Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuw ontwerp 305cm x 105

Gestart door Roel G., 28 augustus 2015, 13:31:38 PM

philippe_007

Inhaalspoor: dit is een parallel spoor zodat een trein een andere kan voorbij rijden op het zelfde traject.

Roel G.

Met het laatste ontwerp was ik jammer genoeg niet geheel tevreden..... vooral de brug over het station vond ik nogal aanwezig en storend. dat in combinatie met het ontbreken van een fatsoenlijk schaduwstation deden met terug achter de tekentafel belanden.

Daarbij ben ik tot volgende ontwerp gekomen dat hier beneden te zien is. Enkele toelichtingen erbij zodat het een beetje duidelijk is voor iedereen wat juist de bedoeling is. Allereerst maak ik dit voor mijn broer en is het niet de bedoeling een realistische baan te maken maar eerder een speelbaan. Doordat hij licht gehandicapt is probeer ik alles zo simpel mogelijk te houden voor hem. Gewoon ovaaltjes rijden wordt al snel saai leek me vandaar dat ik iets heb proberen te knutselen. Momenteel hebben we een bestaande tafel maar hoe zeggen ze dat ook weer...... uit fouten leert men?? De bestaande tafel bevat teveel mankementen, zaken die niet kloppen, te krappe toegangen, teveel sporen op 1m², te hoge dalings en stijgingspercentages, te breed (145cm) etc.... teveel om op te noemen dus. Doordat de dan ook nog eens de stroomvoorziening niet deugde (lees andere topics  :D) dan maar besloten om een tweede poging te wagen.

-De max breedte is 120cm maar het merendeel is slechts 105cm breed waardoor veel plaatsen makkelijk bereikbaar zijn!
-Ik heb deze keer gezorgd dat de stijgings en dalings percentages niet meer dan 3% zijn.
-een groter station met voldoende wisselmogelijkheden
-schaduwstation (makkelijk uitbreidbaar) met doodlopende tracks. De reden hiervoor is de dat de wisselschakeling analoog zal gebeuren en ik het voor mijn broer en mezelf kwa elektronica gemakkelijk wil houden. Hij heeft momenteel een zelf gemaakt analoog schakelbord en dat werkt prima. Doordat hij niet digitaal zal schakelen en het schaduwstation niet kan zien zal hij bij doorlopende tracks geen zicht hebben wanneer een trein juist moet stil komen te staan. (dit is mijn idee hierover  :-\)
-de opbouw van de tafel zal deze keer anders geschieden waardoor alles makkelijker bereikbaar moet zijn!

Zo de foto's:








Nog enkele toelichtingen met betrekking tot deze speelbaan: het aantal treinen dat gelijktijdig zal gaan rijden zal beperkt blijven tot 2 misschien 3. De bedoeling is wel dat hij er enkele kan stationeren zodat niet steeds dezelfde treinen rondrijden en er kan gewisseld worden (schaduwstation <=> rondrijden)

Graag had ik nog wat feedback gehad uiteraard. Vooral over het stations gedeelte (blauwe deel)
Kan dit? Is er voldoende wisselmogelijkheid? zouden er dingen anders moeten?

Alvast heel erg bedankt in onze zoektocht  8)

Grtz Roel & Kristof

centauri167

Je stationssporen vind ik nogal kort, op je voorbeeld staat een loc ( nu wel geen kleine ) en is er nog amper plaats voor de wagons.

Gerolf

Het is natuurlijk een speelbaan, maar toch vind ik het een vreemd plan.

Ik zie een groene ovaal waar je moeilijk van trein kan wisselen, en waarmee je nauwelijks in het station kan stoppen

Bovenaan in je station zijn twee sporen die alleen vanuit het schaduwstation bereikbaar zijn,
tenzij je het gele uithaalspoor gebruikt om naar de onderste sporen te rijden.

Ik weet niet of je aan die baan veel spelplezier zal hebben
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

op zich wel mooi, maar... ik geef Gerolf wel gelijk, wat ik zou doen is er 1 rij route uithalen, zodat je dus "alleen" een doorgangsstation hebt, met eventueel een spoor aansluiting, ik denk dat je daarmee meer dan genoeg rij plezier zult hebben in combinatie met je schaduw station. Je krijgt dn ook weer iets langere sporen, waar je ook veel rijplezier uit zult halen ;) Je gele baan eruit halen, en links de groen uitgang vh station op de  gele aansluiten

Roel G.

@ Paul:Ik ben het aan het herwerken zodat de stationssporen "iets" langer kunnen worden. Wordt vervolgd.....  :D

@ Gerolf: Het idee achter die twee trajecten is dat mijn broer zonder n iets te moeten omkijken vlot 2 treinen kan laten rijden zonder dat deze met elkaar in contact - botsing kunnen komen. Ik dacht op die manier te werken zodat er altijd beweging is van meer dan 1 loc zonder dat er veel aandacht moet gaan naar plaatsen waar ze met elkaar in contact kunnen komen. ik wil het voor mezelf als leek en bouwer van de baan maar ook voor hem simple houden. Simpel voor hem om te kunnen rijden met verschillende treinen zonder accidenten. Simpel voor mezelf op het vlak de bouw en van electronica etc....(ik ben hier niet goed in en ken er zeer weinig van) .Het rijden zal digitaal zijn met het trix mobile station en de wisselschakeling analoog met een overzichtelijk schakelbord, ledjes en drukknoppen. Wederom KISS zodat ook mijn broer vlot kan wissels bedienen door een simpele druk op een knop.

Aangaande de groene oval deze is dan bedoeld als traject om continue een trein te laten rijden, het wisselen naar de andere lane zou enkel zijn als deze loc richting schaduwstation gaat om te wisselen voor een andere loc. Terwijl het andere traject wisselmogelijkheid geeft binnen het station en de verbinding zal zijn richting het schaduw station.

Wat bedoel je juist met een uithaalspoor? (Lijkt misschien een dome vraag maar ik heb hier geen flauw benul van :))

@ Wim: hartelijk dank voor je reactive. Zou je jou idee kunnen verduidelijken op de foto aub? Ik ben niet 100% mee met wat je bedoelt (sorry voor het ongemak veel termen klinken me chinees in de oren :))


Kwestie van ruimte te winnen in het station zou ik 3weg wissels kunnen plaatsen maar hoe schakel je deze wissels in hemelsnaam analoog?? Onderstaand schema is gebruikt voor het huidige wisselbord te schakelen en dat werkte prima. dit plan is gewoon monkey see monkey do voor mij en gewoon uitvoeren. Vraag me niet wat ik doe en waarom  ::) Dus hier een 3weg wissel op aansluiten dat zou ik niet weten....


Thanks voor de hulp

Mvg Roel

Roel G.

De aanpassingen aan het station dat wat verlengd werd.

Schaduwstation + sporen heen en terug:


Stationsgedeelte:


Totaalplaatje:


Mvg roel

Gerolf

Citaat van: Roel G. op 05 oktober 2015, 13:54:09 PMWat bedoel je juist met een uithaalspoor? (Lijkt misschien een dome vraag maar ik heb hier geen flauw benul van :))
een uithaalspoor is iets wat normaal bij het rangeren gebruikt wordt. Een stuk spoor waarmee een rangeerloc wagons uit een trein kan halen en "sorteren", zonder het hoofdspoorverkeer te hinderen. Vakjargon: Cul-de-saq (spel ik het goed?) - in 't Vlaams klinkt het in elk geval minder netjes  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roel G.

@ Gerolf: Hartelijk dank voor je uitleg. Alweer iets bijgeleerd  8)

Wat zou jij dan verder voorstellen? Is het misschien makkelijker dat ik het tra. bestand op de website plaats? kwestie vaktermen heb ik er nul kaas van gegeten en babbelen we misschien naast elkaar door....


Mvg Roel

Kautenbach

Roel, in je onderste schets zou ik het groene spoor weglaten

Geerof: in t Nederlands is een Crul de Sac ook wel een keerpunt in het einde van een doodlopende weg, wordt in woonwijken wel toegepast om steken te voorkomen en de vuilnis auto zonder schade te laten keren ;D