Antwerpen - Linkeroever 2

Gestart door Peter, 14 augustus 2015, 11:15:53 AM

RD25

Citaat van: Johnnytrein op 19 augustus 2015, 07:21:58 AM
Waar op linker oever heeft dat ooit geweest?

oups, het spijt me zeer  :-[
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

jlvjlv

Het "pretpark" op Linkeroever? Dat heeft er wel degelijk ooit gestaan. Zie deze link: http://users.skynet.be/alo/sint.html.

Als je op linkeroever meer noordelijk loopt en de bocht richting westen volgt, dan zie je de Boerentoren links en de kathedraal rechts.

Groet

Johan (overigens niet van 't stad)

Binco

Citaat van: jlvjlv op 19 augustus 2015, 18:43:26 PM
Het "pretpark" op Linkeroever? Dat heeft er wel degelijk ooit gestaan. Zie deze link: http://users.skynet.be/alo/sint.html.
Als je op linkeroever meer noordelijk loopt en de bocht richting westen volgt, dan zie je de Boerentoren links en de kathedraal rechts.

Groet
Johan (overigens niet van 't stad)

Wat Johan zegt klopt!
Je hoeft zelfs niet zo heel veel Noorderlijk gaan om de kathedraal en de boerentoren in de andere volgorde te zien.
Het 'pretpark' lag inderdaad op 'de plaasj' oftewel het Sint-Annastrand. Ik heb dat zelf nooit geweten, maar mijn grootouders wel.

@Bernard (RD25)
Geen excuses nodig! Je bent wel degelijk juist.  ;)

marc goovaerts

In de bib ligt er zelfs een heel boekje over. Alleen dat 'Vleeshuis' op de achtergrond is me een raadsel.


Herwig

#35
aan Peter V.,                                                Station Antw. L.O.:

~ je hebt waarschijnlijk ook  de fotoboeken van Max Delie, en dus ook de foto's (perronzijde) die daar in te vinden zijn ?

~ dat artikel in die oudere MSM:    in voorbereiding van dat GVM-artikel contacteerde 'k toen de Gazet van Antw., die me toen ook enkele foto's bezorgde.
Weet niet meteen of er in die omslag (op zolder) nog àndere afbeeldingen zitten, dan diegene die GVM gebruikte in MSM.   

~ alleszins stond het station, waarvan hier sprake, meer zuidelijk dan het oudere stationnetje   "Land van Waas",                ingeplant meer naar het voormalige Sint-Anneke-dorp toe.

~ merkwaardigerwijze vindt men in de vele (foto-)boeken over Antwerpen (ook op zolder) weinig of niets over de stations L.O..

~ over de Nmbs-sporen kruisten gelijkgronds de sporen van de NMBV, dacht 'k, en er was die metalen voetgangers brug.

~ zou (Antw. amateurfotograaf ?) Huugooke misschien ergens nuttige zw/w foto's hebben ?

       

Peter

#36
Beide stations lagen ongeveer op de dezelfde plaats.
Als ik de luchtfoto bekijk (opname tussen 1931 en 1932) was men net met de bouw van de voetgangerstunnel begonnen en ligt volgens mij, het station Vlaamsch hoofd op ongeveer dezelfde afstand , als de plaats waar het station Antwerpen L.o gelegen heeft.

Op die foto zie je dat het station Vlaams Hoofd eigenlijk langs beide zijden (ruim genomen) tussen de sporen lag. Aan de zuidkant de perronsporen, en ten noorden een aantal (in een bocht richting noord ) afdraaiende rangeer/afstelsporen
Ook te zien is het spoor van de tram komende van richting noord (tussen een aantal huizen en dan een bocht makend richting Zwijndrecht/Burcht.
Vermoedelijk hebben ze (buiten beeld op de foto), de sporen van de NMBS gekruist.

De metalen voetgangersbrug dateerd volgens mijn van na 1945, toen er volop huizen gebouwd werden bv Paul van Ostayenlaan richting Blancefloerlaan, en aan de andere zijde van de sporen richting Galgenweel

Het station Land van Waas/Pays de Waes lag op de rechteroever

Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Herwig: ik mocht daar niet komen van ons vader: daar woonde allemaal chic volk.  ;D
Ik heb wel op eigen initiatief de mij bekende boekhandels en postkaartjes-handel afgeschuimd. Resultaat: nada!
Veel kaartjes van het "Vlaams hoofd" ja. En van het pretpark aldaar.

just4fun


Herwig

aan Peter V.,

Indien die spoorwegmaatschappij  officieel heette  "Land van Waas", dan is de vraag of dat antieke stationnetje-L.0.  "Sint-Anneke"  ( een klein gelijkvloers gebouwtje )  wel-dan-niet ook tot die maatschappij hoorde ?   Onafgezien van hun station op de rechteroever ( was recent nog een dancing of zoiets dergelijks )

De opstelsporen-L.0. lagen, dacht 'k, west/oost gericht tot aan de aanlegsteiger-L.0. van de  "Land van Waas" -overzetboten  ( * ).
Het oude stationnetje Sint-Anneke lag na een boog noordwaarts, evenwijdig aan de Schelde, 'k denk op een (spoor-)dijk ( nu zo even uit het hoofd .... )

( *  niet te verwarren met de gewone overzetboten die van de Steenplaats héén/wéér naar Sint-Anneke pendelden )

Herwig

aan Peter V.,   

Heb gezocht naar een bruine omslag van de GvA, maar was een witte... .     ( dd. 28/03/2002 )

4  zw/w-copies:    -  de bekende foto met sneeuw en DAFje en Mini, gefotografeerd voorstaand rechts.
                          -  foto i.d. regen, gefotografeerd voorstaand links, dus links afdak v.h. stationsgebouw.
                          -  foto van de vakwerk-voetgangersbrug met daaronder perronborden  "Antw. L.O."
                             Inclus. een rij metalen tweeassige open wagens.
                             Plus naast deze brug:  een hoge metalen vierkante toren met daarop electrische toestanden (copie                                            -                            onduidelijk)
                           - antieke luchtfoto ( luchtballon of SV4 ? ) gefotografeerd vanuit het zuidoosten, van het Fort Sint             -                            Anneke.  Aan de linkerzijde spoorbundel &  het oude station.
                              "Les extensions d'Anvers:  vue aérienne de Sainte-Anne, vouée à une prochaine disparition"
                              uit Le patriote illustré, jaargang 1931.
                           

Herwig

aan Peter V.,                                          U heeft PB/PM.

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Cozzy

Hoi Michael,
deze foto zijn niet van mij maar van een van de mensen die ik volg op flickr.
De foto's zijn oorspronkelijk door Hugo Nauwelaerts genomen en nu door Geert Nauwelaerts (zoon?) op Flickr geplaatst.
Er zitten erg mooie opnames tussen, echt de moeite om eens door te nemen.
Veel plezier ermee!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Herwig

#44
aan Peter V.,                                       14 sept. 15,

u heeft PB/PM over de GvA-stationsfoto's.

En je moet eens kijken:    " G##gle  Antwerpen linkeroever  afbeeldingen " :   enkele zw/w-foto's van dé voetgangersbrug over de perrons  ( met tekst onderaan foto's   www.bailybrug.info

>> ook nog zojuist ontdekt op    "linkeroever afbeeldingen"  :  foto van het oude Vlaams Hoofd stationnetje ;