Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Achtergrond

Gestart door Cozzy, 25 augustus 2015, 12:17:32 PM

Cozzy

Hallo allemaal,

Weet er iemand wat de 'ideale' hoogte is van een achtergrond?
40,50,60,...cm
Ik ga hem een dezer voorzien maar weet niet meteen wat wijsheid is...
Schaal is 1/87

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

doomslu

Ik heb voor mezelf 70 cm gekozen, maar vanaf 50 cm lijkt me eigenlijk voldoende.
Het hangt er ook van af of je een fries aanbrengt of niet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

#2
Ik koos voor zo hoog mogelijk aangezien ik niet met een fries werk.
Ook weer niet te hoog want zoals je kan zien hangt de verwarming aan het plafond en de warme lucht moet overal naartoe kunnen.
Niet te laag want verlichtingsarmaturen achter de achtergrond moeten verborgen worden door de achtergrondplaat.



Ter info: op het laagste punt van mijn baan is de achtergrond 90cm hoog.

GVL

Tom, denk dat het vooral belangrijk is hoe hoog de bovenkant van de achtergrond komt te liggen.  Wat je dient te vermijden, is dat je blik afgeleid wordt naar deze bovenkant wanneer je in een normale positie naar de baan kijkt. 
In mijn geval liggen de sporen op 130 cm van de vloer en de achtergrond torent daar 65 cm bovenuit.
Gino

dani

bij fabrikanten van standaard achtegrronden heb ik al versies gezien van 45 cm, en tot 65 cm....

Dus je kan het in principe daar tussenin gaan zoeken.  Persoonlijkk vind ik 45 cm nogal weinig.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Voor "Vaerwegh Dok" wordt het zichtbare deel van de achtergrond 50cm hoog en loopt over in de fries.
De baan staat opgesteld op 1,30m met onderkant fries dan op 1,80m. De spoordijk ligt dan eigenlijk bijna op horizonhoogte (1,45m).

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tjalling

Hangt van de positie van de toeschouwer tov de modelbaan, en of er een fries gebruikt wordt. Je zou voor je baan kunnen gaan staan, en een streepje zetten aan de bovenkant waar dat net uit beeld is. Een te lage achtergrond vind ik persoonlijk erg storend. Dan liever wat extra lucht.

Groet,
Tjalling
 

Kautenbach

Ik ben zelf wel van een flinke achtergrond, bovenzijde achtergrond op Saint Tourbiere 85 cm boven t spoor... Máár daarop staan dan ook flinke bergen, ga je voor een nagenoeg wolkenlucht, dan zou een veel lagere volstaan, ik zou wel minimaal 45 cm boven je spoor aanhouden, net wat Tjalling al stelt.

Wat voor baan komt ie achter te hangen? :)

froelants

Op onze club (LMTC) is onze achtergrond 50 cm hoog en het landschap is 50cm diep.

https://lmtc.be/drupal/?q=fotoalbum/clubbaan-30-januari-2015

Groetjes,
Frank
AC modulebaan naar fremo B96 (hoogte,connectors = eigen norm) - loconet HDL - Intellibox Originele - Loc's mix van merken.https://www.lmtc.be/drupal/?q=blogs/froelants

doomslu

Oei Frank, die bakken zijn serieus krom getrokken.  :o  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Cozzy

Hoi iedereen,

Bedankt voor al de tips!!
Bedoeling bij mij is om zonder fries te werken.
Ik heb even nagemeten: spoor komt op 115cm en heb dan nog tussen de 60 à 70 cm voor de achtergrond. Zal proberen deze zo hoog mogelijk te maken.
Met de combinatie van deze hoogtes wordt je zicht ook niet meteen afgeleid door de rand van de achtergrond denk ik. Heb even de puntjes van Gino en Tjalling uitgeprobeerd.
Alleszins ik kan weer even verder met mn bouwsel, zodra er een eerste stukje klaar is plaats ik een fotootje  ;)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog