Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

BC911 - wat komt die hier uitspoken?

Gestart door BC911, 01 september 2015, 11:38:17 AM

Rangeerduivel

Met deze gaat het ook zulle mannen...als het toch is om zelf in te bouwen.
http://www.modeltrein-paradise.com/product_info.php?cPath=601_606_607&products_id=9079
Link gebruikt ter illustratie,niet voor reklame.
ESU is volgens velen beter..? :-\
maar ik heb er een aantal van deze lopen en die doen het ook zonder problemen
En voor de prijs van 17,95€ hoef je't niet te laten!

;)

Huugooke

Jamaar, dat is de Lada, en ik had over de Rolls-Royce hé Rudy.  ;D
Maar inderdaad, als je geen piefjes en pafjes nodig hebt voldoen die zeker.

BC911

En wat moet ik verstaan onder piefjes en pafjes? Gewoon om voor mezelf een goed beeld te kunnen vormen wat de mogelijkheden zijn en of ik dit inderdaad werkelijk wil, aangezien ik dus niet meteen een vaste spoorbaan ambieer met reisplannen en allerlei opties ...  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

Sommige decoders hebben zo veel programmeer mogelijkheden dat je je al erg moet verdiepen in het hoe en wat.
Dat wil niet zeggen dat die duurdere geen plug&play stand hebben.
Om een idee te geven van mogelijkheden:
In het geval van een geluidsdecoder in een stoomloc bijvoorbeeld, kan je het gepuf synchroniseren door een koppeling te maken met de drijfstangen of de wielen. (simpel uitgelegd)


ceuleer

Ik heb al een hele resem ESU decoders, en ik koop vanaf nu alleen nog ESU decoders bij, of het moet een soundloc zijn van bv. roco die de laatste jaren standaard Zimo decoders plaatsen, die ga ik dus niet vervangen door een ESU.
De decoder die ik gebruik is de 8-pins lokpilot V4 54611(25,52 euro), het is een DCC decoder, en dus iets goedkoper dan de DCC/motorola decoders.(lokpilot V4 54610 voor 27,92 euro).
Maar als je geen Marklin rijdt, heb je de DCC/motorola decoder niet nodig.
Ik koop ze in Duitsland, vanaf 50 euro gratis verzending. Dus 2 decoders kopen, en voor 51,04 euro thuis afgeleverd. Dus dat is echt niet duur, en deze decoders hebben WEL alle "toeters en bellen functies" om bv. met de lokprogrammer volledig naar wens te programmeren.
En als je nog goedkoper wil, dan is er de LokPilot Standard DCC 53611, met minder "toeters en bellen functies", voor 21,95 euro.

Grz,
Gunter  ;)

BC911

OK, wordt al iets duidelijker voor mij hoe ver je kan gaan. Klinkt allemaal mooi en aanlokkelijk, maar toch maar even eerst de basis onder de knie zien te krijgen. Al ben ik mij er wel van bewust dat je soms een beetje vooruit moet kijken als je zaken gaat aankopen.

Ik was dan ook al even rond aan het kijken voor een andere transfo. Als ik kijk naar het merk Fleischmann, dan heb je daar een 500mA en een 1100mA variant. Is die laatste dan niet een beetje overkill als je gewoon een treintje wil laten rijden, met eventueel wat verlichting ... enz.? Kan je eigenlijk ergens terugvinden wat een treintje nodig heeft? Want blijkbaar is er toch een groot verschil tussen merken en leeftijden ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke


59erke

Je kan trouwens dergelijke transfo zeer makkelijk op de tweedehandsmarkt vinden voor spotprijsjes.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Ok duidelijk en bedankt voor de input, het prijsverschil tussen beide is bijna verwaarloosbaar. We gaan eens een beetje rondkijken.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Frank_N

#39
Zelfs voor N spoor is 1100 mA aan de krappe kant.....(spreek uit ervaring)
Een mooie regelaar voor zelfbouw is de Weistra, werkt op een regelbare  Flm of Trix trafo.
Een erg fraaie analoge voeding (instelbaar voor meerdere locomotieven) word gemaakt door Heisswolf:  http://www.modellbahn.heisswolf.net/
Op 1zu160 is men er laaiend enthousiast over!
Deze regelaar is trouwens ook voor andere schalen geschikt.
Voor de Heisswolf is wel een eigen transformator nodig van liefst rond 3 Amp.
Goedkoop is het niet, maar er is wel heel goed over nagedacht.
Groet van Frank

Gerolf

Toch even een onderscheid maken voor de benodigde stroom voor een modeltrein en voor de rand-elektro
Als je analoog rijdt is 1 amp voor een trein (=loc + wagens) zeker voldoende - dan mag er al heel wat verlichting in zitten.
Meerdere treinen (bloksysteem, verschillende circuits, ...) vereisen meerdere treinregelaars.

Voor de rand-elektro (verlichting huisjes, ... ) neem je best een aparte transfo.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

De motors van die oudere Roco's zijn op zich ook goed, alleen durven ze al eens wat stroom trekken (tegen de 1A bij volle snelheid).

Gewoon simpel digitaal rijden is wel handig. Een lokpilot standard (decoder) van esu heb je voor zo'n €21 en biedt alle basisfunctionaliteit van de lokpilot V4.0.

En dan een centrale a la z21 of roco multimaus en je bent vertrokken. Je 27 van LS is maar een kwestie van 21-polige decoder inpluggen, in de 62 van Roco kan je gewoon een 8-polige insolderen, of eventueel een 8-polige stekker en vervolgens daar de decoder inpluggen, dan verlies je je garantie niet omdat je je draadjes van je decoder hebt geknipt.

Lijkt een serieuze investering, maar maakt het spel achteraf wel eenvoudiger. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

Met elke post leer ik hier bij. Bedankt allemaal voor de nuttige feedback. Vandaag gaan rondneuzen op de ruilbeurs in Hoeselt, maar niet veel transfo's gezien naar m'n zin. Wel een 77er loc van Mehano, maar toch maar even laten liggen. Eerst even de andere dingen  ;). Op één van de tafels reed er ook een digitale loc met (naar mijn mening dan toch) alle toeters en bellen erop. Ik heb m'n zoon er uiteindelijk moeten wegsleuren, de zever liep bijna uit z'n mond ...   ;D
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke


BC911

Helemaal waar. Dromen doet echter leven, en het is gewoon fantastisch om te zien hoe gefascineerd m'n zoon ernaar kan zitten kijken. En dan besef ik dat ik eigenlijk net zo ben. Eergisteren zei m'n vrouw nog "wat zit je daar nu zo te kijken naar die trein", en toen besefte ik plots dat ik inderdaad al minuten zat te kijken hoe de 2703 rondjes draaide over de tafel ...  :-[
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...