La douce France een diorama in N

Gestart door Dirkh, 05 september 2015, 18:58:44 PM

Dirkh

Citaat van: gardevil op 13 oktober 2015, 17:12:41 PM
In schaal N is er duidelijk nog geen suikertaks ;)

Oei, wanneer gaat die suikertaks in ? Dan moeten we ander referentie materiaal gaan zoeken  ;D

Citaat van: Rangeerduivel op 13 oktober 2015, 16:45:31 PM
Ik weet dat het in N niet zo makkelijk te realiseren is,maar de lantaarn iets dikker dan het hoofd van mevrouw(die op de foto! ;D) zou natuurlijker overkomen mijn gedacht,
toch alle respect voor het mini-gepeuter
;)

Wordt wel heel klein dan , het bovenste stukje is synaps XM135 uitgesneden met de plotter en dan geplooid in de juiste vorm, het onderste stukje is gemaakt van een transparant ook uitgesneden met de plotter en geplooid. Het gaat nog iets kleiner maar dan beginnen de toleranties van de snij plotter mee te spelen.
Misschien straks nog eens een kleinere versie proberen, maar ik weet niet of ik nog kleinere witte SMD ledjes heb liggen, kan er misschien een kabardoeske van maken met een rood ledje, die heb ik nog van de overweg ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Dirkh op 13 oktober 2015, 17:20:55 PM
toch alle respect voor het mini-gepeuter
;)

Wordt wel heel klein dan ,

Daarom schreef ik ook respect voor het minigepeuter!


En er misschien een kabardoeske van maken met een rood ledje, die heb ik nog van de overweg ;DD

De dame heb je al maar aan haar postuur te zien twijfel ik er aan of ze uit de kleren zal willen...
Ziet er meer een typetje uit van het leger des Heils! ;D
[/quote]

Steam.N

Mooi gemaakt, Dirk, maar inderdaad stuk te groot ...
Halveren?
Hoe heb je deze versie gemaakt?  De vorm met snijplotter, en het glas met KristalClear?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Alles met de snij olotter, het glasgedeelte uit dunne transparant met lichte insnijdingen op de plooilijnen en dan een half uurtje prutsen om alles juist geplooit en gelijmt te krijgen. Dan met een dunne water vaste stift de stijlen eropgeschilderd.

Ik zal straks eens foto's maken van de onderdelen voor ik ze plooi en lijm.

Ik moet alleen nog een betere methode vinden om de lijm aan te brengen want op dit stukje heb ik wat ge morst.
Dus lijm aan brengen op een stukje van 3mm lang en 0.1 mm dik. Niet gemakkelijk.

Ik ga ook proberen van een nog iets dunner buisje te gebruiken voor de ophanging maar ik weet niet of ik lakdraad van 0.1 mm heb. Nu gebruik ik 0.15 mm en daarvan gaan er geen 2 door het dunne buisje.

BC911

Mooi hoor! Ik zou het niet voor mekaar krijgen met m'n "dikke" vingers ...  :-[
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Dirkh

Een iets kleinere versie (3.2 x 3.2 x 5 mm) en het stappen plan

bovenkant uit synaps


gemonteerd en bovenkant los erop


Glaspartij en de boden uit transparant en synaps


alles even los opeen gezet om te passen


boven en onderkant even los op elkaar en dan zie je dat je ergens vergeten rekening te houden bent met de 0.1 mm dikte van de transparant.


Ik denk dat ik het maar eens ga bekijken om de lantaarns in 3D te printen, blijkbaar geleid FUD het licht goed en is redelijk transparant.

Het is echt niet te doen om nog kleiner te gaan op deze manier. Het was een goede poging. Misschien met etsen en gieten van de behuizing maar daar ga ik niet mee beginnen, dus een van de avonden maar eens een 3D tekening maken, maar nu heb ik al een goed idee van wat een aanvaardbare grote is dus kan ik me daar op baseren.

Dus gaan we nu maar verder dakgoten maken, dat is iets groffer werk met hamer, schaar en tang  :D

BC911

Heel veel kleiner moet het volgens mij toch niet worden als je vergelijkt met een foto als deze:
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Dirkh

De grote zal nu wel ongeveer goed zijn. De bedoeling was om iets zoals deze lantaarns te maken.
Op de rechtse foto zie je dat de lantaarn ongeveer iets meer dan de helft van een mens hoog is , dus tussen de 80 en 90 cm volgens mij. komt overeen met 5 a 5,6 mm.

   

Ik vraag me alleen af of de leds nog genoeg licht geven als ik naar een kleiner type ga , ik moet al naar een type 804 of 603 gaan om het dan nog te laten passen.

SuSke

Ik denk niet dat de lichtsterkte het probleem zal zijn, zelfs niet bij deze kleinere leds.
Het moet immers maar een flauw schijnsel zijn dat er is. Niet te verwarren met de moderne lantaarns.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik heb op mijn recente projectje 0402 met gesoldeerde 0.1 draadjes gebruikt van bij de ledbaron. Hebben een meer dan behoorlijk rendement  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Na nog maar eens een namiddagje knoeien begin ik het stilaan op te geven met die lantaarns.
Dus het wordt ofwel 3D tekenen ofwel gewoon lantaarns aankopen.

Ik heb volgende aanbieding gevonden op e-bay, 10 stuks voor maar 16 € en gratis verzending.
Het is wel moeilijk te beoordelen maar op het eerste zicht zien die er best goed uit en volgens mij kan ik de paal er eventueel wel afhalen om een muurbevestiging te maken.
De lamp zelf is misschien aan de grote kant, ik schat een 7 mm hoogte en 4 a 5 mm doormeter. (dus groter dan mijn exemplaar)
Heeft er iemand die al eens in het echt gezien ?

Wat denken jullie ervan, verder zelf ontwikkelen in 3D of deze aankopen en slopen ?



http://www.ebay.de/itm/LYM36-10-Stk-LED-Lampen-50mm-Spur-N-TT-Leuchte-Strasenlampen-NEU-/391011591566?hash=item5b0a1b658e

marc goovaerts

Voor die prijs ga je ze zeker niet zelf kunnen maken en ze zien er niet slecht uit. Aan de andere kant, experimenteren is ook soms leuk...



Gerolf

Een alternatieve constructiemethode:
- maak de kapdelen uit vol materiaal (wit of transparant, in vorm snijden, vijlen, ...)
eventueel later: moedermodel en afgieten
- gaatje (putje) boren waar een 0402-smd-met-draadje in past
- led in putje lijmen, draad door "dak", samenkleven, ...
Naar mijn idee kan je zo lampenkapjes tot 2mm (of misschien nog iets minder) maken  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw