La douce France een diorama in N

Gestart door Dirkh, 05 september 2015, 18:58:44 PM

SuSke

Mooie gootjes Dirk

Citaat van: Dirkh op 29 september 2015, 16:00:06 PM
...Gelukkig zijn dat allemaal maar kleine stukjes, nu nog de regenpijpen maken uit draad van 0.5 mm (komt overeen met 8 cm) en voorzien van bevestigingen met draadjes van 0.3 of 0.2 mm (heb ik hier op het forum ook enen zien doen maar dan in Ho).
...
Dien ene gaat vanavond een reeks van die zwarte buiskes tegen de kolommen van de brug kleven en zal er een fotooke van maken om dat hier te zetten.

Voor een pijp van 0,5mm zou ik toch gewoon een draadje rond de buis draaien. Dat gaat ge helemaal niet zien.
Maar ja, gek zijn doet geen pijn (ervaringsdeskundige 8))
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Citaat van: SuSke op 29 september 2015, 17:14:34 PM
Maar ja, gek zijn doet geen pijn (ervaringsdeskundige 8))

Welkom bij de club zou ik zeggen. ;D

En voor die regenpijpen was ik al van plan om gewoon een draadje erop te lijmen en een kleine verdikking te maken.

Dirkh

Ik zal dat draadje rond die regenpijpen maar vergeten , het is niet mooi.
Met 0.1 mm is het niet zichtbaar dus absurd van er tijd aan te spenderen en met 0.3 mm is het weer te grof vind ik.
Deze is met 0.3 gedaan


Ondertussen is de labvoeding ook terug gerepareerd , terug +5 V, +12 V en 0-30V regelbaar ter beschikking. (Blijkbaar beiden vaste spanningen maar max 1A en dat was ik vergeten en staat ook niet op de voeding vermeld enkel 0-30Vdc 3A. en bij de andere uitgangen enkel de spanning)
Ik ga nog wel eens tussen printje maken met zekeringen voor de +5 V en de +12 V. bij die 0-30V kan ik de stroombegrenzing instellen dus daar is dat niet nodig.

Dirkh

Door die problemen met de servo's is eigenlijk het visdraadje dat voor de bediening van de overweg zorgt een beetje gekreukt waardoor die overweg stottert bij het openen en sluiten. Ik heb nu 0.3 mm staaldraad meegebracht om een oplossing te maken voor de bediening.

Zo ziet het er in 3D tekening uit.


De rode lijn geeft aan hoe de visdraad van 0.3 mm naar beneden wordt geleid, onderaan in de voet van de overweg is een uitsparing voorzien waar een buisje is ingelijmd om de draad te geleiden.


Bij het openen van de slagboom wordt er aan de draad getrokken en doordat het buisje 0.6 mm binnendiameter heeft kan de visdraad een beetje bewegen en is soepel genoeg om de bocht te maken.


Nu heb ik denk ik een probleem doordat de staaldraad zo stijf is dat het met deze opzet niet gaat werken.
Ik dacht van een hoekje te plooien in de draad en dan in het mechanisme een gaatje te boren en een gleufje te maken waardoor de draad door kan.
Maar dat stukje is maar 1.5 mm dik tussen de punten 1 en 2



Hier moet ik een gemakkelijke oplossing voor zoeken om de bestaande overwegen te kunnen aanpassen zonder het 3D design aan te passen en terug te laten printen.
Iemand een idee ?

marc goovaerts

Misschien stom, maar waarom geen nieuwe, ongekreukte visdraad aanbrengen ?

SuSke

is die staaldraad 0,3mm te stijf, misschien is dan een draad in nieuwzilver van 0,3 een oplossing.
Ik heb de indruk dat die toch vrij soepel is, natuurlijk niet te vergelijken met een garendraad of visdraad, maar toch
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Fosforbrons bestaat ook in draden van 0.3 bij Fohrmann. Verend, niet zo stijf als staal, best stevig, ...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Heb me fosforbrons aangeschaft van 0.3 & 0.5 bij PB was toch in Genk

Dirky

al nekeer geprobeerd met die platte nieuwzilver stripjes die ik je eens meegestuurd heb Dirk? misschien zijn die voldoende soepel?

Dirkh

 Nieuwe vis draad is vragen om dezelfde problemen, ik wil net vermijden dat het terug gebeurt, je weet nooit wanneer een servo eens raar gaat doen.
Nieuwzilver draadje heb ik al geprobeerd maar dat is te zwak, als de servo iets te ver gaat plooit dat direct en heb je dezelfde problemen als met de vis draad.
Die nieuwzilver strips van dirky zijn dan weer te breed en net iets te dik.

Ik ga gewoon van het hendeltje 0.5 mm afvijlen, dan een gaatje boren, staafje een plooitje geven door het gaatje, en dan op de servo een beveiliging maken met veertje ziet die eventuel te ver uitslaan van de servo kan opgevangen worden.

Maar dat zal iets voor de avond of morgen worden, ik heb gelukkig nog 2 overwegen om het principe te testen.

Dirkh

#235
Nog eens wat geëxperimenteerd. Het diorama is uitermate geschikt om van alles op uit te proberen.
Omdat ik had gemerkt in Genk dat het straatje tussen de kerk en de huisjes wel wat extra licht kon gebruiken heb ik eens geprobeerd om een lantaarntje te maken. Er zou nog een sierstukje tussen de muur en de lantaarn moeten komen maar dat is  nog niet getekend.

Dit is een eerste versie. Redelijk gelukt maar nog niet volledig overtuigd. Nog iets te groot volgens mij, ik weet de afmetingen van zo een lantaarn niet en heb gegokt op een foto.
Mag misschien nog iets smaller (4 mm breed dus 64 cm en 6 mm hoog dus 96 cm)
Om een idee te geven maar een preiserke bijgezet en natuurlijk het "N" referentie materiaal.


marc goovaerts

Tja, vergeleken met het Preiserke... misschien een kwart kleiner ? Maar eigenlijk heb je in realiteit ook lantaarns van verschillende groottes.

Rangeerduivel

Ik weet dat het in N niet zo makkelijk te realiseren is,maar de lantaarn iets dikker dan het hoofd van mevrouw(die op de foto! ;D) zou natuurlijker overkomen mijn gedacht,
toch alle respect voor het mini-gepeuter

;)

Johnnytrein

Gaat die vrouw helemaal alleen dat suiker klontje verorberen? :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?