Bomen met veel vallen en opstaan

Gestart door Michael, 15 augustus 2015, 20:23:01 PM

Michael


In mijn vakantie alvast wat basis skelets gedraaid voor bomen, enkel de stammen zodat die weinig ruimte innamen om mee terug naar huis te nemen. Thuis enkele bomen afgemaakt, en ja ik zou kunnen zeggen afgemaakt als zijnde om het leven gebracht.
Ben zeker niet tevreden over het resultaat maar aangezien ik wel wat hulp kan gebruiken zal ik de mislukkingen hier allemaal tonen.

Eerst wat boompjes draaien







Na het draaien wat seconde lijm langs de draadjes eenmaal droog twee of drie laagjes Vallejo Dark Earth erover heen (Martin bedankt voor dit idee)

Daarna aan de slag met de watten, vond ik zelf heel waardeloos om te doen want ik kreeg die watten er niet mooi verdeeld overheen.
Nog een weinig turf eroverheen.





Een dun laagje bruin uit de spuitbus er overheen



Dan afmaken met blaadjes van noch



Zoals ik al zei dat gepruts met die watten vond ik maar niks, maar wat dan, even het draadje van Martin erbij gepakt, grasvezels en de greenkeeper, dat zou de oplossing kunnen zijn



Beginnen met vezels van 12mm, daarna 6 mm en eindigen met vezels van 2mm



Daarna weer een laagje turf gevolgd door een laagje bruin uit de spuitbus.



En dit werd het dan, voor mij toch wel teleurstellend maar ik hoop met de nodige commentaren tot betere bomen te komen.





Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loebaske


Michiel

Michaël, over het technische aspect ga ik me niet uitspreken, want er zijn hier bomenkrakken die je mogelijk nog de beste tips kunnen geven. Maar het siert je dat je je eerste poging hier toont. Ik zie meteen mijn eerste pogingen in jouw boompjes.

Wat goed is, dat je ziet dat het nog niet in orde is. Dat het beter kan, en dat je beter wilt. Wat ook goed is, dat je door deze fase door moet. Je bent eraan begonnen, en de volgende gaan weer beter zijn.

Mijn persoonlijk tip, zonder in de techniek te verdiepen, is om niet zomaar EEN boom te maken, maar wel een heel specifieke varieteit probeert na te maken: een spar, een den, een wilg, een berk... Wanneer je een specieke boom maakt, ga je ook meer letten op de details HOE die boom eruit ziet. Neem een foto van het reële ding, en maak'm na.

Michaël, je mag trots zijn op dit deze eerste serie. Ze zijn nog niet perfect, maar DIT is de eerste stap in wat later, na N keer opnieuw proberen, fantastisch mooie bomen gaan worden.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Wat me meteen opvalt Michael is dat het skelet ongeloofwaardig overkomt.
Een beter skelet met hetzelfde groen er op zal meteen voor een beter resultaat zorgen...

... maar zeker op goeie weg!  ;)


Michael

Eric bedankt voor de opsteker, Michiel en Dirk, daar kan ik wat mee, Dirk bedankt voor het ongezouten commentaar, ben ik volledig met je eens maar af en toe heb je een tikje nodig zal ik maar zeggen.

Met dat alles in gedachten vanochtend een volgend skelet gedraaid.



Mijn eigen commentaar hierop ik heb gebruik gemaakt van een basis skelet gedraaid in de vakantie, maar ben niet tevreden over de 2 takken die vanuit 1 punt vertrekken. Nog even kijken hoe ik dat ga oplossen met het volgende skelet, verder lijkt mij het een goede stap in de goede richting.
Graag jullie aanwijzingen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirky

Zelf heb ik nagenoeg geen ervaring met het maken van boompjes Michael. Maar google eens op "boomskelet" en je zal een pak foto's vinden van bladerloze bomen. Meteen goede voorbeelden.

Hoe je die dan in de praktijk moet omzetten laat ik aan de experts over...

Laat de foto's maar komen!  ;)

Peter

Alle begin is moeilijk.
Ben zelf nog niet zo ver geraakt.
Blijf dit draadje volgen, dus doe zo verder
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Dirk, bedankt voor de hint, 't was even zoeken op de laptop maar gevonden, een paar voorbeelden, volgens mij moet ik nog meer hebben op een externe schijf, maar daar zoek ik later nog een keer naar.







Peter ik heb me in de bomen als een pit-bull vast gebeten, dus voorlopig hoop ik regelmatig wat van de bomen te kunnen laten zien. Ik heb de smaak te pakken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Oefening baart kunst.
Dat wisten we al wel, maar in dit draadje wordt dit alweer duidelijk  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Zal eens kijken of ik wat tips kan geven..

- Zou zeker in de basis frames de takken wat langer laten, na de tijd trimmen als nodig, maar er kunnen makkelijker nieuwe bij gedraaid worden. Ben een grote fan van less is more maar in dit geval vindt ik het beter als er meer zijn waar je less van kunt maken.
- Het idd kijken naar het voorbeeld is van belang, neem dit in gedachten om natuurlijke vormen te creeeren..
- Bij gebruik filterwatten, deze veel korter knippen, stukjes van een 1 a 1,5cm..ook bij die werken zowel Jos als ikzelf nog eens met grasvezeltjes al dan niet met de electrostaat..
-Wees niet bang om met de electrostaat een 2e laag 12mm vezels aan te brengen om het wat meer body te geven, dit vergt wel wat oefening bij het gebruik van spuitlijm..

En oefening baart kunst dus lekker verder..

Michael

't Valt niet mee maar de afgelopen dagen toch een paar nieuwe skeletten gedraaid, waarvan het gros toch in de vuilbak zijn beland.

Hierbij nog een waar een paar uurtjes werk in zitten.



Dan nog eentje nog lang niet klaar maar 't is morgen weer vroeg op dus tot hier en morgen weer verder


Mijn dochter (16) had het volgende commentaar pa je maakt de bomen te groot, daarom het laatste exemplaar toch wat kleiner gemaakt alle bomen die ik tot nu toe gemaakt had waren ergens om en nabij 20 cm hoog dus ongeveer 17 m hoog in werkelijkheid, dat kan goed voor een park boom maar niet voor bomen in de tuin, hoewel die er ook wel zijn. Maar goed ik ben blij met haar commentaar ( ze is behoorlijk kritisch)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loebaske

Niet te snel weggooien, zo kleine skeletten zijn ideaal als struiken...

grove den

Hallo Michael,

wat een "gevecht" zo'n frame maken...
Lijkt het me niet minder moeilijk om een boomframe te maken met de volgende methode:
Eén kerndraad en daaromheen draden draaien en meteen ook de takken met behulp van minimaal 2 of meer draden modeleren dus geen kerndraden gebruiken voor de (hoofd)takken!
hier 3 stuks in schaalN

Hier - nogmaals -het principe:


met gekleurde draden ter verduidelijking:

een Nframe boompje :

Een grotere in HO schaal:


het hoeven  niet zoveel takken te zijn...de decotwistervezels of de 12 mm vezels zorgen voor genoeg "twijgen"!
succes verder!

Jos

Michael

Jos bedankt voor het geheugen steuntje ik ga weer aan de slag.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Zo vanavond even wat verder kunnen doen aan de boom skeletten, inmiddels 4 skeletten gedraaid, nu bezig met lusjes doorknippen en de uiteinden wat rechten, wel met een tangetje wat dat geprik in de vingers afgelopen weekend is me niet zo bevallen.
Later deze week weer wat foto's.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154