoekig) plaatje dat je naast de poot en tegen de langse balk van de baan schroeft. Daardoor krijg je een vormvaste verbinding in de langsrichting van je baan, de poot kan niet meer wegdraaien.
Als je de baan tussen 2 muren hebt staan, kan je ze zo ook stabile maken door die openingen te spieën.

Succes verder met de opbouw van je droom  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

OK, ik ben mee.  Hoekversteviging.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Hoera !  De servo-aansturing met de ongewijzigde servo-opbouw werkt (even een omtoertje met een Arduino).
Om eerlijk te zijn:
- ik ga tóch een testje doen zónder veertje: en dan zien dat de eindposities goed aangehouden worden
  Alhoewel de beweging vloeiend en traag is, zie je de veer zijn werk doen, en krijgen de wisseltongen een kleine snok bij het kantelpunt van de veer.
- ik ga eveneens de opbouw iets wijzigen, zodanig dat ik een grotere servo-afwijking kan gebruiken, waardoor een nóg vloeiendere trage beweging kan bekomen worden.

Voor de schaduwstations voldoet de huidige instelling echter perfect.
Ik kan van start met het leggen van wissels en sporen.
Oef! Een opluchting.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

Citaat van: Herwig op 14 september 2015, 14:49:13 PM
zie foto:   je hebt blijkbaar je verticale baansteunen bevestigd aan die horizontale moederbalk van de dakconstructie.

" Bij ons "  op zolder heb 'k de indruk dat, 22 jaar na bouwdatum, die moeder- en kinderdakbalkjes nog steeds iets durven bewegen en "kraken".

Heb je daar geen wantrouwen over ?  Dat uw nieuwe baan twee milimeter omhoog/omlaag wordt getrokken ...?

Bij ons kraken ze nog dagelijks, zeker bij storm of als er een vrachtwagen met volle snelheid voorbij raast.
En dat die dingen kunnen vervormen wees daar maar zeker van, zeker na 60 jaar...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan