Problemen met rijden

Gestart door Roel G., 25 augustus 2015, 12:41:34 PM

Roel G.

Beste forum leden

Ik ben nieuw hier sinds vandaag, een account aangemaakt om professioneel advies in te kunnen winnen 8).
Even kort de situatie schetsen aangezien ik nieuw ben en een leek 1e klasse. Momenteel ben ik een baan aan het maken voor mijn gehandicapte broer. hij is altijd al zot geweest van treinen en rijden met treinen. Vroeger heft hij een Lima baantje gehad en vandaar het idee om opnieuw een baan te gaan maken voor hem. Ikzelf bevind me meer in de militaire modelbouwwereld op schaal 1/35 vandaar dat ik weinig kaas gegeten heb van deze hobby. Maar dit leek me een uitdaging, een afwisseling, een leuke manier om iets te kunnen doen voor mijn broer en tot op heden zeer leuk gebleken!

Echter zitten we nu met problemen...... het rijden van de treinen wil helemaal niet goed lukken. We zijn begonnen met deze startset van trix. Hierna heb ik met wintrack een baanplan uitgewerkt en dit ook in praktijk gebouwd. De eerste Landschapsvormen gemaakt, wisselbord met schakelsysteem gemaakt (knopje duwen en puls sturen naar de wissel om te schakelen met bijhorende groene en rode leds) om wat meer beweging te hebben hadden we nog een extra loc (bombardier traxx NMBS) bijgekocht waarna ik dan ook maar de stroomvoorziening gemaakt heb voor de sporen.

Om de sporen van stroom te voorzien heb ik de voeding gebruikt uit de startset. Van deze voeding aftakingen gemaakt rechtstreeks naar 7 plaatsen op de spoorbaan met draad van 1mm of 1.5mm gemaakt. Gisteren alles aangesloten en na een dagje werk was het resultaat bedroevend..... De treinen rijden in schokken, vallen stil, krijgen op sommige plekken precies een boost om dan weer iets verder stil te vallen, ze vertrekken niet vlot je moet ze dan echt in"gang" duwen..... Miserie troef zeggen we dan.... verder hebben we de sporen gepoetst met een special gom, de locs gepoetst en voorzien van een likje olie aan de wielen maar niets wilt helpen.

Eerlijk moet ik zeggen dat ik NIETS van stroom ken en gewoon afga op wat ik lees of zie op tekeningen.... mijn kennis beperkt zich tot - en + tegen elkaar= kortsluiting  ;D Dit werkt vooral frustrerend en demotiverend voor mezelf omdat ik niet weet wat het probleem is, ik vermoed de stroomtoevoer. Anderzijds voor men broer omdat hij niet kan rijden en we met een berg materiaal zitten dat fun zou moeten zijn/worden maar het nu helemaal niet is.

Gisteren was een zwarte dag..... had echt zin om alles af te gaan breken en ermee te stoppen!!

Vandaag dan weer vol goede moed dit forum gevonden en daar mijn vraag komen lanceren..... WIE O WIE ziet het problem en kan ons helpen??

Mvg Roel

Start set Trix:

Piko trein:

centauri167

Hoeveel treinen laat je tegelijkertijd rijden want met zo'n standaard set kan je er toch maar enkele laten rijden zonder problemen, al hangt veel natuurlijk af van de grootte van je baan en of je nog andere stroomvreters op je transfo staan hebt.

Ga anders eens langs bij een club in de buurt, daar zullen zeker mensen zijn die je kunnen helpen.

loebaske

Niet te snel teleurgesteld zijn, komt wel in orde....

Had je in uw profiel wat meer info gezet (leeftijd/woonplaats ) was er misschien iemand in uw buurt die alles eens kon nakijken bij je thuis...

Rangeerduivel

Welkom op dit forum Roel,
je problemen zullen hier wel opgelost raken...
Jammer dat je niet meer info verzamelde vooraleer je die startset aanschafte
bvb over digitaal rijden,en dan met een andere(lees betere)startset.

En ja,de bereidwillige helper weet graag van waar je bent...

;)

Roel G.

Zo enkele aanpassingen gedaan aan mijn profiel wat het misschien iets makkelijker kan maken.

Om verder enkele antwoorden te geven op de vragen:
Ik dacht dat met die startset 15 treinen konden rijden. Momenteel rijden er twee treinen en komt er max een derde bij dus zullen er in totaal 3 treinen max zijn waar er 2 max van kunnen rijden! Onderstaande foto is het baanplan dat ik gemaakt heb:


De vraag waarom geen digitaal rijden.... dat leek me veel te moeilijk en gecompliceerd en ik wou het dan ook zo simpel mogelijk houden voor mezelf en voor men broer.

Ik hoop dat dit weer iets meer duidelijkheid schept  :D

doomslu

Als ik het goed zie is dit een digitale startset en is de locomotief uitgerust met een DCC-decoder. (correct me if I'm wrong)
Ik hoop dat de Piko dan ook uitgerust is met een decoder!

De beschreven problemen lijken te wijzen op een slechte stroomafname.
Ik vrees dat hier héél weinig mensen ervaring hebben met Trix C-rails.
Zelf hou ik niet van een modelbaan uit allemaal kleine stukjes spoor, je maakt kans op slechte verbindingen. Ik dacht echter dat C-rails hiervoor wel betrouwbaar waren (?)

Aan het baanplan te zien denk ik echter dat je misschien wel kortsluitingen hebt. Keerlusmodules zul je wel niet gebruiken?
Correctie: waarschijnlijk toch niet, ik heb m'n bril eens goed gekuist...  :D

Rijden de locs vlot op een eenvoudige ovaal?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Is dit inderdaad geen digitale set?
Als je zeker bent dat alle sporen proper zijn, en de contacten van je locs ook, dan kan het alleen nog een slechte verbinding in je sporen zijn.

Om contacten in de locs te testen heb ik een plank met een continue rail (rail aan de meter) gemaakt. Als de loc daar op hapert ligt het aan de loc.
De verlichting van de loc is ook een maat: flikkert die bij het rijden?
Ik heb de sporen proberen te volgen, zit er zoals Luc zegt, geen omkeer-lus in?

dani

deze startset is inderdaad digitaal, het equivalent van de Märklin Mobile station 1  controller.  (een oudje dus al).

Probeer zoals al gezegd eerst eens iets simpel: een grote ovaal.
EN zorg ook dat al je sporen netjes in elkaar geklikt zijn en je nergens kortsluitingen hebt.

Begin dan met bvb het binnenste spoor van je layout, test dit en als alles rijdt, breid je uit met  1 stuk tegelijk... telkens testen en checken.   HEt is niet de meest efficiente en snelste methode, maar je weet dan tenminste waar het mis gaat.

Van waar ben jij ? misschien kan er eens iemand komen kijken.

Check ook of die Piko trein wel digitaal is (of er een decoder in zit ) en wat zijn adres is.




tot slot   "digitaal" rijden heeft heel veel vormen, beginnend met enkel de loks digitaal en een kleine controller (zoals de jouwe)  tot helemaal automatischee baan met  een grote centrale, en een PC die alles (inclusief wissels en zo) digitaal aanstuurt...   Dat laatste is zeker nog niet aan de orde....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 25 augustus 2015, 13:18:53 PM
Ik hoop dat de Piko dan ook uitgerust is met een decoder!

Dit hoor je dadelijk als je de loc op de sporen plaatst,
indien geen decoder maakt de loc een soort gezoem,dat is de motor die met het stroomtype niet tevreden is ;D,en die zal dan na een tijdje ook de geest geven!

Hoor je echter niets,is al een goed teken dat er waarschijnlijk een decoder inzit

Wil je 100% zeker zijn,doe 'm open en kijk!

Het feit dat je niet van plan was om digitaal te rijden doet vermoedens rijzen...
Daarbij moet het misverstand uit de weg dat het digitaal rijden ingewikkelder zou zijn dan analoog,integendeel.
Wat jij gemist hebt is een goeie winkelier om je eerste aankopen bij te doen

;)

Roel G.

Wow..... dit zit precies veel dieper dan ik dacht  :o

Dus eigenlijk rijden we niet analoog maar digital met de startset zoals Dani al aangaf!
De Piko loc heeft 100% zeker een DCC decoder en heeft ook al gereden, beide locs trouwens op de ovale baan zijn er geen problemen geweest. Alleen op deze baan happert alles, als je met de bediening een loc selecteerd en hem wilt laten vertrekken dan zie je de lichtjes knipperen en hem aanstalte maken om te vertrekken en toch weer niet.... het lijkt net of hij stroom krijgt en weer niet, het rijden gaat net hetzelfde stukken gaan goed en stukken gaan rotslecht. Alle sporen zijn nagekeken op het vastklikken en ik heb elke rijrichting van A tem Z gevolgd om zeker te zijn dat ik geen kortsluiting zou maken dus....... Mocht er kortsluiting zijn vermoed ik dat de treinen helemaal niet rijden of ben ik verkeerd?
Ik vermoed dan dat momenteel de stroomvoorziening niet deugd?

Mvg Roel

Rangeerduivel

Yep,en dan heb je maar 2 opties meer,
of het zit hem tussen de railstukken/verbindingen onderling,
of slecht kontakt rails< wielen loc.(olie aan de locwielen zou ik ten zeerste afraden,beter ben je met schoon proper droog blinkend zuiver....)
Als je om het even waar kortsluiting(dus ook bij een lus) zou hebben dan zorgt de ingebouwde veiligheid in de centrale dat alle stroomdoorvoer verbroken wordt

:)

centauri167

15 treinen ga je alvast niet kunnen laten rijden met die centrale zonder extra boosters voor de stroom, al zie ik op dat baantje ook niet direct 15 treinen rijden.

Wat je makkelijk kan doen, met weinig kosten: ( of zelfs geen ) maak een nieuwe simpele ovaal, zonder wissels. Sluit je centrale daarop aan en laat één voor één je locs rijden. Rijden ze allen zonder problemen, dan weet je dat het al niet aan de locs of de centrale ligt.

Klaas Zondervan

Er zit in ieder geval geen keerlus in. Door die mooie krakeling lijkt het wel zo, maar hij komt aan de goede kant weer terug.
Je zegt dat je meerdere aansluitingen aan de voeding hebt gemaakt. Weet je zeker dat je niet ergens links/rechts hebt verwisseld?

loebaske

Om geen verkeerde aansluiting te hebben moet je uw spoorstaaf volgen en als je een ander kleurdraad tegen komt is het kortsluiting  :(
Normaal als je op een klein trein traject digitaal gaat rijden heb je toch geen meerdere aansluitingen nodig....


Michael

Roel en broer welkom op dit forum, een ringleiding kan je helpen bij het oplossen van de stroom voorziening, van je centrale/ trafo 2 draadjes naar de ringleiding, van de ringleiding kan je zo veel aansluitingen op het spoor maken als je maar wilt. Hoe meer hoe beter.

google maar eens op ringleiding.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154