Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Wisseldecoder schakelt niet

Gestart door Iebor, 08 juni 2006, 13:43:52 PM

Iebor

Mijn treinen rijden nu goed, dus nu wederom een ander probleempje. Ik heb de wisseldecoder van TAMS-WD-5. Na het opbouwen van de componenten dan de test. De wissel schakelt als een gek wanneer ik de toets op het printje indruk. Na aansluiten op het Twin-center getracht de decoder te programmeren. VAdd op 1 gezet, en DAdd ook op 1 "uit"op 1 en DF op D. Op het Twin-center zie ik dat in het venster twee blokjes op en neer gaan bj het indrukken van de toetsen 1/4 en 2/5 maar bij de wissel gebeurt niets. Ik heb het ook al geprobeert d.m.v. het drukschakelaartje van de print te halen maar ook dit helpt niet. Het zal wel aan mij liggen maar ik hoop toch op hulp van iemand.

INFO

Iebor, heb je ook de andere 3 wissel adressen bij het Twin-Center bekend gemaakt via VAdd en DAdd??

Volgens de beschrijving van Tams staat de decoder op wisseldecoder adres 1, dus daar hoef je niets aan te veranderen, als dit je eerste wisseldecoder is voor het gebruik van 4 wissels. Dus ook 4 wisseladressen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Dat ga ik proberen, ik wist niet dat het aansluiten van 4 wissels een voorwaarde was.

INFO

Nee, het aansluiten van 4 wissels is ook geen voorwaarde, en dat schrijf ik ook niet.

Ik vraag aan je of je alle 4 de adressen in het TwinCenter bekend hebt gemaakt!!!!
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Sorry, nee ik had de overige wissels nog niet aangemeldt maar nu wel. 4 blokjes kan ik nu met de toetsen omschakelen van boven naar beneden. De ene aangesloten wissel ligt ook in de baan maar hij doet het nog niet.


INFO

Iebor, ik ben nu op een punt dat ik niet meer weet wat ik je moet laten doen, of moet adviseren. Misschien toch wel, ruil het Twin-Center om voor een Intellibox, hoef je geen moeilijke fratsen uit te halen om wissels te kunnen bedienen.
Of een andere optie koop een kant en klare wisseldecoder of leen er 1 van iemand, ga bij een winkelier langs en laat je voorlichten. Lees de gebruiksaanwijzing en doe stap voor stap wat er staat, sla geen stappen over, en doorloop alle stappen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO
doe stap voor stap wat er staat, sla geen stappen over, en doorloop alle stappen.
Ten overvloede driemaal goede raad [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

Ik weet heel goed dat het moeilijk is om op afstand te beoordelen wat er fout is gegaan. Ik zal de adviezen ter hand nemen en daar een keuze uit maken. Ik denk ook dat het misschien meer aan mij dan aan het Twin-center ligt. Alle begin is moeilijk!

INFO

Ok Iebor,

Hier nog even op een rijtje wat je moet doen om het te laten werken.

Je begint met het instellen en opgeven van de virtuele en decoderadressen in het Twin-Center. Dit moet eerst gebeuren, want anders kunnen er weleens onvoorspelbare waardes in een decoder terechtkomen welke in programmeer stand wordt aangeroepen door het Twin-Center.

Als het Twin-Center is voorzien van de juiste informatie aangaande de wisseladressen en het format wat er gezonden moet worden, kun je gaan beginnen met het testen van een wisseldecoder, alle nieuwe wisseldecoders staan op decoderadres 1. En dat komt overeen met de wisseladressen 1,2,3,4.

Dus als je deze decoder aansluit zonder dat hij in deprogrammeer stand is geweest, moet deze dus reageren op de adressen 1..4

Hierbij de tekst uit de gebruiksaanwijzing van de TC en de gebruiksaanwijzing van de Tams wisseldecoder. Als je deze stappen doorloopt in de juiste volgorde, moet het werken.

Handleiding TC

13.4 Wisselinstellingen
13.4.1 Virtueel adres
Voordat men een wissel/ sein via een magneetartikelontvanger
kan schakelen, moet het wissel/
sein door een virtueel adres (wissel/ seinnummer)
aan het apparaat worden aangemeld. Dit virtuele
adres is een getal tussen de 1 en 2000. Het wordt
in dit menu aan het digitale adres van de
magneetartikelontvanger en aan het nummer van
de uitgang van deze magneetartikelontvanger
toegevoegd en maakt dan een eenvoudig speelbedrijf
mogelijk.
De invoer bestaat uit het virtuele adres VAdr, het
decoderadres DAdr van de magneetartikelontvanger,
het nummer van de uitgang UIT aan de
magneetartikelontvanger en het dataformat DF
van de magneetartikelontvanger.
Fabrieksinstelling: geen
Uitvoerige beschrijving: zie hoofdstuk 8.1

Uit Hoofdstuk 8.1

? In de eerste kolom onder ?VAdr? uw
wisseladres (=virtueel adres) opgeven,
in dit geval 1
? Verder met de [#8594;]-toets
? In de tweede kolom onder ?DAdr?
het digitale adres van de magneetartikelontvanger
opgeven
? Veder met de [#8594;]-toets
? In de derde kolom onder ?Aus? het
uitgangsnummer opgeven waarop de
wissel aan de magneetartikelontvanger
is aangesloten
? Veder met de [#8594;]-toets
? In de vierde kolom onder ?DF? het dataformat
F= FMZ of D= DCC opgeven,
hiertoe eventueel
  • of [#8595;] drukken
    ? Kreuze met de [#8629;]-toets bevestigen



    Uit de Tams handleiding.

    Het adres programmeren
    Fabrieksmatig reageert de decoder op de wisseldecoderadressen 1 t/m 4.


    Om de adressen te veranderen gaat u als volgt te werk:
    Druk de programmeertoets in. De op R1 en G1 aangesloten verbruiker
    schakelt nu constant in en uit, resp. de op R1 en G1 aangesloten wissel
    schakelt constant om. Hiermee wordt aangegeven dat de decoder zich
    in de programmeermode bevindt. U kunt aan de decoder nu of een
    wissel- of een locadres toewijzen.
    SD-5 / WD-5 Nederlands
    Pagina 69
    !
    !
    Toewijzen van een wisseldecoderadres: Voer op de centrale een
    willekeurig adres uit het wisseldecoderadressenblok in, waarmee u de
    aangesloten verbruiker c.q. wissel wilt schakelen (b.v. adres ?10? uit het
    viervoudige adresblok 9 ? 12). Schakel deze verbruiker resp. wissel (de
    actuele stand van de verbruiker resp. de stand van de wissel is heeft geen
    invloed). De decoder bevestigd de overname van het adres door sneller inen
    uitschakelen van de verbruiker resp. heen en weer schakelen van de
    wissel en gaat automatisch naar het standaardbedrijf terug.


    !
    Let op:
    Wordt de programmeermode niet met een schakelopdracht afgesloten
    dan gaat de deocder na enige tijd terug naar de standaard
    bedrijfsmode waarbij het oude adres behouden blijft.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Dank je wel, zoals je inmiddels wel zult begrjpen ben ik erg geschrokken van je eerdere reactie. maar goed alles is vergeven en vergeten. We gaan weer verder. Ik heb alle tekst gekopieerd naar een tekstbestand en ga dit stap voor stap uitvoeren. Ik heb ook de gebruiksaanwijzing van het center en Tams goed gelezen dus diverse zaken moeten mij bekend voorkomen. Dank nogmaals.

Rob

Iebor

Ik denk dat ik weet waar de problemen zitten. Het gedeelte wat jij beschrijft over het Tams boekje op blz.69 "Toewijzen van een wisseldecoderadres" en met name het stukje (bv adres 10 uit het viervoudige adresblok 9-12) dit snap ik niet want op het TC zit dit helemaal niet of ik moet iets over het hoofd zien. Je hebt op het TC een aantal toetsen 1-8 voor de eerste vier wissels en die zijn per paar om en om rood/groen gekleurd blz.40. Waar is dan 9-12? Op blz.41 zie ik bovenaan de pagina een afbeelding met o.a. f 12 met een pijltje daaronder. Dit beeld heb ik nog nooit gezien en weet ook niet hoe ik dit tevoorschijn moet toveren. Ik hoop dat je bij dit warme weer nog trek hebt om mij te helpen. Ik heb geen haast!

INFO

Iebor, en daar wringt dus de schoen, je hebt de basiskennis niet.

Je moet het zo zien, een wisseldecoder heeft 4 wisseladressen, de eerste is 1..4 de tweede  is 5..8 de derde is 9..12 enz.

Dus als je de adressen 9..12 wil gebruiken moet je deze dus eerst aanmaken in je Twin-Center.

Dus VAdd 9 DAdd 3 (dit is dus je derde wisseldecoder) uit 1
VADD 10 DAdd 3 uit 2
VAdd 11 DAdd 3 uit 3
VAdd 12 DAdd 3 uit 4

Als je nu de decoder wil programmeren op de wisseladressen 9..12 druk je dus op het knopje wat met adres 9 tot met 12. In het voorbeeld dus wisseladres 10.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Beste Info, het was je nu toch wel duidelijk dat ik een beginner was en dat ik gezien de problemen die ik had en heb de basiskennis niet bezit dat geef ik grif toe. Ergens moet het beginnen. Je had mij eerder in een ander draadje ook al informatie gegeven betreffende wisseladressen. Het is niet zo zeer dat ik die wisseladressen niet kan invoeren want ik heb dat voor de eerste wisseldecoder als volgt ingevoerd:

VAdd = 1, DAdd = 1, uit = 1, DF = D
VAdd = 2, DAdd = 1, uit = 2, DF = D
VAdd = 3, DAdd = 1, uit = 3, DF = D
VAdd = 4, DAdd = 1, uit = 4, DF = D

Voor de tweede wisseldecoder voor de wisselnummers 5..8 (nog niet ingevoerd want ik heb nog maar 1 decoder)

VAdd = 5, DAdd = 2, uit = 5, DF = D
VAdd = 6, DAdd = 2, uit = 6, DF = D
VAdd = 7, DAdd = 2, uit = 7, DF = D
VAdd = 8, DAdd = 2, uit = 8, DF = D

Voor de derde wisseldecoder 9..12 Enzovoort, enzovoort?.
Dit heb ik nu wel door (eindelijk) maar nog steeds zit ik met het volgende: Op blz.41 van het TC zie ik bovenaan de pagina een afbeelding met o.a. f 12 met een pijltje daaronder. Dit heeft volgens mij ook met het programmeren te maken alleen in de tekst wordt dit niet duidelijk gemaakt. Dit beeld heb ik nog nooit gezien en weet ook niet hoe ik dit tevoorschijn moet toveren. En nogmaals, al ben je me ook al redelijk zat, ik stel je adviezen erg op prijs!!

INFO

citaat:
Voor de derde wisseldecoder 9..12 Enzovoort, enzovoort?.
Dit heb ik nu wel door (eindelijk) maar nog steeds zit ik met het volgende: Op blz.41 van het TC zie ik bovenaan de pagina een afbeelding met o.a. f 12 met een pijltje daaronder. Dit heeft volgens mij ook met het programmeren te maken alleen in de tekst wordt dit niet duidelijk gemaakt. Dit beeld heb ik nog nooit gezien en weet ook niet hoe ik dit tevoorschijn moet toveren. En nogmaals, al ben je me ook al redelijk zat, ik stel je adviezen erg op prijs!!


Iebor, zat ben ik je niet, ik ben je ook nog nooit zat geweest, maar wat ik niet begrijp dat je zo ongelofelijk moeilijk doet over iets wat je al meerdere malen en op verschillende manieren duidelijk is gemaakt.

Doe nu gewoon eens wat er in de tekst staat wat je moet doen, in de volgorde zoals het er staat. Denk er nu eens niet bij na, doe het gewoon.
Alleen de waarheid ligt in het midden.