Problemen met rijden

Gestart door Roel G., 25 augustus 2015, 12:41:34 PM

Huugooke

Hoe heb je die stroom-aansluitingen aan de rails gemaakt? Gesoldeerd?

59erke

Welkom

Dit komt me bekend voor...

Heb juist dezelfde problemen gehad maar dan niet digitaal aangestuurd maar analoog.
Probleem bij mij lag bij slechte rails (2de hands aangekocht) en stroomverlies, ondanks de baan toch kleiner was dan hier het geval is.

Denk dat je vooral moet kijken naar de rails en de stroomtoevoer.
Alle contacten nakijken en een ringleiding lijkt mij een goede optie.

trouwens olie op de wielen, werkt de olie niet als een isolerende laag ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Roel G.

#17
Hey mensen

Allemaal weer hartelijk dank voor de reacties. Even weer wat duidelijkheid scheppen aangaan de sommige vragen  :D

Over die olie op de locwielen heb ik me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt. De olie is op de assen gedaan maar zeker niet op het loopvlak! Dit heb ik gedaan in combinatie met het gommen op aanraden van de treinshop olaerts in Diepenbeek.

Ik heb een verdeling gemaakt met een wago stekker ter hoogte van de transfo:


Van deze klem (afzonderlijk - en +) vertrokken met elks een kleur (7 kabels per pool) naar telkens de zelfde kant van de rail (dit heb ik dubbel gecheckt!!) De kabels zijn rechtstreeks aan de rails bevestigd met van die speciale klemmetjes zodat ze makkelijk los te koppelen zijn! Misschien is de hoeveelheid aansluitingen (=7 stuks) van 1.5mm teveel? De kabeltjes uit de transfo zijn van die hele fijne gewikkelde daardjes terwijl de 1.5mm solide kern is.....

Mocht er toch kortsluiting zijn, een fout kan altijd, dan is het toch onmogelijk voor een loc om te rijden niet?

Aangaande sporen dat is een mix van nieuw, en tweede hands van 2 verschillende personen! Ze klikken allemaal netjes in elkaar wat kan je dan nog meer controleren?

Zo een ringleiding hoe werkt dat dan juist?

Mvg Roel

PS: De transfo voor het rijden staat los van deze voor de aandrijving van de wissels!

Klaas Zondervan

Een ringleiding is elektrisch gezien niet anders dan wat je nu hebt gemaakt. Bij een ringleiding laat je dikke draden onder de tafel lopen, en op meerdere plaatsen maak je een aftakking naar de rails. Jij hebt een stervormige voeding gemaakt, en dat werkt ook goed.

Huugooke

" De kabels zijn rechtstreeks aan de rails bevestigd met van die speciale klemmetjes zodat ze makkelijk los te koppelen zijn!"
Wat voor klemmetjes?

centauri167

Beste Roel, ik blijf er bij, maak een nieuw klein ovaaltje en sluit je centrale hier op aan en test één voor één je locs. Zo test je direct je locs en je centrale. Zou hiervoor wel nieuwe rails gebruiken en slechts één aansluiting op de sporen rechtstreeks van de centrale. Zou die draad ook solderen ipv klemmetjes te gebruiken.
Werkt alles hier prima, dan ligt het aan je bedrading of je rails of beide, maar eerst moet je dit testen voor je verder kan.

Ben zelf bezig met een oude baan terug leven in te blazen met de hulp van enkele vriendelijke, maar vooral ervaren treinfanaten en als je ziet hoeveel problemen wij al zijn tegen gekomen ...; enigste wat je telkens kan doen is om zoveel problemen uit te sluiten tot je bij de kern van het probleem bent.

Veel geluk alvast !

dani

"klemmetjes" en  digitale signalen zijn niet altijd beste maatje inderdaad...  tenzij het hele straffe klemmetjes zijn die altijd 100% goed contact geven.   

Het kan volstaan dat 1 van de aansluitingen een beetje  "jittert"  waardoor het digitaal signaal van je centrale  verstoord is en je dus  verschillende  signalen op je sporen gaat krijgen.     Een decoder is niet blij als hij  2 verschillende signalen "ziet" en kan dan gaan haperen en stotteren...   Dus inderdaad : solderen van de aansluitingen, of speciale aansluitrails gebruiken, en zorgen dat je overal een goed contact hebt.



Stel je in de plaats van de decoder :  je rijdt rustig ergens rond, ziet een bevel voor jou dat zegt  "30 km per uur",  en  een meter verder zie je ineens een signaal dat zegt  "100 km per uur"   doordat er omwille van slecht contact een bitje of 2 is weg gevallen van het signaal, en dan plots weer "30 km per uur"...   je zou van minder gaan twijfelen hee .   De  "bits"  van je signaal worden als  positieve en negatieve (of nul) spanning naar je rails geleid, dus een slecht contact daar kan tot miserie leiden.    Er zit weliswaar "beveiliging" in de protocols, maar toch kan het nog mis gaan.

Dit is ook de reden waarom de meeste fabrikanten afraden om  digitaal te rijden met gebruik van een aktieve bovenleiding.   Een pantograaf kan hetzelfde effect hebben als een los draadje.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Roel G.

@ Hugo: met de klemmetjes bedoelde ik kabelschoenen. Onderaan de C gleis sporen zitten lipjes waar deze voetjes perfect over passen. Wederom gekocht in een bekende spoorwegmodelbouwwinkel  :-\ zo zien ze er ongeveer uit:


@ Paul: Hartelijk dank voor de reactie ik ga dat zeker eerst testen. Alleen kan dat enige tijd duren aangezien het momenteel druk is voor mij de komende weken :'( het zal
idd de beste oplossing zijn van nul af beginnen en zien waar we eindigen want op deze manier geraken we nergens.

@ Dani: Hartelijk dank voor de uitleg nu begrijp ikder weer iets meer van.

Conclusies:
Om te beginnen geleerd dat we dus toch digital aan het rijden ipv analog maar dan een van de basis vormen van digital rijden. Nu eerst een simpele oval gaan maken om de sporen en vooral de locs en de centrale te gaan testen. Verder zal hoogst waarschijnlijk het gebruik van de kabelschoenen een van de boosdoeners zijn en slechte signalen geven ergens.

Vragen:
Ik veronderstel dat het C gleis system verder toch voldoende contact maakt zodat niet alle sporen moeten gesoldeerd worden aan elkaar?
Stel dat ik een ringleiding ga leggen (meest waarschijnlijk) van 1,5mm solide kern met welke dikte en sort draad maak ik best de verbindingen naar de sporen?
Om de hoeveel cm maak je een verbinding naar de sporen?
Is het aantal verbinding beperkt of kan je dit oneindig doen?

Mensen hartelijk dank tot nog toe voor de uitleg en de hulp!!

Groetjes Roel

loebaske

#23
Mijn mening is dat je niets bent met die klemmen(kabelschoenen), is goed voor de industrie....
door je draad er niet in te solderen, maar klemt met een speciale tang, krijg je daar al "jitter"

en wat is het....DCC of ACC want dat veranderd al veel...

Misschien eens komende maand naar €uromodelbouw komen en op de stand van MSM zal je wel de eene of andere van het forum tegen het lijf lopen en is het éénvoudiger om kleien handleidingen uit te leggen die je verder helpen, de meeste forumleden hebben een batch aan en weet je wie het is....
tenzij diegene die gekend zijn als slecht geld  ;) ;) ;)

Huugooke

Nu kan ik efkens niet meer volgen? C-gleiss is toch Märklin? Ik dacht hier met 2 spoor te maken te hebben.
Dat verandert het zicht natuurlijk.

Klaas Zondervan

Trix heeft ook C-gleis, zonder pukkeltjes in het midden. En die kabelstekkers, daar is niks mis mee, mits goed passend, en goed gemonteerd.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 augustus 2015, 11:16:53 AM
Trix heeft ook C-gleis, zonder pukkeltjes in het midden. En die kabelstekkers, daar is niks mis mee, mits goed passend, en goed gemonteerd.
Ja zeg, wat een verwarringzaaierij is me dat! ;D
Als dat dezelfde kwaliteit als M is, dan denk ik ook dat het niet zozeer aan slecht contact in de sporen ligt, tenzij ze wel heel slecht in elkaar zijn "geclickt".
Ik zou eens beginnen met slechts één verbinding naar de rails, en zo opbouwen, draad per draad.

Roel G.

Eric: euromodelbouw check  ;D We zitten daar met een stand van onze modelbouwclub Moveleo  8)

Hugo: C gleis van trix sorry daarvoor  :-[ wel degelijk 2rail system en dat is DC als ik me niet vergis?

loebaske

Ooo dan kan je al veel hulp krijgen met raad en daad van de club Moveleo,

Huugooke

sorry Roel, ik ben blijkbaar niet meer mee met de recente ontwikkelingen ;D
Maar de raad blijft geldig:
één voor één de draden testen, ik bedoel per aansluiting natuurlijk.
Zo sluit je de slechte uit.
Zoals Sherlock: alle mogelijkheden elimineren ;D
Ik zou dan in het midden van iedere bocht een aansluiting maken.
Een ringleiding is niet zo belangrijk, zoals je het nu doet gaat het ook. Als verbindingsdraad is 0.75 al veel te groot, en misschien door zijn stroefheid onhandelbaar. Zo zouden de schuifcontacten kunnen lossen door de beweging.
In een elektronica zaak zal je betere vinden.