Liliput E44 5 verbeteren (wit licht ipv geel/oranje) en onderhoud

Gestart door eve, 12 augustus 2015, 15:50:56 PM

eve





De elektrische locomotief van de Duitse spoorwegen E44.5 is door Liliput omgezet in een mooi model.
Behalve het afschuwelijke oranje licht van de koplampen.
De vraag van de opdrachtgever was dan ook duidelijk : "Is wit licht hier mogelijk ?". Want in de locomotiefkast waren geen lampjes of LED's zichtbaar. Dat is zoekwerk.
Bij de overgave van de machine voegde hij nog snel toe: "Kijk ook eens naar de rest...". Dat zijn opmerkingen die gewoonlijk veel tijd kosten...

Met zijn wielen omhoog zag ik al een eerste punt : beide anti-slip-banden (ASB) op hetzelfde draaistel maar aan verschillende assen. Let op : dit is mogelijk niet origineel maar het werk van de huidige eigenaar na het verwisselen van ASB.
Ik steek nooit assen met ASB als eerste (uiterste as) : altijd op de binnenste assen. En liefst nog met beide op 1 as. De reden hiervoor zit in de automatisatie : bij het binnenrijden van een blok of op een contact wordt dan ook de eerste as gedetecteerd.




Na het openmaken van de draaistellen en het verwijderen van de wielen kwam een tweede probleem aan licht.





Bij de gele pijlen staan de contacten goed : lichtjes naar buiten en tegen de binnenzijde van het wiel glijdend. Bij de rode pijlen liggen ze tegen het draaistel aan en raken het wiel niet eens. Ook hier moet ik opmerken dat dit waarschijnlijk het gevolg is van het vervangen van  ASB en het niet optimaal terugplaatsen van de assen...

De locomotiefkast kan gewoon afgeschroefd worden. En daar was dan het volgende euvel : een geplette draad tussen kast en chassis.




Gevolg : tussen kast en chassis blijft een spleetje en mogelijk een onderbreking in de kopergeleider.
Let op als je kast en chassis terug op mekaar plaatst : zoiets is snel gebeurd.

De LED's voor het derde licht zitten in het dak van de kast. Ook dit is geschroefd en snel toegankelijk.




Het vervangen van de oranje LED is zeer eenvoudig. Wegknippen, soldeerpunten zuiver maken en nieuwe LED (SMD 0603 Sunny White) terugplaatsen. De polariteiten staan voorbeeldig op het printje aangegeven.

De onderste LED's zitten in de bufferbalk. Eea is geklipst. Met wat zoeken kun je het zo demonteren.




Ook hier is de vervanging van de oude LED's eenvoudig. De polariteiten staan ook op het dit printje.
Alles terug monteren en testen.





Zeer goed geconstrueerde machine, aangenaam om aan te werken.

Erik

pandur

Een zeer mooi en informatieve uiteenzetting,
Het is een verrijking voor dit forum !
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Peter

Heb die van mij juist nagekeken en gelukkig was bij mijn model alles in orde.
Ie mijn draadje " Onderhoud modellen"
Het enige, zoals Erik opmerkte is de 'te' gele verlichting.
Maar aan een ombouw durf ik mij toch niet te wagen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ben


Huugooke

Even in verband met wit-geel licht.
Elke witte lichtbron bevat het hele spectrum van kleuren.
Als je dus te witte Led's hebt, dan zet je daar een laagje gele transparante verf over; dat filtert het licht en laat alleen de gele component door.
Werkt dit dan ook omgekeerd? Kan ik een gele Led wit maken met blauw?
Ja en nee; het hangt af hoeveel blauw nog aanwezig is. Bij echte gele leds is het hopeloos, bij warmwitte is het te proberen
Een stukje transparant plastic met een dun laagje transparant blauwe verf erop voor het licht houden. Misschien moet de intensiteit verhoogd worden. Werkt het dan is het een boel werk gespaard.

eve

Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2015, 20:25:14 PM
Even in verband met wit-geel licht.
Elke witte lichtbron bevat het hele spectrum van kleuren.
Als je dus te witte Led's hebt, dan zet je daar een laagje gele transparante verf over; dat filtert het licht en laat alleen de gele component door.
Werkt dit dan ook omgekeerd? Kan ik een gele Led wit maken met blauw?
Ja en nee; het hangt af hoeveel blauw nog aanwezig is. Bij echte gele leds is het hopeloos, bij warmwitte is het te proberen
Een stukje transparant plastic met een dun laagje transparant blauwe verf erop voor het licht houden. Misschien moet de intensiteit verhoogd worden. Werkt het dan is het een boel werk gespaard.

Man, man...
Dat zijn van die bijdragen dat ik denk : salut, en de kost...

>:( >:( >:( >:( >:(Erik

pandur

NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Huugooke

Citaat van: eve op 12 augustus 2015, 22:45:30 PM
Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2015, 20:25:14 PM
Even in verband met wit-geel licht.
Elke witte lichtbron bevat het hele spectrum van kleuren.
Als je dus te witte Led's hebt, dan zet je daar een laagje gele transparante verf over; dat filtert het licht en laat alleen de gele component door.
Werkt dit dan ook omgekeerd? Kan ik een gele Led wit maken met blauw?
Ja en nee; het hangt af hoeveel blauw nog aanwezig is. Bij echte gele leds is het hopeloos, bij warmwitte is het te proberen
Een stukje transparant plastic met een dun laagje transparant blauwe verf erop voor het licht houden. Misschien moet de intensiteit verhoogd worden. Werkt het dan is het een boel werk gespaard.

Man, man...
Dat zijn van die bijdragen dat ik denk : salut, en de kost...

>:( >:( >:( >:( >:(Erik
Allez, salut dan. Leg het eens uit waarom.
Omdat ge er niks van begrijpt of zo? Elementaire fysica hoor. Probeer het eens, het werkt

eve

Hugo,

Vergeleken met uw oogverblindend intellect bezit ik maar het IQ van een erwt. Wat dan nog een belediging voor die erwt is.
Bedankt voor de belering, hoewel...
Spijtig voor u zijn wij maar "onnozel mannekes" zeker ?

Erwt.

Huugooke

Citaat van: eve op 13 augustus 2015, 23:00:19 PM
Hugo,

Vergeleken met uw oogverblindend intellect bezit ik maar het IQ van een erwt. Wat dan nog een belediging voor die erwt is.
Bedankt voor de belering, hoewel...
Spijtig voor u zijn wij maar "onnozel mannekes" zeker ?

Erwt.
U ziet mij niet graag, ik weet het. De reden kan ik alleen maar raden. Aan uw intellect  zal het niet liggen, ziende de prachtige verwezenlijkingen die u hier publiceert.
Misschien is het omdat u niet graag bijdragen ziet in "uw" draadjes, die niet bestaan uit verheerlijkingen ten uwen persoons.
Welaan dan:
Waaw, ongelooflijk, knap gedaan, dit is wereldschokkend, wat een genie, wou dat ik dat ook kon...

Huugooke

Citaat van: pandur op 12 augustus 2015, 23:01:16 PM
:-\
Ook hier,
Erik,  laat je niet ontmoedigen  :-[
Eric
Ook hier begrijp ik niet wat er "ontmoedigend" is. Ik geef u dit mee als informatie, voor mensen die niet zo handig zijn met de soldeerbout of hun duur model niet durven wijzigen. Misschien is dit een alternatief voor hen dat werkt.
Waarom dat denigrerend commentaar? Kan er geen positieve feedback gegeven worden? Nee het moet snedig zijn, en beledigend, liefst onder de gordel!
Wel dat kan ik ook!

pandur

"  Kan er geen positieve feedback gegeven worden?  "

Je commentaar siert je

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Dirky

Hugo, ik heb hier met mijn kleuren-simulatie-software je voorstel eens gesimuleerd.
De component "wit" verhoogd verhoudingsgewijs. Dus daar zit je juist. Maar het blauw over het geel veroorzaakt een zeer storend groene schijn.

Dus, alhoewel het idee toch niet zo gek was, lukt het niet vanwege de neveneffecten...

Huugooke

Citaat van: Dirky op 14 augustus 2015, 09:59:17 AM
Hugo, ik heb hier met mijn kleuren-simulatie-software je voorstel eens gesimuleerd.
De component "wit" verhoogd verhoudingsgewijs. Dus daar zit je juist. Maar het blauw over het geel veroorzaakt een zeer storend groene schijn.

Dus, alhoewel het idee toch niet zo gek was, lukt het niet vanwege de neveneffecten...
VoilĂ  zie, dat is tenminste iemand die de moeite doet om het eens testen. En nu weten we waaraan en waaraf.
Ik heb in mijnen jongen tijd (ahem) wel eens kleurfoto's ontwikkeld; daar hoorde een kleuren-menger bij die via instelbare filters je wit licht alle kleuren kon geven. En alhoewel blauw en geel elkaars subtractieven zijn, hangt het van de lichtbron af hoever dit gaat. Elk resident stukje geel+blauw = groen.
De perfecte filter vinden voor een specifieke LED is daardoor vrij kansloos.
Maar als we niets proberen zou er nooit iets uitgevonden worden, nietwaar? ;D
Sorry "EVE" dat het weer niet over je project gaat   :(