La douce France een diorama in N

Gestart door Dirkh, 05 september 2015, 18:58:44 PM

SuSke

Koen, niet naar Mortsel komen, daar zijn we al een tijdje weg. Liever naar Hangar 27 in Edegem.

Verder heb ik jullie verzuchtingen om het diorama op de tentoonstelling van MTD te krijgen aan de leden van het bestuur gemeld. Meer info zodra deze beschikbaar is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

Citaat van: Koen op 28 september 2015, 19:20:46 PM
@ Suske,

Ik heb Genk moeten missen 😟. ....

Mvg
Koen

Wel ik dacht het nog, lang geleden dat ik Koen nog heb gezien....  MTD mag ik zeker niet missen

SuSke

Citaat van: Dirkh op 28 september 2015, 15:09:40 PM
Citaat van: marc goovaerts op 27 september 2015, 23:25:51 PM
Misschien een extra attractie op de expo van MTD ?  ;)

Als ze het braaf vragen misschien? ;D

Dat hebben we dus ondertussen gedaan en ik heb een zeer sterk vermoeden dat Dirk op de tentoonstelling van MTD zal zijn met zijn "grootse" diorama in die "kleine" schaal  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Allee ik zal er zijn :)  en het diorama natuurlijk ook, net de bevestiging gekregen van het bestuur van MTD dat er een plaatsje is voor het diorama.
ik heb nog enkele kleine aanpassingen in gedachten nu ik nog wat materiaal in Genk heb kunnen aankopen, alleen nog wat tijd vinden om die uit te voeren.

SuSke

Zo maken we weer een aantal mensen gelukkig 8) (als ze komen  ;))
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts


Koen

@Suske,

Dit staat in mijn agenda genoteerd. We zullen er zijn  ;).
Genk heb ik moeten missen doordat mijn vader in het ziekenhuis beland is.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Je bent welkom Koen, (en alle anderen ook)

Hopelijk is het niet te ernstig met je vader.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

@ Suske,

Bedankt.
Vader zit met een bacteriële infectie (en dus in quarantaine) maar met de juiste medicatie geraakt dit wel opgelost.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirkh

@Koen, hopelijk hersteld je vader snel.

Ik had op de beurs in Genk een rolletje aluminium van 0.05 mm dikte meegebracht om eens te proberen degelijke dakgoten te maken.
Hier de eerste resultaten. Ik moet er nog een klein beetje aan schaven maar het begint er al op te lijken.
Enkel het afsnijden na het plooien , daar moet ik nog een iets betere methode voor vinden. Ook het indrukken van de ophangingen mag ik nog iets dieper doen want na het schilderen (er is maar snel iets verf op geklodderd om de foto's te kunnen nemen) verdwijnen ze bijna, zeker in het gebogen stuk.
De foto's zijn niet schitterend maar het ziet er beter uit dan op de foto's.








Ik heb 2 L profielen tegen elkaar gelijmd met daartussen een stuk styreen van 1 mm , 0.8 mm dieper dan de bovenkant van de L profielen. (was eigenlijk de bedoeling van 0.5 maar bij het lijmen een beetje verschoven)
Op een U profiel heb ik dan een staaldraad van 0.8 mm gelijmd. Met de kraspen maak ik de graveringen in het aluminium en daarvoor gebruik ik het blad papier als referentie om de lijnen mooi evenwijdig en op dezelfde afstand te kunnen krassen.
De L profielen gaan dan in de bankschroef, de aluminium folie wordt er mooi recht overgelegd en dan met het U profiel en de draad de groef in de folie drukken, ik sla er nog even met de kleine hamer op om de vorm diep genoeg te maken.
Dan de zijkanten bijsnijden en je heb een dakgoot.
Ik heb het niet zelf uitgevonden maar het werkt, ergens hier in het draadje staat er een link naar de site waar ik het idee heb gehaald.

loebaske

Gij zijt niet normaal Dirkh, hoeveel pilletjes neem je zo per dag ??

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 29 september 2015, 15:13:51 PM
... Enkel het afsnijden na het plooien , daar moet ik nog een iets betere methode voor vinden. ...

Gewoon met een schaar ?  0.05mm moet wel kunnen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: loebaske op 29 september 2015, 15:37:06 PM
Gij zijt niet normaal Dirkh, hoeveel pilletjes neem je zo per dag ??

Laat eens zien, 4 s'morgens en 2 s'avonds en om de 8 weken een baksterke van een half literke, valt nog mee niet  ;D
Als ge die ook wilt hebben, ik heb wel een adreske   ;)

Citaat van: Steam.N op 29 september 2015, 15:43:41 PM
Citaat van: Dirkh op 29 september 2015, 15:13:51 PM
... Enkel het afsnijden na het plooien , daar moet ik nog een iets betere methode voor vinden. ...
Gewoon met een schaar ?  0.05mm moet wel kunnen ...

Ik ga er nu gewoon met een breekmes langs maar niet overdrijven in de druk, en dan twee a drie keren plooien en het breekt vanzelf af zonder de rest te beschadigen.
Nog eens een tweede poging ziet er van vorm al beter uit en het afsnijden begint ook te lukken.
We kunnen in serie productie gaan  :D
Gelukkig zijn dat allemaal maar kleine stukjes, nu nog de regenpijpen maken uit draad van 0.5 mm (komt overeen met 8 cm) en voorzien van bevestigingen met draadjes van 0.3 of 0.2 mm (heb ik hier op het forum ook enen zien doen maar dan in Ho).
Ik ben net buiten eens gaan zien en bij mij zitten de regenpijpen maar om de meter vastgezet, dus dat valt mee van aantal bevestigingen.
Ik moet nog wel eens nadenken over welke kleur ik best ga gebruiken voor de dakgoten en regenpijpen.





Deze foto is een beetje mislukt maar het geeft een zicht op de diepte van de groef.


Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Dirkh

Citaat van: Johnnytrein op 29 september 2015, 16:40:26 PM
Dirk, die baxter staan daar sterren op?

Zal er een op letten op het einde van de maand, dan krijg ik weer een nieuwe, wie weet wat ga ik dan maken. ;)