La douce France een diorama in N

Gestart door Dirkh, 05 september 2015, 18:58:44 PM

marc goovaerts

#255
Tiens Jean, hoe groot (klein) waren die van NEEB ?

Gerolf

#256
Net even naar het etsontwerp voor de kapjes gekeken: 2mm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

#257
Ja met het etsen kan je nog iets kleiner werken denk ik dan ik met de snijplotter kan. Nu die kapdelen uit vol materiaal maken is ook niet zo gemakkelijk.

Ik heb ondertussen al wat aan het tekenen geweest. Lantaarn uit 2 delen (bovenste kapje is apart) en gedeeltelijk hol binnenin, zodat er normaal een 805 SMD led zou inpassen.
Afmetingen van de gemonteerde lantaarn zouden de volgende zijn b x l x h  :  3.5 x 3.5 x 4.6 mm. Bovenaan en onderaan voorzien om een buisje van 0.5 mm door te steken zodat ze zowel als hangende en staande lantaarn zouden kunnen gebruikt worden. Ik moet de tekening nog verder bijwerken want momenteel is de bounding box te klein, dus een aantal stukjes aan elkaar hangen om de min bounding afmetingen te bekomen. Maar dat zal voor morgen zijn.


Dirkh

#258
Citaat van: Gerolf op 15 oktober 2015, 11:11:55 AM
Net even naar het etsontwerp voor de kapjes gekeken: 2mm  ;)

Maar twee mm, de ju dan moet ik nog kleiner gaan en voor een 402 SMD led gaan.
Of het dan nog te printen is door shapeways weet ik niet maar het is het proberen waard.

Nu komt het op een lantasrn van 56 x 56 x 73 cm. Misschien moet nog iets kleiner gaan.

Dirkh

Ik heb de titel maar laten aanpassen, diorama genk is wel totaal achterhaald nu.
Dus nieuwe titel (bedankt Frans om het diorama zo te noemen op het beneluxspoor forum in de post van MTD expo).

De eerste 2 dakgoten en afvoeren gemonteerd en dan vraag je je af waarom zit ik zo te prutsen, als je het niet weet zie je het bijna niet.

Zonder dakgoten


en met de dakgoten


Met de flits zie je er toch iets van



Nog 2 te gaan aan de huisjes, voor de kerk ben ik nog aan het twijfelen dat zijn wel 12 dakgoten en afvoeren.

De lantaarn zullen er voorlopig nog niet opkomen, eerst nog een nieuw ontwerp maken en nog iets kleiner , 2 a 2.5 mm breedte zal het worden en dan 3.5 mm hoog. (Als het lukt).

SuSke

Sorry Dirk, maa moest iets hebben om je dio bekend te maken   :-[
Maar ben blij dat je het ook goed vind  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1

CiteerDe eerste 2 dakgoten en afvoeren gemonteerd en dan vraag je je af waarom zit ik zo te prutsen, als je het niet weet zie je het bijna niet.

De dakgoten geven toch een meerwaarde. Het zijn de kleine details die het hem doen, ook in N. Veel succes met de verdere bouw.

59erke

Citaat van: Dirkh op 16 oktober 2015, 10:28:34 AM
Ik heb de titel maar laten aanpassen, diorama genk is wel totaal achterhaald nu.
Dus nieuwe titel (bedankt Frans om het diorama zo te noemen op het beneluxspoor forum in de post van MTD expo).


Ik dacht al dat er een nieuw baantje was dat ik nog niet gezien had.
Gepaste titel trouwens
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Tussen de dakgoten en regenpijpen even pauze gepakt en de tekening van de lantaarn nog eens terug onder handen genomen.

De aangepaste versie met afmetingen erbij in mm.



En een zichtje, het blokje ernaast heeft de afmetingen van een SMD led type 402. Binnenin is er ongeveer 0.2 mm speling aan de zijkanten en bovenaan is er 0.8 mm speling om de draden te kunnen bevestigen en wat met de positie van de led te experimenteren.



om de bovenkant er mooi op te kunnen zetten heb ik 2 positioneer stukjes bijgevoegd.
 

En nu eens kijken welke fouten ik krijg bij shapeways, waarschijnlijk al de bondingbox maar dat valt wel op te lossen door enkele stukken met elkaar te verbinden met een staafje.

Dirkh

Goed nieuws ontvangen, de lantaarns zijn geprint en onderweg. Morgen of vrijdag levering.
Slecht nieuws ben vergeten ledjes te bestellen. Eens kijken waar ik op 1 dag nog witte SMD leds type 402 kan vinden en lakdraad van 0.1 mm.

Dirkh

De lantaarns zijn aangekomen en ik heb er maar direct eentje gemonteerd om het resultaat te bekijken. Nog zonder led want die moet ik nog bestellen.



Snel wat kleur erop (niet zo perfect maar ik had maar een half uurtje tijd) en een buisje van 0.5mm gemonteerd.
De positioneer stukjes zijn niet zo geslaagd, iets te klein dus het is zelf een beetje mikken om de twee stukjes juist op elkaar te laten passen.





Ik ben benieuwd wat dat gaat geven met een ledje, van grote zijn ze nu wel naar mijn zin.

Steam.N

Komt goed, Dirk !
Deze avond zoek ik naar die 0402's ... dan kun je ze dit weekend on-the-spot inbouwen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

#267
Jean, Gerolf bracht er al mee met draadjes aan  :)  Hopelijk gaan er 2 door het buisje (binnendiameter 0.3mm)

Zal een extra draadje en weerstand van 470 sorry 560 ohm  monteren aan de OC32 dan kan ik dat lampje eventueel laten branden op de 12V.


Steam.N

OK.  Goed dat het probleem opgelost is  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

krispy

Citaat van: Dirkh op 22 oktober 2015, 13:29:17 PM
Jean, Gerolf bracht er al mee met draadjes aan  :)  Hopelijk gaan er 2 door het buisje (binnendiameter 0.3mm)


Dirk , neem een messing buisje , dan kan je dit als 1 geleider gebruiken en moet er maar 1 draadje door zo bespaar je jezelf een hoop friemelwerk

verder zeer geslaagd voor zo klein te zijn , wordt ( is het al eigenlijk ) een pracht stukje dit diaramake
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m