Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Problemen met rijden

Gestart door Roel G., 25 augustus 2015, 12:41:34 PM

59erke

Citaat van: Roel G. op 26 augustus 2015, 11:02:54 AM

Vragen:
Ik veronderstel dat het C gleis system verder toch voldoende contact maakt zodat niet alle sporen moeten gesoldeerd worden aan elkaar?
Stel dat ik een ringleiding ga leggen (meest waarschijnlijk) van 1,5mm solide kern met welke dikte en sort draad maak ik best de verbindingen naar de sporen?
Om de hoeveel cm maak je een verbinding naar de sporen?
Is het aantal verbinding beperkt of kan je dit oneindig doen?

Mensen hartelijk dank tot nog toe voor de uitleg en de hulp!!

Groetjes Roel

De kabelschoenen ben je idd niets mee.
Ringleiding van 1,5mm² is zeker goed, draden naar rails gebruik de gewone standaard dunne draadjes voor modelspoor
o.a. te vinden bij conrad of de modeltreinwinkel.
Best is elke rail te voorzien van aansluitdraden, aantal rails is niet beperkt.
1 gouden tip rails NOOIT aan elkaar solderen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Roel G.

Zo ondertussen heb ik zoals mij aangeraden werd een ovaaltje gemaakt 1 stroomtoevoer zoals origineel voorzien was en dan testen maar. Blijkt uit de testen dat de rode originele loc perfect rijd op deze ovaal. De piko traxx daar en tegen geeft veel problemen zucht  :( :( Hij rijd in schokken, je moet hem in gang duwen etc..... de rode loc bolt nu netjes op de ovaal. Echter op de grote baan gaf hij dezelfde problemen als de piko traxx.

Om alle woorden wat te verduidelijken heb ik enkele filmpjes gemaakt die zeggen waarschijnlijk meer dan duizend woorden.....



Mijn vraag wat is hier in hemelsnaam gaande  ???..... Het enige wat ik me kan bedenken is dat de decoder in de loc niet goed is aangesloten of dat hij slecht geprogrammeerd werd.... Voor zover ik der ook maar een jota van begreep heb ik geprobeerd het boekje te volgen.

Zondag zijn we in Genk op de beurs is der eventueel iemand die ons daar zou kunnen helpen?? Dan neem ik alle materiaal mee uiteraard!

Mvg Roel

Huugooke

Dat kastje is eigenlijk een Märklin Mobile Station?
Dat de rode op de grote baan slechter rijdt ligt aan slecht contact op die baan, dat is duidelijk.
Op het filmpje staan ze allebei op het spoor; je hebt de grijze toch ook alleen getest?
Maak eens een foto van de wielen van die grijze.

Rangeerduivel

Roel,
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het steeds op dezelfde plaatsen is dat de loc's haperen of stoppen,
Vroeger zat in mijn baan een heel stuk spoor waarop de treinen(steeds dezelfde) plots trager gingen rijden,alsof ze daar minder "eten" kregen!
Andere modellen hadden daar dan weer geen last van.
Nochtans had ik stroom op die plaatsen want een testlampje brandde daar normaal,andere mogelijkheid tot meten had ik niet
Ik heb die stukken vervangen door rail's van een andere kwaliteit (Peko-flex) en nu houden ze allen zelfde snelheid aan.
Volgens mij is de oorzaak daar te zoeken,

Citaat van: Roel G. op 24 september 2015, 22:26:44 PM
Zondag zijn we in Genk op de beurs is der eventueel iemand die ons daar zou kunnen helpen?? Dan neem ik alle materiaal mee uiteraard!

Probeer daar eens van iemand te bekomen dat je loc's op een baan een testritje kunnen doen.

;)

Roel G.

Ik had nog twee andere filmpjes maar om een of andere reden krijg ik ze niet geupload  :-[ Daar was de rode en de grijze telkens apart te zien.
Dat kastje is een Trix mobile station 1 lijkt pratisch hetzelfde als de marklin variant.
Voor alle duidelijkheid beide locs werden afzonderlijk alsook tesamen getest!!! Uit deze test blijkt dat de rode loc PERFERCT NORMAAL reed afzonderlijk alsook met de grijze op de sporen. De grijze was een heel ander verhaal hij happerde in beide gevallen dus met twee en afzonderlijk.
Betekent dit dat de stroomvoorziening wel ok is, voor deze ovaal dan toch?? Zou er dan enkel iets schelen met de grijze loc?

Wie o Wie kan ons zondag helpen  :-[

Mvg Roel

bva25j

Roel,

Ik heb de zelfde probleem gehad met mij 77 van piko... de wielen waren echt vuil.... hoewel de lok nieuw was. Na een mooie cleaning. Was het nikel.

Hier( in frans ) iemand die het verbeter verbeter hebt

http://www.bielles87.com/ref-6469-capteur-double-bb-6663000-piko

Met de video
https://www.youtube.com/watch?v=UBBT8HVShZg&feature=youtu.be


PS moet ook zeggen dat met andere piko loks heb ik deze probleem niet gehad.

Roel G.

Mmhhh vuile wielen dat zou misschien iets kunnen verklaren.....

@ Hugo, Benoit en de rest natuurlijk  :D hieronder foto's van beide assen



Wat me ook opgevallen is dat de lichten van de grijze helemaal niet werken, die van de rode zijn perfect te bedienen.

Mvg Roel

loebaske

amaai goed vuil...duidelijk veel gereden...

Huugooke

Amaai, dat ziet er slecht uit. Proper maken met isop... isopo.. isoprp, enfin wasbenzine, of dat ander spul waar ik de naam van vergeten ben, dat goed vet oplost. GEEN ACETON!
Voor ernstige problemem een glasvezelborstel.
Afhankelijk waar de contactveren de wielen raken, de binnenkant van de wielen niet vergeten.
Dat heel zwarte zijn rubber banden, dat geeft niet

Huugooke

En niet roken als je met dat spul bezig bent!
Dat de lichten ook al niet werken doet me veronderstellen dat er wel wat geknoeid is met die loc, want die zal toch wel al met LED's zijn zeker?
Anders de kap er af en een paar fotookes van de binnenkant?

Roel G.

NIEUW gekocht in Duitsland bij www.Elriwa.de ...... De loc heeft amper gereden omdat hij zo slecht ging van in het begin...... ik heb me dus dik laten bezeiken dunkt me godverdoeme >:( >:(

Zal hem zondag meenemen misschien dat er iemand dan eens naar de binnenzijde kan kijken??

MVg Roel

loebaske

Nieuw gekocht ??
Nieuw als tweedehands ??
Als je er niet veel voor betaald heb is het misschien wel een koopje, maar zeker niet aan een nieuw prijs....

Huugooke

Ah, ge lacht met mij hé, mannen, als ik zeg dat ik liever in een winkel koop! >:(
Ge zie wel hé! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Roel G. op 25 september 2015, 19:03:44 PM
www.Elriwa.de

Verkeerd begrepen!

Ze geven op alle stukken een flinke korting...op de levensduur! ;DD

;)

Roel G.

Het was 74.99€ voor deze loc maar ik heb deze zeker NIET als 2e hands gekocht.... Jammer dat ge zo bedot moet worden, de moment dat ik de doos opendeed zat er al een raam scheef en dat vond ik al verdacht voor een "ongebruikte" loc. Verder had ik der geen aandacht aan besteed zeker de wielen niet aangezien ik der helemaal geen kaas van gegeten heb. Ge koopt iets nieuw en vertrouwd toch in zekere zin de winkel of handelaar......

Daar kopen we dus nooit meer!