Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

La douce France een diorama in N

Gestart door Dirkh, 05 september 2015, 18:58:44 PM


Dirkh


Cozzy

Dirk, erg mooi resultaat!
Qua snelheid ga jij Evan achterna maar dan in N  ;)
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog


Dirkh

De bestellingen van nog enkele onderdelen zijn gedaan dus tijd om een beetje verder te doen.
Om al de bewegende stukken onder het diorama te bevestigen moest ik nog een kastje maken, nu staat al mijn gereedschap bij de zoon die juist verhuist is, dus maar een box gemaakt met schuimkarton, voor zo een klein diorama is dat stevig genoeg.



Dat ga ik nog bekleden met papier van zodra ik de logo's van MSM en TMM ontvangen heb.

En nu de grote test van de greenkeeper. Ben benieuwd, tot hiertoe gebruikte ik een aangepaste vliegenmepper en/of de stofzuiger om grasjes te plaatsen. Ik ga eerst maar eens proberen op het achterste stukje. dat is minder zichtbaar.

Nog op het lijstje te doen :


  • Grasjes, struiken en ander groen aanplanten
  • Een muurtje en een sierpoortje voor aan de kerk.
  • Betonnen afsluitingen voor aan het perron en langs de weg.
  • De slagbomen en de signalen aan de overweg.
  • De twee huisjes nog verder voorzien van verlichting en de details ervan afwerken.
  • Een tafeltje en enkele stoelen voor op het terras boven de garage van het huisje.
  • Een tafeltje en stoelen voor het terras van het tweede huisje.
  • Een lading stoeltjes en tafels voor aan het cafĂ©.
  • Verkeersborden en borden voor op het perron
  • Een nieuw kruisje voor op de kerk, het andere is afgebroken en verloren.
  • En een lading preisers voor alles wat aan te kleden.
  • Normaal nog wat straatverlichting als ik hiervoor tijd heb

Ik heb nog enkele kleine dingen in gedachte maar dat zal alleen zijn als er nog tijd over is en die blijven een verrassing.

Dirkh

het grasveldje rond de kerk is ingezaaid. Valt best mee met de greenkeeper.





Eigenlijk zou ik nog kortere vezels moeten hebben.
Straks de sloot en de bermen naast de weg , eerst een boterhammetje eten.

59erke

Dirk, even terug komen voor die stoepen en straten.

Heb ik het goed voor dat het zo werkt (heel simpel uitgelegd), bovenste laag van het architectenkarton verwijderen en dan steentjes krassen
Maar welke dikte van architectenkarton gebruik je hier ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

#22
Koen, correct enkel de bovenkant verwijderen, voor de straten en stoepen gebruik ik 3 mm, de straat zelf maak ik dan wat platter met een behangrollertje, ongeveer 0.5 a 1 mm dunner, dat gebruik ik ook om de goten nog iets dieper (nog eens 0.5 mm) te maken aan de zijkant.
Voor de stoepen gebruik ik dan gewoon het 3 mm schuimkarton met enkel de bovenlaag verwijderd.
Voor de aansluiting aan de rails  verwijder ik ook enkele mm  papier aan de onderkant en dan kan je het gemakkelijk op de bielzen drukken om het op de juiste hoogte te laten komen.


Bij het eten kreeg ik ineens een idee voor de afsluiting van het gras rond de kerk. Snel even met schuimkarton een testopstelling gemaakt met nog een hekje dat ik ooit heb gemaakt om te testen wat mogelijk is met de snijplotter.


Dat ga ik nu verder uitwerken met een iets minder ingewikkeld hekwerk en vikopur platen aangezien schuimkarton nogal moeilijk op zo een kleine afmetingen in te krassen is. (Het is nog iets te grof in deze vorm, de palen moeten nog iets dunner)

En nog een extra hekwerk vooraan om het voetpad af te boorden.

Dirkh

Even aan het tekenen geweest en de snijplotter nog eens bovengehaald. De eerste test voor het hekje naast de weg en aan het perron is redelijk gelukt, er moet nog een extra verdikking op gelijmd worden om de steunpalen dikker te maken (0.8 x 0.2 mm).

Het voorbeeld


En het resultaat (het moet nog iets dieper geplaatst worden)


Ziet er goed uit, de serie productie kan starten, ongeveer een 40 cm heb ik nodig. Het plottertje gaat weer afzien.

Maar het sierhek rond de kerk is mislukt, die tekening moet ik nog terug aanpassen



Het zou zo iets moeten worden

marc goovaerts

Dat is toch echt het plottertje meer en meer tegen (of over) zijn limieten duwen zeg !

Dirkh

Terwijl de plotter zijn werk aan het doen is (60 cm beton alsluitingen) heb ik dan maar het nodige onkruid en grasjes aangebracht.







Het eerste hekje is ondertussen al uit de plotter gerold maar nog niet perfect, de bogen bovenaan zijn niet overal even dik. Ik denk dat ik hier ergens tegen de beperkingen van de plotter aanloop. Ik ga nog 1 poging doen om dit te corrigeren en anders zullen ze in de huidige vorm gemaakt worden.



En ja dat  klontje begint weer te verschijnen  ;D

De eerste 20 cm betonhekken zijn ook uit de plotter gekomen, nu nog al die stukjes eruit prutsen.  :o

marc goovaerts

Citaat van: Dirkh op 07 september 2015, 15:38:55 PM
Ik denk dat ik hier ergens tegen de beperkingen van de plotter aanloop.
Velen zouden waarschijnlijk al gelukkig zijn als zo'n resultaat uit hun etsbak zou komen...

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 07 september 2015, 16:13:04 PM
Velen zouden waarschijnlijk al gelukkig zijn als zo'n resultaat uit hun etsbak zou komen...

Er zijn er waar dat zoiets de normaalste zaak is, een voorbeeldje gemaakt door Jean voor mij, Het verschil tussen het ets stukje gemaakt door Jean op basis van de plot tekening en eentje gemaakt met de plotter (het beste resultaat dat ik kon maken)


Maar om snel kleine dingen te maken is de plotter best wel te doen, alleen voor N wordt het soms te klein.

De boogjes ga ik maar opgeven, het heeft iets te maken met de sturing van de plotter die niet nauwkeurig genoeg is om een mooie cirkel te maken met zo een kleine radius.

Dus even op zoek naar een ander ontwerp voor het hek. Ofwel vervang ik de bogen door een piekje op elke verticale stijl.

De betonafsluitingen vorderen traag maar zeker, ze zijn allemaal geplot maar moeten nog voorzien worden van de extra laag voor de palen. Wat een gepruts. En dan te bedenken dat ik op modelbaan moustiers ongeveer een meter afsluiting ga plaatsten. Voordeel is wel dat ik nu al wel de tekening heb.

Steam.N

Dirk en Marc, jullie zijn bezige bijtjes !
Ik zal ook eens uit mijn krammen schieten  ;)

Waar liggen mijn Italiaanse brouwsels nu weer ...  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Huizekes teruggevonden.

Slecht nieuws: ik heb een stuk muur van de boerderij terug moeten beplaasteren, want ik heb het verprutst met het schilderen ...
Goed nieuws: ik heb de juiste kleuren en verfmethode teruggevonden ...

Maar ik kan even niet verder: de reeds geplaasterde muren zijn nog te onregelmatig, en vereisen een tweede laagje ... Putjes vullen ...
't Is eigenlijk wel veel gepruts ... Ik vraag me af of ik deze methode ooit nog eens ga gebruiken ... 'k Ben wel tevreden met het resultaat ...

Maar dit moet af, natuurlijk  ;)
Even doorbijten !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }