Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Steam.N

Na lang twijfelen ben ik er dan tóch aan gestart, ondanks alle andere lopende projecten:
Eindelijk een eigen thuisbaan !  :)

"Eindelijk" klopt niet helemaal, want toen ik hier enkele jaren geleden mijn eerste forum-stapjes zette, heb ik een testbaantje opgezet, kwestie van technieken uit te proberen en om de treintjes te laten rijden.
Tijdens mijn NEEB-periode is dat baantje (dat nooit deftig werd uitgewerkt) serieus in verval geraakt.
Met de verhuis van mijn knutselactiviteiten naar de zolder werd het baantje dan ook afgebroken, en heb ik slechts enkele facetten als pseudo-dioramaatjes bewaard.
Dat baantje kreeg indertijd de naam "Sedelocus",  verwijzend naar het familie-verleden.

Mijn nieuwe thuisbaan verrijst uit de spreekwoordeljke assen.
Vandaar de de naam "Sedelocus" - de Feniks   :)


Vertrekbasis:
De algemene opbouw ligt vast:  een rondgaande baan (ca 60cm diep), in de uiterste ruimte van de zolder (4.3 x 2 meter).
Vrije middenruimte hoeft niet evenwijdig te lopen aan de gordingen, wat me plaatselijk grotere dieptewerking toelaat.



De vorm ziet er wat raar uit:
- links is de baan aangewerkt aan twee muurtjes (de twee vertikale einden)
- rechts is de gaan aangewerkt aan een schouw.

Constructie wordt voorzien als een vaste onderbouw, waarbinnen schaduwstations hun plaats vinden, en waarboven modules geplaatst worden.
Die modules kunnen dan afzonderlijk op een borstelsteel opgesteld worden als eraan gewerkt wordt.


Onderwerpen:

De droom is om
- op één lange strook (de bovenste op de tekening) een hoogoven-installatie met nodige bijgebouwen en -constructies.
Die zone kan heel wat spelmogelijkheden brengen (rangeren, (ont)koppelen, lossen, laden, ...
- op de andere lange strook een station (wie weet vinden een aantal NEEB-elementen hier hun plaats
- één korte kant (rechts) zou een groot groen-element kunnen worden (slingerend spoor tussen bos en rotsen)
- de andere korte kant (de doorgang naar de knutselruimte ernaast)  zal op termijn mogelijks worden gedicht met een mobiel element.  Zo kunnen de treinen rondrijden.
Het vaste stuk van het linkse eind wordt bergachtig, kwestie van de helix te verbergen.  Een helix die (veel) later een extra 40 cm boven het niveau-0 zou kunnen komen (ik droom om ooit mijn diorama's te integreren met een functioneel spoor).   Maar dit is écht óóit óóit óóit ...
De treinen komen uit de helix-"berg" op enkele vakwerkbruggen (over een rivier) naar het hoogoven-gebeuren ...


Spoorplan:

Is er niet  :o  (oeps ... slik ...  )
Ik ben niet echt een gedetailleerde planner.  Ik voel me beter in een organisch groeiende omgeving.
Daarom zal van het onderstel in eerste fase slechts de helix en de op de schets bovenste lange sectie gebouwd worden.

Ik weet dat ik schaduwstations wens, dus daarom een helix.
De bovenste lange sectie moet een geloofwaardig spoorplan krijgen dat bij hoogovens past, maar ik heb er op dit ogenblik te weinig info over.
Dat wordt dus nog zoekwerk.

En daarom plan ik de werken te beginnen met de helix (links boven, want de helix links onder op de schets zal waarschijnlijk niet worden gebouwd).
Daar komt mogelijks een draaischijf / loc-onderhoudshoek.
De bouw van de helix zal me direct een goede indruk geven van de ruimte die me écht ter beschikking is voor zichtbaar spoor en hoogoven-gebeuren.


De Helix:

Eerste opdracht: berekenen welke hoogteverschillen ik op de voorziene oppervlakte kan overwinnen, rekening houdend met de maximale helling van 2.5%
Voorziene straal: 35cm.  Geeft voor één cirkelvormig toertje helix op 4.4cm.  Lijkt me te weinig.
Door de helix uit te rekken door in de langsrichting rechte stukken van 40cm in te lassen, kom ik op een hoogteverschil van ca 6cm per toer.
Dit lijkt me haalbaar.

Gezien ik de schaduwstations voorzie op een niveau -24cm (om later gemakkelijk te kunnen ingrijpen als er later iets fout loopt), worden het waarschijnlijk vier toertjes.


De eerste werken:

Gezien het hout al in huis, ben ik al aan de slag gegaan: de zolderhoek waar de helix moet komen leeggerommeld,
Het hoofdframe staat recht, en de aanzet voor de eerste toer is gezet. 



Met deze opbouw (bovenkant ligt op 94 cm, komt het spoor op niveau-0 op 102 cm (module hoogte gepland op 8 cm). Lijkt me ok.
Ook een eerste ontwerp tot aansluiting naar twee toekomstige schaduwstations:
- het eerstje langs het dak, voorzien op 5 sporen, maar waarschijnlijk worden het er 8
- het andere langs de voorkant van de lange sectie.  Opnieuw 5 maar mogelijks 8 sporen
Op het teststuk is de aanzet tot splitsing van de twee bundels uitgetekend (en gepast met de beschikbare wissels), maar het échte uitzagen doe ik pas na enkele extra controles.



Vóór ik verder ga, ga ik eerst de aansturing van de wissels via servo's nog eens uittesten (dit was eens serieus probleem met NEEB).
Bij NEEB was de onderplaat 18mm waardoor de stuurpen sterk verboog tgv de veertjes in de Peco wissels. 
Nu is de opbouw 2x3mm triplex + 2mm kurk, waardoor de buiging serieus beperkter zal zijn.

Eerste van véél testjes.  Gezien ik plan om digitaal te gaan, en er nog geen ervaring mee heb ... 
Terugkoppelingen, bedrading, ...
Allemaal nieuw, allemaal boeiend ...
Leuk  :)




Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Het forum is wakker geschoten en de Jean is er bij!  :D

Ga er voor, Jean.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Cozzy

Het komende modelspoorseizoen is veiliggesteld (en die erna) :)
Veel plezier met het bouwen van je droombaan Jean!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

De presentatie van het herboren project is top! Het houtwerk lijkt een technische uitdaging. Jean, ik zit lekker, en kijk al uit naar de updates.

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

59erke

Hier ook een volger, als ik kijk naar al uw vorige projecten zal dit ook weer dik in orde zijn.

De start is gegeven voor de derde N Baan in opbouw op dit forum..

Ik volg...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Dit ga ik zeker volgen. N begint hier stilaan de standaard te worden  ;)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michael

Jean succes en heel veel plezier, met zoeken, plannen en bouwen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Hartelijk dank voor de positieve reacties !
Het is een hele opluchting om eindenlijk, na al die jaren hunkeren, aan een echte thuisbaan te kunnen starten.
Hopelijk met veel toffe momenten, waarschijnlijk af en toe met wat gesakker ...   ::)
Om daarna eindelijk de treintjes te horen rijden, tijdens het geknutsel.   :)

Citaat van: doomslu op 06 september 2015, 18:11:15 PM
Het forum is wakker geschoten en de Jean is er bij!  ...
Temperatuur is terug aanvaardbaar, op zolder.  Dus tijd om me terug in gang te trekken

Citaat van: Michiel op 06 september 2015, 18:24:40 PM
Het houtwerk lijkt een technische uitdaging. ...
Niet zo moeilijk, lijkt me.
Maar om eerlijk te zijn heb ik tijdens de bouw van dit onderstel van de helix het ontwerp enkele keren moeten herzien:
- die hoek uit die rechthoek toveren
- het onderstation-niveau verder doortrekken onder de gording. om het achterste schaduwstation verder naar achter te kunnen plaatsen, waardoor de ruimte tussen voorste en achterste onderstation groot genoeg is om me er tussen te wringen.
Dus de zaag is er regelmatig in gegaan  ...
Maar het onderstel ziet er m.i. nu aanvaardbaar uit.  Het is stevig, ik geraak gemakkelijk zélf binnen de helix, om later problemen te kunnen oplossen.

Citaat van: Dirkh op 06 september 2015, 20:36:40 PM
...N begint hier stilaan de standaard te worden  ...
Hahaha, zo lijkt het wel.
Maar wacht dat onze HO- O- en 1-broeders wakker worden en nog eens uit hun pijp komen ...




Gisterenavond ben ik terug aan het piekeren gegaan:
Ik heb initiëel voorzien om de helix uit te voeren als "dalend met de wijzers van de klok", om vlotjes aan te sluiten op de schaduwstations.
Dat wil zeggen dat ik bovenaan de helix nogal dicht bij de voorste rand van de baan te voorschijn kom, met een onnatuurlijk krappe bocht naar de hoogovens moet maken (eerste geval hieronder) ...



Daar is wel een oplossing voor, door de draaizin van de helix om te keren (tweede geval), of onderaan (of bovenaan) de helix de baan in een S-vorm te leggen (derde geval):

De "belangrijkste" vraag op dit moment is: hoé leg ik de helix best?  Met de wijzers méédraaiend stijgen of dalen?
Het staat me voor dat ik eerder op 't form gelezen heb dat het neergaande spoor best aan de buitenkant ligt. 
Gezien ik links zou rijden, betekent dat "met de wijzers meeddraaiend" dalen.
Het antwoord op de vraag zal bepalen of  en waar ik een S-spoor leg.

Als test heb ik een los S-stuk op wat bochtwerk gelegd:



Technisch lijkt het dus mogelijk.  Waarschijnlijk heb ik de vrije keuze, in is de impact niet zo belangrijk voor het rijgedrag.
Ik ben wel graag zeker dat dit stuk correct gebouwd wordt.

Dit stukje uitleg nalezend, lijkt het me erg verward te klinken  :-\   ... Hopelijk is het verstaanbaar.  Ik hoor het wel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#12
In verband met de helix, het best is om het stijgende spoor aan de buitenkant te hebben. Dat scheelt bijna een halve procent stijgingsgraad, wat een niet te onderschatten voordeel is. ;)

Bij heel steile helixen, zou je mogelijk de zin kunnen omdraaien (opdrukken van wagons op elkaar bij de daling waardoor koppelingen nogal vreeemd gaan doen en ontsporingskans, vooral bij bijkomend vertragen, reëel wordt). Maar jouw helix wordt eentje met bescheiden hellingsgraad, dus...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 07 september 2015, 07:45:00 AM
In verband met de helix, het best is om het stijgende spoor aan de buitenkant te hebben. Dat scheelt bijna een halve procent stijgingsgraad, wat een niet te onderschatten voordeel is. ...

Oeps, ik had het blijkbaar fout.  Stijgend langs de buitenkant: prima.
Een halve procent stijgingsgraad verschil: het is inderdaad de moeite !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Gisteren en vandaag vooral triplex gezaagd en gelijmd tot halve cirkels.



Morgen worden deze exemplaren bekurkt

Mijn testje om de wissels met servo's aan te sturen is goed verlopen.
Grote opluchting, na mijn slechte ervaring met NEEB.
Nu nog wat knoeien om de optimale bevestiging van de servo's op punt te stellen.
Belangrijk: zo klein mogelijk vereiste oppervlakte, gemakkelijke bevestiging, flexibele positionering, gemakkelijke vervanging ingeval van problemen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }