Problemen met rijden

Gestart door Roel G., 25 augustus 2015, 12:41:34 PM

dani

wat de aansluiting op ringleiding betreft ....  het aantal hangt af van de grootte van je baan .

Ik gebruik  2,5 mm²   (maaj ekan ook 1,5 mm² gebruiken)  vast koper als ringleiding.  De aansluitingen naar de baan doe ik met soepel  2x0,75 mm²  draad  (speakerdraad) en soldeer alles aan beide einden, dus zowel aan de  ringleiding als aan de sporen (aan die lipjes).

Ik probeer minstens 1  aansluiting te hebben  om de anderhalve a 2 meter.   EN vooral een extra ansluitign voor / na een wissel kan nooit kwaad !   Als ik bvb rangeerspoortjes of stukjes kopspoor leg, dan zorg ik dat elk spoortje zijn eigen aansluiting op de ringleiding heeft vlak na de wissel.


Als je in een verder stadium komt, en je zou uitbreiden naar meer loks tegelijk, dan ga je ook met "booster" elementen moeten werken voor meer stroom op de baan in verschillende delen, maar dat zou ons nu even te ver leiden.  Dan krijg je meerdere ringleidingen, scheiding van spoorsegmenten en zo voort.   Laten we nu even "K.I.S.S."  houden :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Roel G.

@ Eric: Moveleo heft niets te maken met spoorwegmodelbouw  8) we zijn meer militair en civiel getint. www.moveleo.be

@ Hugo: Thanks

@ Dani: Ik had al gemerkt dat de 1,5mm vaste kern heel erg straf was en ik moeite had om de sporen plat te krijgen. Wat je verder vertelt klinkt ook bekend.... rond de wissels is het heel erg met stilvallen van de treinen. Heb je eventueel een foto van hoe je best die 0.75mm soldeert op de ringleiding? Ik veronderstel dat de ringleiding best doorloopt in 1 geheel en niet onderbroken wordt? Moet deze ringleiding trouwens sluiten?

Mvg roel

Rangeerduivel


Huugooke

Je hebt sterkstroom verbindingen aangelegd, met "stijve" 1.5 mm draad. Dat is goed voor een staande lamp, maar hier een beetje overkill.
Dat is goed voor die eventuele ringleiding.
Op de modelbaan mag je door zo'n draad 25 A sturen!
Een draad van 0.5 nog altijd 2.5 A
Die waarden zijn niet van mij, ze komen uit een tabel die je wel op internet vindt.
Dus: neem je soldeerbout, vergeet die klemmen. Vertrek van je transfo met dikke draad naar een soldeerklem. Soldeer daar soepel .5 draden aan met die klemmetjes aan de andere kant.
Of leg die ringleiding in 1.5 en soldeer onderweg die soepele draden er aan. Dit is nog altijd de beste oplossing (maar meer werk)

loebaske

Ja, dat is het...kenners van modelbouw schilderen, nu gaan we wat bijleren van weahteren  want jullie kennen er wat van....mooie webstek


Klaas Zondervan

Citaat van: Roel G. op 26 augustus 2015, 11:56:27 AM
Ik had al gemerkt dat de 1,5mm vaste kern heel erg straf was.....
Daar zit wellicht het probleem. Vaste kern mag je niet gebruiken in die knijpkabelschoentjes.

Roel G.

 :D We gaan er geraken:) Ik zie het weer helemaal zitten!

Moet je na het maken van onderstaande verbinding deze ook terug isoleren? hoe doe je dat best met een krimpkous ofzo?


Mvg Roel

Rangeerduivel

#38
Citaat van: Roel G. op 26 augustus 2015, 12:50:00 PM
:D We gaan er geraken:) Ik zie het weer helemaal zitten!

Moet je na het maken van onderstaande verbinding deze ook terug isoleren? hoe doe je dat best met een krimpkous ofzo?


Mvg Roel

Dit is perfect Roel,
Valt moeilijk te isoleren met krimpkous nietwaar,het zal moeten volstaan met wat isoleertape,of helemaal niets,
Naar ik vastgesteld heb laat jij jouw ringleiding onder de sporen lopen,
De meesten boren door en houden die onder het tafelblad,zo kan je altijd erbij voor nieuwe stroomafnemers

;)

Huugooke

De aftakking van de andere draad een paar centimeter verder maken, zo kunnen ze elkaar niet raken. Maar liever niet onder de sporen leggen; door de tafel boren zoals Rudy zegt. Wil je ze toch onder de sporen houden zou ik voor de ringleiding ook soepel draad nemen en toch isoleren!

Gerolf

Citaat van: Rangeerduivel op 26 augustus 2015, 12:56:24 PMDit is perfect Roel

Bedankt, die foto komt van mijn webstek  ;)

Isoleren hoeft niet per sé, maar kan prima zoals Huugooke beschrijft - weg van andere verbindingen.
Als dat niet kan, of je het toch niet vertrouwt, kan wat verf of lijm ook als isolatie dienen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

een tip, die ik ook van iemand kreeg: in plaats van je aansluit draad haaks op je ringleiding draad te solderen....

* Draai hem er 2 of 3 keer rond, maar laat hem in de langsrichting lopen parallel met de ringleiding.
(dus eigenlijk als een soort schroefdraad of spiraal er rond wikkelen)
* na het solderen (geen dikken BOL soldeertin aanbrengen, een klein beetje is ok)  een krimpkousje er over
* krimpkousje  opwarmen en klaar...  mooi geïsoleerd en toch een goeie soldeerverbinding.



Als alternatief zijn er mensen die hun ringleiding door een kroonsteentje laten lopen, en met de vijsjes van dat kroonsteentje de aftakking makken.    Het oogt netjes... maar ik ben er geen grote fan van.     Als je dat toch zou doen, de draadjes van je aansluitdraden even vertinnen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani. hoe krijg je die krimpkousje er omheen bij een doorlopende draad?

dani

#43
En als je toch met "klemmetjes" wil werken,  kan je die bij Märklin zelf kopen, als "aansluitdraad" kompleet, maar dat kost wat geld....

http://www.marklin.be/nl/producten/detailsh0.html?page=2&perpage=40&level1=4412&level2=4430&level3=4431&art_nr=74042&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=3&subgroupchoice=15&backlink=%2Fwww.marklin.be%2Fnl%2Fproducten%2Fspoor_h0%2Frails%2Fcrail.html


5 euro voor een stukje draad met 2 klemmetjes aan gesoldeerd , alstublieft.
En dan nog 2 meter lang terwijl je  meestal maar max een halve meter nodig hebt als je op ringleiding aansluit.
Deze zijn eerder gemaakt voor 1 enkele aansluiting... (of voor een ster-configuratie)


Persoonlijk neem ik gewoon  draadjes die ik aan de lipjes vast soldeer, en dan een krimpkousje er over... ook zo netjes
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 augustus 2015, 15:26:42 PM
Dani. hoe krijg je die krimpkousje er omheen bij een doorlopende draad?

Die steek je op voorhand over je draad, voordat je hem onder de baan legt en vastmaakt, KLaas ....
Soms moet je EVEN VOORUIT DENKEN bij het bouwen

Een goeie planning is het halve werk :-)

(en ik heb het met schade en schande ondervonden)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.