Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

metaal-/plaatbewerking

Gestart door Dirky, 20 augustus 2015, 20:21:32 PM

argilla

Citaat van: Huugooke op 14 september 2015, 10:55:10 AM
Citaat van: Dirky op 14 september 2015, 10:43:00 AM
er lopen er in huis twee rond... Da's hun teritorium. Het kot is mijn terrein!  :D
Als je ze eens uitnodigt voorspel ik één van deze twee reacties:
-ge moogt hier wel eens kuisen
-zal ik hier eens goed kuisen?

(ok feministen, richten en vuren!  ;D )






hahahah klopt ! De zolder is van mij,  mijn treinen zolder. Vrouwen zijn er wel maar......die hangen omhoog  tegen de wand.......kwestie van een aangename werk omgeving te scheppen.... ;D ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rangeerduivel

Citaat van: argilla op 14 september 2015, 11:02:22 AM
Vrouwen zijn er wel maar......die hangen omhoog  tegen de wand.......

Heb ik met die van mij ook geprobeerd,maar ze maakte zodanig veel kabaal dat ik ze er terug heb moeten afhalen om geen problemen met de buren te krijgen! ;D ;D

;)

Huugooke

Ik heb daar geen problemen meer mee, niet dat ik dat ooit gehad heb!
Toen een vriendin van mijn vrouw ooit eens vroeg "hoe houwde da proper?", was haar antwoord: "als dat stof hem stoort moet'm dat zelf maar kuisen"
Mis je choeke! :'(

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Huugooke op 14 september 2015, 12:06:44 PM
Mis je choeke! :'(
wonden kun je genezen, maar dit blijft bij je steeds elke minuut, elk uur ,elke dag ..... pijn doen,schoon dat je je vrouw zo eert

ardjoena


Het plooibankje is nu fijn afgesteld om messingplaatjes van 0.3mm scherp te plooien. En dat lukt nagenoeg perfect!...
[/quote]

Dirk ,mooi atelier , maar betekend dit dat je niet meer van plan bent zelf een plooibankje te ontwerpen en te maken? :(
Tijd geleden was je van plan plooibankjes in kleine serie te maken voor verkoop.

Dirk
 

Dirky

Hey naamgenoot  ;)

Voor 3 stuks van het plooibankje dat ik ontworpen heb, zou de prijs pak over de 600€/st liggen. Dat kan ik gewoonweg niet verkopen.
Dan heb ik maar gekocht wat voorhanden is en na fijn afregelen lukt het me ook om zeer scherpe nauwkeurige plooien te maken. Nadeel van deze vingerzetbank is dat bij veranderen van plaatdikte ook de afregeling moet bijgesteld worden.

Nu wil ik er ook meteen bij vermelden dat deze plooibankjes echt (povere) Chinese kwaliteit zijn. De vingerzetbank is 600mm lang maar de plooirand is over die lengte een halve mm krom. Daar had ik rekening mee gehouden (op 't werk hebben  we ook zo eentje) en ik gebruik er maar 300mm van. 300mm langsheen een stuk dat wel recht is.

Het combi gereedschap ga ik later aanpassen. En hoe? Wel, mes en v-blok die ik zou gehad hebben op het zelfbouw bankje ga ik nu maken zodat die er op passen...

Maar voorlopig kan ik voor het huidig project verder zoals ik bezig ben.

oebr

misschien vind je wel nuffige fips ivm plooibankjes op www.plooien.info
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

ardjoena

Dirk

Ik heb hetzelfde "plooi-rol-snij" machine . Enkel het snijden gebruik ik daarvan. Voor het rollen van 1mm plaat ( zelfs koper ) zijn de rollen te dun , ze buigen door.
Het plooien is enkel geschikt voor ruw werk. Als je in de onderste V een blank getrokken L profiel van 10X10 legt is het resultaat beter.
Wel is de geplooide hoek dan iets minder dan 90°.
Mijn klein plooiwerk doe ik op een zelfgemaakt bankje . Breedte is 200 mm . Voor 0.5 mm ijzerplaat kan de volle breedte gebruikt worden.
1 mm kan 100 mm en 1.5mm is beperkt tot 50mm.

Dirk




 
 

loebaske

Mijn klein plooiwerk doe ik op een zelfgemaakt bankje . Breedte is 200 mm . Voor 0.5 mm ijzerplaat kan de volle breedte gebruikt worden.
1 mm kan 100 mm en 1.5mm is beperkt tot 50mm.


Kan je meer uitleg geven over uw plooibankje, denk dat er hier meerdere zijn die belangstelling hebben..

ardjoena

Dat is geen probleem , ik wil de tekeningen graag delen met anderen.
Die zijn trouwens gemaakt door "Havoc".Waarvoor dank.
Alleen , hoe zet ik een pdf bestand op het forum , via bijlage? t'Is wel 170 kB.

Als ik tijd heb ( ik zeg als) wil ik op vraag nog wel zo een plooibankje maken. Zal wel moeten zien in hoeveel tijd dat kan en voor welke prijs.


Dirk
 

doomslu

Citaat van: ardjoena op 19 september 2015, 18:17:23 PM
Dat is geen probleem , ik wil de tekeningen graag delen met anderen.
Die zijn trouwens gemaakt door "Havoc".Waarvoor dank.
Alleen , hoe zet ik een pdf bestand op het forum , via bijlage? t'Is wel 170 kB.

Als ik tijd heb ( ik zeg als) wil ik op vraag nog wel zo een plooibankje maken. Zal wel moeten zien in hoeveel tijd dat kan en voor welke prijs.


Dirk
Dirk, je moet het bestand 'ergens' zetten en dan de link hier plaatsen.
Als je wilt, dan plaats ik die op de website. Stuur me een mailtje.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

We zijn een beetje in twee verschillende werelden bezig Dirk:
Voor mij is 1mm al zeer dik  :)
Ik moet de komende maanden een kleine 1000 profielkes plooien uit messing, koper en alu. 0.2mm, 0.3mm en enkele 0.4mm
Het kleinste hoekprofieltje dat ik nu gemaakt heb meet 1.5 x 1.5 x 0.2mm.



Neem daarbij dat dit feitelijk mijn hobby niet meer is...  :(
Dus tijd om zelf iets te fabriceren is er niet meer echt.

Havoc

Dacht al dat ik die tekeningen al gezien had :D

Eigenaardig, heb ook zo'n 3-in-1 machine en eigenlijk gebruik ik enkel het plooigedeelte. Nog niet in geslaagd er ook maar iets mee te snijden. Rollen probeer ik zelfs niet. En 1mm is al aan de dunne kant, meestal gebruik ik 1.5mm. En alhoewel dat bijna geen verschil lijkt, als het eenmaal onder de machine ligt merk je direct dat die dat niet aankan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Dirky op 19 september 2015, 21:32:09 PMIk moet de komende maanden een kleine 1000 profielkes plooien uit messing, koper en alu. 0.2mm, 0.3mm en enkele 0.4mm
Het kleinste hoekprofieltje dat ik nu gemaakt heb meet 1.5 x 1.5 x 0.2mm.

... of hoe een hobby kan ontaarden  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw