La douce France een diorama in N

Gestart door Dirkh, 05 september 2015, 18:58:44 PM

Dirkh

Hop de ledjes zitten erin, buiten een ledje dat de vrijheid heeft gekozen (nog niet terug gevonden) is het allemaal nog meegevallen. draadjes van 0.1 mm solderen een een 603 ledje valt niet mee , ik merk dat mijn ogen en de vaste hand een beetje achteruit aan het gaan zijn of is het de druk om alles op tijd af te krijgen ?.   ;)

Om dat ene signaal te repareren heb ik het een beetje moeten bijvijlen, dus er is er eentje dat een mm korter gaat zijn dan de anderen. Zal wel niet opvallen zeker, ze staan tenslotte een centimeter of 4 min uit elkaar.

Nu nog wat bijschilderen wanneer de leds branden om het doorschijnen te vermijden en dan kan ik beginnen aan de slagbomen. Nog zo een prutswerk.
Geen foto's vandaag, Smartphone is plat, dat is wel gemakkelijk kunnen ze me niet storen.  ;D

Steam.N

Goed dat je de moed er in houdt, en uiteindelijk ook resultaat haalt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

De overweg staat erop, nu nog de servo's aansluiten en het zou moeten werken maar daarvoor moet ik eerst nog wat soldeerwerk doen.


De signalen liggen ook al klaar maar daar wacht ik even mee om ongelukken te vermijden.

ERVIN

Echt héél mooi , en dat allemaal op 1 week tijd!! Knap werk hoor Dirk.

Dirkh

Citaat van: ERVIN op 13 september 2015, 18:55:57 PM
Echt héél mooi , en dat allemaal op 1 week tijd!! Knap werk hoor Dirk.
Bedankt voor het compliment, dit ging allemaal nogal snel vooruit maar het lijstje is nog lang en nog minder dan twee weken te gaan  :-\


  • Grasjes, struiken en ander groen aanplanten (nog wat struiken te maken)
  • Een muurtje en een sierpoortje voor aan de kerk.
  • Betonnen afsluitingen voor aan het perron en langs de weg.
  • De slagbomen en de signalen aan de overweg. (bijna klaar)
  • De twee huisjes nog verder voorzien van verlichting en de details ervan afwerken.
  • Een tafeltje en enkele stoelen voor op het terras boven de garage van het huisje.
  • Een tafeltje en stoelen voor het terras van het tweede huisje.
  • Een lading stoeltjes en tafels voor aan het café.
  • Verkeersborden en borden voor op het perron
  • Een nieuw kruisje voor op de kerk, het andere is afgebroken en verloren.
  • En een lading preisers voor alles wat aan te kleden.
  • Normaal nog wat straatverlichting als ik hiervoor tijd heb

Nog zoveel te doen en nu moet ik eerst die sturing afwerken, nog een printje solderen met de weerstandjes voor de led's, aansluitingen voor de servo's en de verbindingen naar de oc32 en voeding maken, bordje maken om de oc32 en het stuurprintje op te monteren.
Dan alles nog in de OC32 programeren en testen.
Het gaat krap worden om alles op tijd af te krijgen en ik had nog enkele extra's in gedachten maar die gaan er niet komen waarschijnlijk.
Maar eerst die overweg zodat ik niet meer zoveel aan de onderzijde moet prutsen, ik heb al een paar keer geluk gehad dat ik bijna een hekje beschadigde door de plaat verkeerd vast te pakken. :-[

Dirkh

Het gaat maar niet vooruit  >:( Eerst een probleem met een van de servo's, die wilde totaal niet bewegen, bij het onderzoeken gevonden dat op een van de tandwieltjes een braampje zat.
Verder nog problemen met de servo's, die slaan soms onverklaarbaar op hol. Ergens zit ik met een stoorsignaal, 1 servo apart is geen probleem van het ogenblik dat de tweede servo mee in actie komt loopt het volkomen fout, gelukkig heb ik de bevestiging van de overwegen nog niet volledig aangedraaid zodat bij op hol slaan van een servo er niets beschadigd raakt. Het betekend wel telkens alles terug afregelen. >:(
Even pauze nu en straks de hele bedrading veranderen, om de grote baan het ik 3 draden getwist en zo van de servo naar de besturing geleid, omdat het hier maar over een 10 cm ging dacht ik dat het niet nodig ging zijn maar blijkbaar dus wel. Ook heb ik hier soepele draad gebruikt en op de baan stijve draad voor de servo's, zou dat nu verschil kunnen geven?
Straks nieuwe poging.

SirGresley

DirkH,
Bestaat dit kerkje ook in H0?? Interessant model.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Dirkh

Citaat van: SirGresley op 14 september 2015, 15:15:58 PM
DirkH,
Bestaat dit kerkje ook in H0?? Interessant model.

Als je dat kerkje wilt zal je het zelf moeten bouwen, het kerkje is een eigen creatie.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 14 september 2015, 15:54:57 PM
Tijd om er een siliconenmal van te maken, Dirk  ;)
Wat je dikwijls spontaan denkt als je sommige dingen op het forum ziet passeren...

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 14 september 2015, 17:27:34 PM
Citaat van: Steam.N op 14 september 2015, 15:54:57 PM
Tijd om er een siliconenmal van te maken, Dirk  ;)
Wat je dikwijls spontaan denkt als je sommige dingen op het forum ziet passeren...

Yep.  Meestal te laat  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

hoeveel stroom levert je voeding voor je servo's ?
Kan zijn dat dat aan de oorzaak ligt van de jitter of "resets.
En hoe stuur je de servo's aan ?  staan die ook "actief" als ze niet moeten bewegen of schakel je de PWM uit op dat moment ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

De voeding kan 3A leveren dus zeker genoeg. De sturing gebeurt door een OC32 , het is dezelfde opzet als op modelnaam moustiers en daar werkt het zonder problemen.
Als de servo beweging voltooid is schakelt de pulstrein af.
Het heeft iets te maken met de sturing van beide servos op hetzelfde moment dan loopt het mis.
Een slagboom apart werkt zonder probleem, de twee samen geeft problemen.
Het enige verschil tussen beide opstelling is de getwiste draad en dat nu de connectors voor de servos op 1 printje staan en bij de modelnaam op twee aparte printjes.
Straks na eten ga ik alles een aanpassen en nog eens testen.

Dirkh

Ik denk dat ik het probleem heb kunnen gedeeltelijk oplossen. De connectors op aparte printjes gezet en de draden van de servomotors weggeleid en nu werkt het al redelijk. Echter ik denk dat de kwaliteit van de lineaire servo's niet al te best is. Soms hapert er een en die moet dan een duwtje krijgen.
Ik heb de OC32 nu zo geprogrammeerd dat de slagbomen elke 10 seconden van positie veranderen en het werkt 10 a 15 keer goed en slaat er soms een op hol. bij de volgende cyclus werkt alles terug naar behoren. Rare dingen, ik heb zo een vermoeden dat er ergens een slecht contact is in de potentiometer van de servos. Ik ga ze nu een 10 tal minuten laten werken om te kijken of het betert na inlopen van de servos.

Een filmpje, de beweging is nog niet 100% ik moet nog wat bij regelen maar dat is voor later.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/q6HDaGnsgL2WoEJlB0CLTaXuUaXc9wUpd0i2wOiuIMk?feat=directlink

En ja juist na deze opname sloegen de slagbomen wee op hol.
Ik ga het nu even laten rusten en verder werken aan de signalen en de afwerking van het diorama

Dirkh

Ok probleem gevonden, 1 servo is defect en die stuurt alles in de war. Ik heb de servo even losgekoppeld en er een gewone servo aangekoppeld en nu draait het systeem al 20 minuten zonder storingen.
Wel pech want ik heb geen reserve lineaire servo meer.
Ik ga nog proberen van de servo in de ultrasoon reiniger eens grondig te poetsen want ik vermoed dat het ergens een slecht contact is van de potentiometer en hopen dat het probleem dan is opgelost.
Doeme een ganse dag verloren met 1 stomme servo en geen reserve.