Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Beveiliging? Een beetje wel

Gestart door Peter, 27 augustus 2015, 17:57:10 PM

Peter

Mijn modelspoorbaan staat op zolder.
Niets abnormaals, want dat is de enige plaats waar ik voldoende?? ruimte heb.
Een nadeel is dat onze zoon een extra leiding heeft aangelegd van in de zekeringkast die op het gelijkvloers hangt
tot boven op de zolder, dus eigenlijk 2e verdiep, en die ik daar aan kan schakelen met een tegen overspanning schakelaar.
Allemaal goed en wel maar soms...(de ouderdom??  Ja, ja, ik weet het) vergeet een mens al eens alles uit te schakelen en
blijft de baan onderspanning staan.
Dit was een doorn in mijn oog, en daarom heb ik in de omlijsting van de zoldertrap een klein gaatje geboord, en daarin een rood Led lampje
voor 220 volt geplaatst, dat aangesloten is op de 220 volt leiding voor mijn baan.
Dus als het lampje brand weet ik dat mijn baan nog onder stroom staat.


Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Je hebt dat toch met de nodige veiligheidsmaatregelen gedaan hoop ik? 220 Volt is niet om mee te lachen.
Dan had je beter een laagspanningsmodel genomen.
En de boel op een timer aansluiten?

dani

Ik vind dat een prima idee om dat zo te doen, Peter !!!     Eentje dat ik ga navolgen.   En meteen eentje  parappel op de verlichting ook, want ik vergeet al eens de zolderlichten uit te doen en dan branden die continu gedurende dagen.

Een beetje gelijk de schakelaars voor WC of badkamer met zo een neon lampje er in gebouwd...  dan zie je van buiten de badkamer of het licht nog aan is.     Simpele dingen zijn vaak efficient !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Ik moet er zo dringend ééntje plaatsen voor mijn soldeerbout! :-[ :-[

;)

Peter

De Ledlamp voor 220 volt kwam van Elektronica Online, koste 1,00 euro en zit in een gesloten huls. De draden moest je gewoon telkens aan een soldeerlipje bevestigen. Dat deel zit trouwens (geisoleerd)  in de spatie tussen de trapkast en de betonnen vloer, buiten bereik voor iedereen.
Het was eerst de bedoeling om dit aan een van de transfo's aan te sluiten (een gewone led, met weerstand) maar dat ging niet, doordat niet altijd alle trafo's aangesloten zijn op de stroomkring.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Sorry, maar zo'n bricolages doen toch een beetje mijn nekhaartjes rechtkomen.
Vocht+220= ?
Is de aansluitdraad een kabel die "er tegen kan"?
Er is een Technisch Reglement voor zulke zaken mensen; pas toch op!
Een kastje met een lampje en volgens de regels aangesloten is toch veiliger en degelijker.
Ik heb de luxe van in een klein appartement te wonen, bij mij staat alles af via zo'n vierweg met lichtje (maar koop een goeie want ook hier veel rotzooi!)

Peter

vloer is poeierdroog, geen water in de buurt.
Aansluiting zit in HWD verpakking.
De stroom voor het lampje komt via een stekker uit een van de vele stopkontakten
PS: zoon is goed op de hoogte van elektriciteit
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 27 augustus 2015, 18:15:56 PM
Ik moet er zo dringend ééntje plaatsen voor mijn soldeerbout! :-[ :-[

;)

Hiervoor hadden wij op een vorig werk een tijdschakelaar die het stopcontact van de soldeerbout afschakelde om 17h. En geprogrammeerrd was om niet aan te schakelen. Dus je drukte op een toets om die aan te zetten en om 17h ging die zeker uit. We hebben wel even moeten zoeken naar zo'n type maar ze bestaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.