Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

BC911 - wat komt die hier uitspoken?

Gestart door BC911, 01 september 2015, 11:38:17 AM

BC911

Laat het duidelijk zijn, ik waardeer jullie suggesties zeker en vast. Geeft aan dat jullie allemaal lekker bezig zijn met treintjes  ;). Bedankt dan ook voor de reacties. De toekomst zal uitwijzen of er nog dingen bijkomen of we lekker verder gaan met de H0. Maar laat de tips gerust komen, lekker leesvoer voor de snel korter wordende avonden ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Gerolf

Welkom op ons forum, Bert  :)

Om even de schaalkeuze nog wat moeilijker te maken: 0e = smalspoor in schaal 0 (jouw auto's) en spoorbreedte 16,5 (jouw huidige materiaal)
Je zou dan je huidige spullen kunnen gebruiken en (zelfbouw) trams of industrie-treintjes laten rijden ...

Hoe dan ook: zie dat je vooral veel plezier hebt in onze hobby met je enthousiaste bengel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

Ondertussen was de drang om een mooie belgische loc aan te schaffen voor de huidige sporen niet te weerstaan  :-[. Deze dus aangeschaft ...

van Roco:


van LS Models:


Ik ga ze nog wel even goed moeten nakijken, want de Roco rijdt niet helemaal lekker en de ander vindt bochten blijkbaar niet zo leuk ... Was wel even een openbaring voor mij hoe stil beide rijden in vergelijking met de Lima's uit m'n jeugd! De Lima's gaan dan wel weer als een speer, wat nog niet gezegd kan worden van de nieuwkomers  ;).

De verlichting is dan ook weer een beetje zwak als ik vergelijk met de ledjes die ik zelf heb ingebouwd in de oude Lima ...

Maar goed, er naar kijken geeft me momenteel al voldoening. Al moeten ze natuurlijk wel deftig kunnen rijden op termijn, daar dienen ze voor.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Snobby Crash

Hey Bert !

Alvast welkom op het forum... als auto freak ben je hier niet alleen hoor !
Mooie aanwinst heb je gekocht, maar loks hoeven ook niet te rijden als een speer he !
het zijn geen super cars...
Wel vraag ik me af op welke sporen je de beide loks hebt staan ?  Het profiel van de rail is
immens hoog... In vergelijking met de echte wereld zou deze rail al snel een 40cm hoog zijn
vrees ik...

Geert

OlivierV

Allicht code 100 rails van Lima he Geert ;)

Dat ze niet snel rijden is normaal, alhoewel analoog vliegen beiden toch ook vooruit, digitaal zijn ze beter en correcter af te regelen. Dat die laatste niet zo heel graag door bochten gaat is normaal, zeker als het heel korte bochten zijn (straal van 36cm en kleiner).

Trouwens welkom.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

Zijn inderdaad rails van Lima. Bij de LS Models zit inderdaad een papier met de vermelding dat de minimum straal 358mm moet zijn, zal dus even uitkijken worden naar nieuwe sporen  ;).

En nee, ze moeten inderdaad niet gaan als een speer, maar liefst wel blijven rijden. En de Roco houdt er momenteel na minder dan een minuut mee op ... ???
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Even op een klein testrondje de treinen laten rijden. Ik vermoed dat m'n transfo voor de Roco-trein niet voldoende is. Als ik hem bijna voluit laat rijden, dan zie ik dat na enige tijd de spanning plots wegvalt ... Laat ik hem echter rustig rondjes draaien, dan is er geen probleem. Is mijn conclusie dan correct dat het wattage van m'n transfo niet voldoende is voor deze trein?

De LS models is werkelijk fantastisch om naar te kijken. Op het cirkelvormige spoor blijft hij mooi draaien aangezien er geen richtingswijzigingen zijn. De motor is zo mooi gebalanceerd naar mijn bescheiden menig en niet te vergelijken met eender welke ander loc die ik hier heb. Het is mij dus al duidelijk dat er heel wat verschil is in treintjes!
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

Is het de spanning die wegvalt, of je loc die stopt?
Dat een transfo het opgeeft met slechts één loc lijkt mij toch zeldzaam. Dat zou ook betekenen dat er een thermische afschakeling in de transfo zit.
Is die loc al digitaal? Dan zou die decoder zichzelf kunnen uitschakelen wegens oververhitting.

BC911

Als ik de spanning over de sporen meet, dan zie ik dat deze plots naar 0V gaat, en stopt de loc. De loc is niet digitaal.

Is wel een oude Lima transfo van 3.2W .... (wat mij heel weinig lijkt)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

ceuleer

Die oude lima transfo's zijn echt niet goed, wanneer ze teveel stroom trekken vallen ze uit, er zit een bi-metaal in om de transfo te beschermen, ik heb er zo vroeger eens een open gedaan om te kijken wat het probleem was, en bij de minste belasting viel die ook uit, dus hetzelfde probleem als bij u.
Koop gewoon een 2dehands digitale centrale, een Multimaus of zoiets, je gaat er zeker plezier aan hebben, want op de manier dat je nu bezig bent gaat het niet plezant zijn denk ik.  ;)

Gerolf

... of een wat kloekere (tweedehands) rij-transfo, van bvb Fleischmann
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

En die aankoop is niet vergeefs als je later digitaal wordt. Digitale locs rijden ook op gelijkstroom. (met voorbehoud van uitzonderingen  ;D )

3.2 Watt? Een wonder dat er iets op beweegt! :D

BC911

Bedankt mannen om m'n vermoeden te bevestigen. Eens rustig rondkijken dus naar een andere transfo. Digitaal rijden moet ik mij eerst nog een beetje over inlezen. Geen idee wat het principe is en wat dit betekent aan extra spullen die je nodig hebt  :-[. Links naar nuttige en duidelijke info hierover voor de absolute leek is altijd welkom. Verder heb ik nu maar 1 loc die volgens mij klaar is om digitaal te rijden, dus niet meteen dringend  ;).

@Huugooke: het is eigenlijk enkel de Roco die problemen geeft. Had hier een spoor liggen met lengte van meer dan 10m en alle loc's gingen gewoon lekker met die oude transfo ... Blijkbaar is die Roco een beestje dat wat meer nodig heeft  :). Voor de rest zat er natuurlijk ook niets aangesloten op de transfo.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

Ter info
Als je nu een digitale centrale koopt ipv een transfo komen er kosten bij om de loc te "digitaliseren"; reken maar op dertig euro per stuk als je het zelf doet.
In principe is elke, zelfs stokoude, loc, te digitaliseren. Een nieuwe heeft meestal een stekker, zodat het plug&play is. Bij een oude komt soms heel wat soldeerwerk kijken, soms ook vervangen van onderdelen.
Qua bediening is er al een serieus bos met dikke bomen  ;D
De prijzen zijn zodanig dat je best eerst goed alles bekijkt en ziet hoe ver je wil gaan.

Metpetergaathetbeter

als je je decoders al dan niet samen koopt per 20 moet het al mogelijk zijn er te kopen vooraan de 20 euro ! :-\ (bij mij een tijdje terug)