Een Roco Donnerbüchse ombouw naar stuurstandwagen

Gestart door Peter, 28 augustus 2015, 12:06:42 PM

Rangeerduivel

In de Amerikaanse bosbouw werden de remmers van de lorry's door de machinist van de SHAY aangemaand tot handelingen door gebruik van de stoomfluit,ieder signaal had zijn betekenis als een soort morse-code.
Mogelijk hier ook van toepassing?
Als er al een stoomfluit op de donderbus stond tenminste... :-\

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 28 augustus 2015, 14:38:00 PM
In de Amerikaanse bosbouw werden de remmers van de lorry's door de machinist van de SHAY aangemaand tot handelingen door gebruik van de stoomfluit,ieder signaal had zijn betekenis als een soort morse-code.
Mogelijk hier ook van toepassing?
Als er al een stoomfluit op de donderbus stond tenminste... :-\

;)
Nee, die riepen naar elkaar!  ;D
Nee serieus, er was een bel.
vind het toch maar een gevaarlijk spul.

Peter

#17
Rudy,  de Donnerbüchse stuurwagen had een bel (glocke) en een signaalhoorn, beiden te zien op de voorzijde van de stuurstand, net boven de deur.
Zie foto hieronder

DSCN1954 by Peter Verlooy, auf Flickr

En we gaan verder.

De voorzijde van de bufferbalk, kant stuurstand met de bufferbalk zelf, de leidingen en
de voorlopig gemonteerde verende buffers

DSCN1955-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

En nu met de reling, de lampen en de stopkontakten voor de elektrische verbinding

DSCN1958-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

Wordt vervolgt


Met vriendelijke groeten
Peter

Ben

Netjes Peter. :)

Ik herinner me eenzelfde ombouw van Huib Maaskant al weer 12 jaar geleden. Hij had toen ook werkende seinen met rijstkorrel lampjes ingebouwd. Nu zou dat prima met ledjes kunnen.

Zie: http://www.floodland.nl/aim/info_donderbus_1.htm

Gr, Ben.

Peter

Ben daar moet ik eerst nog eens diep over nadenken want in die fijne elektronika ben ik niet direkt goed.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

't Is nochtans nu het moment om er kleine ledjes in te zetten ...  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Heb hier kleine ledjes liggen, met draad (gekocht bij LedBaron) warmwit) dus gaatjes boren wil ik nog eerst wel proberen, maar dan......
maken die draadjes geen kortsluiting als ze dat messing raken?
Met vriendelijke groeten
Peter

eve


Peter

#23
Ja, ja, maak me maar jaloers   ;)
Niet iedereen is even handig met wat de elektronika betreft  :-[ :-[
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

de hulp van een hulpzame vriend/modelbouwer is ook geen schande  :) ;)

Gerolf

Die draadjes van bij de baron zijn email-draadjes, dus geïsoleerd.
Werkwijze:
- De achterzijde van je ledje extra isoleren (verf, lijm, ...)
- Stroom door je ledjes terwijl je ze plaatst (12V voeding, weerstand 1K of zo ertussen)
- Trage lijm (bvb Pattex transparant) in je lantaarn-holte (geen waterbasis-lijm, want die geleidt tijdens het uitharden)
- Als de led uitgaat tijdens het plaatsen, dan heb je een sluiting (zonder schade, de weerstand vangt de stroom op)
- Wiebelen tot hij terug aan gaat en goed zit, en dan de lijm laten uitharden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Volledig akkoord met je werkwijze Gerolf. Alleen die opmerking over lijm op waterbasis, denk daar nog eens over na  ;)

Gerolf

Je kan ook meteen jouw oplossing geven, ipv mysterieus te doen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 29 augustus 2015, 08:33:00 AM
Je kan ook meteen jouw oplossing geven, ipv mysterieus te doen  ::)
Ik wil alleen zachtjes doen overkomen dat bij 12 volt, en een weerstand van 1k, het geleidend effect van de lijm op waterbasis vrijwel nihil zal zijn.
Ik doe het net zo, maar met Kristal Clear.

Gerolf

... behalve als de lijm nog niet is uitgehard,
en je tijdens het plaatsen van het ledje wil zien of je al dan niet een kortsluiting hebt ...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw