Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Auteursrechten

Gestart door eve, 10 augustus 2015, 20:07:05 PM

eve

Moeten we nu feitelijk via SABAM auteursrechten betalen aan de NMBS als we locs en stations fotograferen?

Erik

Martin Welberg

Nee, de  foto is toch van jou ?

Pol

Een, naar ik vermoed, ludieke vraag met helaas een grond van bittere waarheid. Op sommige gebouwen heerst er reeds een auteursrecht en het nemen (en vooral nadien publiceren) van foto's van deze gebouwen kan niet zomaar. Voor het Atonium geldt dit blijkbaar reeds langer; zie ook hier http://atomium.be/AuthorsRights.aspx?lang=nl

Betalen aan SABAM voor het publiceren van treinen (voor publiciteits-of commerciële doeleinden) zou dus inderdaad in theorie mogelijk kunnen zijn .... Hopelijk komt niemand op het idee!  :o
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Havoc

Citaat van: eve op 10 augustus 2015, 20:07:05 PM
Moeten we nu feitelijk via SABAM auteursrechten betalen aan de NMBS als we locs en stations fotograferen?

Erik

Als je het fotografeert niet. Als je het publiceert, misschien...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

CiteerToch mag het beeld van het Atomium in bepaalde gevallen gratis worden gebruikt.

>>> Dat geldt namelijk voor foto's genomen door particulieren die op private websites, sociale netwerksites en blogs zonder winstoogmerk zijn geplaatst.

Klaas Zondervan

Het moet niet gekker worden.

eve

is het niet enkel voor buitenlanders ?

8) Erik

Pol

Martin geeft duidelijk aan wat ik ook al zei: enkel voor commerciële en/of publiciteitsdoeleinden.
Zelf foto's nemen en op het forum zetten is dus zeker geen probleem. Als het een of ander echter gepubliceerd wordt met commerciële bedoelingen (en ik weet niet hoever dat gaat) kan men problemen krijgen. Particulieren zullen hier geen last van hebben.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Havoc

Citaat van: Pol op 10 augustus 2015, 22:58:04 PM
Martin geeft duidelijk aan wat ik ook al zei: enkel voor commerciële en/of publiciteitsdoeleinden.
Zelf foto's nemen en op het forum zetten is dus zeker geen probleem. Als het een of ander echter gepubliceerd wordt met commerciële bedoelingen (en ik weet niet hoever dat gaat) kan men problemen krijgen. Particulieren zullen hier geen last van hebben.

Groeten,

Pol

Dream on... http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/Intellectuele_Eigendom/auteursrecht/Bescherming_door_auteursrecht/uitzonderingen/#.VckV0edb-is

Lees en zie dat er geen uitzondering is voor "niet-commercieel gebruik". "Op een forumzetten" kan je niet "privémededeling" noemen. Ik denk niet dat een rechter bezoekers van een forum als "het hebben van een nauwe sociale band" gaat beschouwen.

Een auteur kan meer rechten toestaan, zoals schijnbaar voor het Atomium nu, maar dat is geen automatische toekenning zoals de uitzonderingen genoemd in de link. En die toestemming die voor het Atomium gegeven wordt is enkel een gevolg van tegenwind na het uitsturen van enkele copyright berichten naar blogs en zo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

Zie me nog niet een prive copie van het Atomium in m'n tuin zetten...even de 2 dingen niet door elkaar halen Johan. Dit artikel in je link gaat over beelden, teksten en andere zaken en niet over door je zelf gemaakte plaatjes van het Atomium of de een of andere lokomotief. Maak je een model ervan dan is het ook prima voor eigen gebruik en zul je zonder problemen afbeeldingen kunnen plaatsen op diverse fora, facebook of whatever.. ga je de modellen echter verkopen dan kom je met auteursrechten cq geestelijk eigendom in de knoei en is dit zonder toestemming van de ontwerper en / of belanghebbende niet toegestaan..

Havoc

Klopt, maar we waren hier ook bezig over "foto's van...". En dat zijn nog altijd beelden. De link over het atomium gaat ook enkel over wat je mag doen met foto's ervan.

Trouwens als je die link leest, dan moet je voor elk gebruik van een foto de toestemming vragen voor publicatie. Voor de genoemde uitzonderingen is het gratis, maar je moet wel de toestemming vragen!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Men zou dat willen wijzigen ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Citaat van: Havoc op 10 augustus 2015, 23:41:50 PM


Trouwens als je die link leest, dan moet je voor elk gebruik van een foto de toestemming vragen voor publicatie. Voor de genoemde uitzonderingen is het gratis, maar je moet wel de toestemming vragen!

Yep, en als je goed leest is dat bij foto's van anderen en niet diegene die je zelf schiet..

Lange Trein

Nen goeien margen Allemmaal saamn,
Bij ons buren loopt al maanden een topic over auteursrechten, welles - nietes, kan - kan niet, ... Jongens wat daar allemaal over geschreven is!
Eigenlijk zijn ze er nooit uitgekomen of er rechten al dan niet moesten betaald worden, maar het resultaat is geweest dat een andere topic (waar zeer veel foto's getoond werden die door derden, particulieren of niet gemaakt waren) gesloten is geweest en een nieuwe topic met zelfde onderwerp terug is geopend maar dan met nieuwe regels.
Het idee van de topic in kwestie was om een reeks foto's te plaatsen met oplopende nummers; vanuit alle mogelijke bronnen werden foto's 'gepubliceerd' die een loc of wagon toonden waarop een getal te zien was dat net 1 meer was dan de vorige foto.
Sommigen gebruikten eigen foto's en anderen foto's geplukt van internet, en daar is het schoentje beginnen wringen. Volgens de ene zijn de foto's die je kan vinden op internet vrij, want publiek gemaakt en volgens anderen niet.
Nu mogen enkel nog foto's getoond worden met bronvermelding, maar of dit de discussie van al dan niet betalen van auteursrechten sluit; niemand die het weet.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Michiel

Voordat me men auteursrecht claimt, is de vraag KAN er auteursrecht op geclaimd worden?

(citaten)
Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.
en
Er zijn twee basisvereisten. Vooreerst moet de creatie gematerialiseerd zijn zodat ze aan derden meegedeeld kan worden. Een idee of theorie kan zonder notatie niet beschermd worden door het auteursrecht. Ook moet het een originele creatie zijn, met een intellectuele bijdrage van de auteur.
(einde citaten)

In het kader van hierboven valt al een hoop weg want het moet een "werk" zijn, een originele creatie met intellectuele bijdrage. Het overgrote deel van de foto's van publieke landschappen en openbare plaatsen voldoen helemaal niet aan bovenstaande. Men kan wel het respect opbrengen met de vermelding van de bron. Maar als de fotograaf zijn foto's (veelal van publieke landschappen) zelf al op een publieke en vrije manier beschikbaar stelt (internet), tja...

Maar dat is mijn mening. Ik beschouw mijn foto's niet als "een werk", "kunst" of "een creatie met intelectule bijdrage". Iedereen kan op een knopje duwen...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)