Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Antwerpen - Linkeroever 2

Gestart door Peter, 14 augustus 2015, 11:15:53 AM

Gerolf

Citaat van: Peter op 05 juni 2017, 17:37:46 PMhet tegelmotief tussen beide vensters ligt er maar los op om te testen.

Die test lijkt me absoluut niet slecht  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#241
Denk dat ik eindelijk de goede manier heb gevonden om de ramen te maken.
Op onderstaande foto is het raam zo goed als klaar en werden tevens de moulures, (slecht zichtbaar op de foto) al aangebracht.
Dit raam is dus vast ingelijmd. Enkel onderaan, boven de vensterbank moet de waterlijst nog aangebracht worden.
De betegeling tussen beide ramen ligt nog los. Dit wordt pas gelijmd als alle vier, naast elkaar staande ramen, klaar zijn
PS. de witte stipjes zijn niet op het glas maar stofdeeltjes op de voorlopige achtergrond van zwart papier

Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

en het resultaat is schitterend! ;)

Peter

Wat moet er op het dak gelegd worden. Bij het grote voorbeeld is dit vrij plat, dus van uit het midden heel weinig afhellend naar de buitenzijden.
In die tijd was het ofwel zink of koper maar dat betwijfel ik omdat er geen uitzettingsnaden te zien zijn op de foto's en die platen aan elkaar gesoldeerd? dat betwijfel ik bij zo'n groot oppervlak.
Alternatief werd ook loketlood gebruikt in die tijd. Dit is een van de weinige punten waar de plans en foto's geen uitleg over geven.
Wat denken jullie?
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

#244
zink, koper of loketlood kan je niet gebruiken op quasi platte daken (hellingen minder dan 5° = 8à9% helling)
Het risico dat de wind het regenwater tussen de naden blaast is te groot.
Ook heb je voor dat soort daken een onderstructuur nodig voor de ventilatie.
Dat zou je op de plannen moeten kunen terug vinden.

Waarschijnlijk zal het asfaltpapier geweest zijn met een grindballast.

Edit:
Ondertussen dus een paar fot's van Peter binnen gekregen.
De dak hellingligt inderdaad tegen de grens aan, maar er is een duidelijk patroon te zien van naden in de richting van de dakhellingen.
Het grote dak is dus waarschijnlijk wel degelijk uitgevoerd met een zinken dak.
Een koperen dak is vrij kostelijk -, wat het onwaarschijnlijker maakt.

Uitzettingis in zo'n dak niet zo problematisch als men zou denken. De felsnaden kunnen met speling gemaakt worden waardoor de uitzetting fietelijk per strook wordt opgevangen.
De overkapping van de felsnaden wordt dan breder,
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

#245
Begint er wat op te lijken
De ramen zijn geplaatst en de dubbele deur is er voorlopig al in gezet
Zowel het laatste raam (kant deuren) en de deuren moeten nog verder afgewerkt worden

Met vriendelijke groeten
Peter

Snobby Crash

Afmaai Peter, ik heb een tijdje je vorderingen niet gevolgd wegens tijdgebrek,
maar afmaai wat voor een knap station zet jij hier neer !

Ik zou me alsnog snel inschrijven voor de minibaantjes wedstrijd als ik jou was !

Knap !!!!!

Geert

Peter

#247
Weer een klein stapje verder. Boven de deuren moet het nog verder afgewerkt te worden en de betegeling tussen de ramen moet nog wat beter volgens mij. (moeilijk om mooi rond te plooien)

. by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

zoek iets wat ongeveer dezelfde diameter heeft, en plooi daar rond.

Het zal een moeilijk geheel zijn om het volledig rond te plooien. De voegen van de tegels zullen altijd eerst buigen. omdat die het dunste zijn...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

SuSke

Niet proberen te plooien, maar rollen met een iets kleinere diameter gaat betere resultaten geven. Je zet dan ook druk op de tegels naast de voegen. Iets plooien gebeurt altijd op de plek van de minste weerstand = de voeg.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Heb een paar pogingen gedaan om het rond een dun boortje te proberen, maar zoals je zegt, ze plooien het snelst p de middelste voeg.
Het beste resultaat, tot nu was met een breed plat tangetje, rij per rij doen, maar mijn tangetje was niet breed genoeg zodat je wel mooie maar ongelijke plooitjes krijgt.
Eigenlijk zou ik zo'n plooi setje voor messing etswerk moeten kopen, maar voor die paar dingetjes loont dat niet. Zoek dus verder naar een oplossing.

Heb al een paar pogingen gedaan om een lichtbak/lichtreklame te maken voor boven de dubbele deur van de gelagzaal.
Dit is een lichtbak blauw met witte letters. momenteel is het me nog niet gelukt,maar we blijven verder proberen. Een zal het wel lukken ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

apenkop

Prachtig zoals je het station bouwt ::) Voor de lichtbak heb ik altijd mooie resultaten gekregen met gewoon papier. Nu heb ik wel nooit zo een grootte lichtbak gemaakt, maar met reklame lichtbakken voor op een café of supermarkt lukt het op die manier bij mij. Dus op schaal de afbeelding printen, uitknippen en dat als voorkant van de lichtbak te gebruiken. Paar profieltjes plasticard om de zijwanden de maken. En als afwerking een led erin. Waarschijnlijk zou je voor de lengte van de lichtbak voor Antwerpen Linkeroever twee led's moeten gebruiken. Maar dat merk je wel bij het inzetten. Om een mooie lichtverdeling te maken denk ik dat je dan wel een stukje aluminiumfolie als achterwand zou moeten gebruiken omdat anders de led's een "te plaatselijke" lichtbundel geven.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Lichtbak met diffuus licht: Meerdere ledjes vanaf de zijkant een stukje transparant laten beschijnen,
  en die langs twee kanten bedekken met dunne styreen (eens sandwich dus): volop weerkaatsing en verstrooiing  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#253
De betegeling tussen de ramen van het buffet en gelagzaal zijn eindelijk gelukt en hebben nu een gelijkmatige ronding.
Heb het voorzichtig rij per rij minimaal geplooid door middel van een universeeltang.
Een ander paar mouwen zal de betegeling tussen de grote ramen van de wachtzaal zijn ( in het rond muurgedeelte.
De op onderstaande foto blijkbaar zichtbare vouw is GEEN vouw maar lijkt gewoon zo door de lichtinval. De tegelstukjes zelf liggen momenteel tot na de schildering van de ramen nog los

. by Peter Verlooy, on Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#254
Sinds gisteren ontvang ik van een specialst terzake verschillende mails met telkens super prachige foto's, tijdsbeelden en ja, waarom niet sfeerbeelden van het station Antwerpen Linkeroever en de onmiddelijke omgeving, uit de periode tussen de twee oorlogen en na de jaren 1945.
Ik zal de foto's eerst mooi sorteren, en daarna hier op het forum posten.
Een foto om het alvast interessant te maken genomen door de heer Jan Foquet in 1960, laat de driestanden uitrijseinen zijn van het station
Voor een kleuren opname uit 1960 een prachtige foto.
Op de achtergrond zijn de gebouwen van het bedrijf Combori en meer naar rechts de "toen" laatste huizen van de Pluvierstraat?? of de Blancefloerlaan?? te zien

Met vriendelijke groeten
Peter