Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

21 polig ?

Gestart door Peter, 06 juni 2006, 12:40:37 PM

Peter

Net nu iedereen het wat gewoon wordt van de 8 polige stekker (DIN-652), en alleen Fleischmann nog wat vasthoud aan zijn 6 polige stekker (Din-651) vind M?rklin het nodig om in enkele van haar en sommige Trix modellen een 21 polige stekker aan te brengen.
Ik weet, hoe meer polen, hoe meer mogelijkheden, maar hebben de meeste onder ons al die mogelijkheden wel nodig, met een duurdere decoder als gevolg? Ikzelf ben al ruim tevreden met de gewone 8 en 6 polige. Het spijtige is je hebt geen keuze. Als je die lok wil digitaliseren MOET je wel die 21 polige decoder kopen.
Wat ze ook zeggen, digitaal is duurder dan analoog, en blijkbaar zal het er niet goedkoper op worden, maar ja, de voordelen wegen wel op tegen de prijs. Een echte nieuwigheid vind ik de Plug-in decoder van Viessmann. Je steekt hem rechtstreeks is de stekker, zonder de draden.

Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Lenz had ook al een tijd plug-in-dekoders in de Silver- en Goldreeks hoor.
En inderdaad, dat 21-polig gedoe is een bevlieging van de Amerikanen, die willen dat in DCC ook gaan doorvoeren. Maar M?rklin als (failliete) "trendsetter" moest hier natuurlijk weer eerst mee komen h?. De bedoeling is nog een hoop meer functies aan te sturen via de decoder. Hoeveel hebben we er nodig? E?n voor elke pantograaf, voor beide koppelingen, voor elke lamp apart?[?][?][?]

[xx(]Hoe gek willen ze ons krijgen?[xx(] [V]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jurgen

Een aparte decoder voor elk wiel ofzo? [}:)][:D]

Ik denk dat de makers van die dingen veel in gedachten hebben, maar of die gedachten ook realistisch zijn...

Vandaag de dag zijn de mogelijkheden beperkt, maar ooit zullen we misschien onze treinen op stemcommando kunnen laten rijden. Je weet maar nooit.
Draadloos telefoneren werd vroeger ook voor onmogelijk gehouden h?. Over het nut van al die uitvindingen zullen we het dan maar eventjes niet hebben. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Gaan ze ook een 21-polige connectoren in N en Z-locjes wringen? Of gaan ze die dan ook zo klein maken? Niks voor bevende vingertjes na een avondje stappen dus [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

locomotion

Heb ik niet gelezen in MSM of was het elders, dat Liliput reeds in zijn nieuwe modellen standaard deze 21 polige stekker zou inbouwen en een converter heeft voorzien naar de bestaande 8-polige decoders. Het staat alvast in hun nieuwe catalogus achteraan. Dus ook zij houden nu reeds rekening met de mogelijke nieuwe trend. Al valt te betwijfelen of wij in H0 en andere kleine schalen hier ook op zitten te wachten. We weten nu al niet wat we allemaal kunnen doen met de bestaande decoders. Voor grotere schalen vanaf 0 opent dit wel nieuwe perspectieven.
Locomotion

janjozef

Het enige nut dat het allemaal zal hebben is de prijs van ons locje dat weer zal moeten stijgen. Als ze gewoon zouden verkopen waar vraag naar is zal het al goed zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Is er al ergens documentatie te vinden over deze connectors?
Foto, maatvoering, penbezetting?
En bestaat er al een normalisatiedocument bij Morop of NMRA?

Peter

Inderdaad, Locomotion, Liliput (Bachmann) is dit van plan, of het er door komt is nog iets anders.
Wat die konvertor betreft: je heb nu al bijna geen plaats in de meeste kleine tot middelgrote loks. Waar ga je dan in hemelsnaam dan nog dat extra stuk plaatsen.In de Trix diesellok Baureihe V90 (290) is er amper plaats voor de decoder, dus.....

Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

Hallo,

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Is er al ergens documentatie te vinden over deze connectors?
Foto, maatvoering, penbezetting?
En bestaat er al een normalisatiedocument bij Morop of NMRA?




penbezetting :

1 Hall sensor 1
2 Hall sensor 2
3 Hall sensor 3
4 AUX 4
5 Serial bus Clock
6 Serial bus Data
7 Rear Light
8 Front light
9 Speaker
10 Speaker
11 NOT USED - polarising pin
12 VCC
13 AUX 3
14 AUX 2
15 AUX 1
16 V+ for AUX (blue wire)
17 Motor 3
18 Motor 2 (reverse)
19 Motor 1 (forwards)
20 GND
21 Track Left
22 Track Right

grootte : 14.4mm X 3.05mm


ysbeer

Tja is wel een heel eind.
Behoudens de hall sensoren zie ik toch weinig nieuws dus wie weet toch wel nuttig
Kennelijk speelt ergens een firma met het idee sensoren in de lok te bouwen om zo b.v het perfect op een plaats stoppen waar te maken.
misschien valt het tegen maar ik ben toch gespant wanneer ieman daar aan begint.
Het is in iedergeval een totaal andere benadering van het stop probleem.en het heeft hele mooie kansen denk ik.

wim

TrainTechnology

@wim
Die Hall-sensoren zijn bedoeld voor de cadans van geluidsdecoders: zo kan de decoder de juiste omwentelingssnelheid van de wielen gebruiken om het geluid van de stoomstoten juist weer te geven. Dit is standaard voorzien op alle ESU geluidsdecoders, maar wordt slechts heel weinig gebruikt in H0 wegens plaatsgebrek, inbouwmoeilijkheden en jawel, geen standaardaansluiting.

@all
De 21-polige stekker is een idee van ESU en M?rklin, en werd overgenomen door de NMRA voor de DCC-standaard. Het biedt een hele zwik extra mogelijkheden, en voor sommigen zeker meer dan ze nodig hebben, maar zo heb je tenminste een standaard.

Het treinmateriaal zou er niet duurder op mogen worden: de 21-polige connector zou niet meer mogen kosten dan de 8 losse opnameplugjes voor een NEM 652 stekkertje. Ook de decoder zou niet in prijs mogen stijgen: er zijn geen draadjes nodig, de connector is een bestaand SMD-onderdeel en kan machinaal bestukt worden terwijl het "stekkertje met draad" nog steeds met de hand gemonteerd moet worden.

Als er toch een prijsverschil is, dan is dat een overgangseffect omwille van de lagere aantallen bij de start. Maar dat komt heus wel in orde, zowel 8-polige als 21-polige decoders gaan nog een hele tijd naast elkaar bestaan.

Enne, een heel handig inbouwvoordeel: de massa-aansluiting van de decoder komt eindelijk naar buiten, zodat kleine hulpschakelingetjes gemakkelijk tussen massa en de V+ (blauwe draad) aangesloten kunnen worden, sturing uiteraard via een functie-uitgang. Als dit voor sommigen chinees is: gewoon negeren, de techneut in mij is wakker vandaag...

Mattias


ysbeer

Dacht ik toch echt het vierkante wiel te hebben uit gevonden,maar nee hoor.
Heeft mij overigens wel op een gedachte gebracht,wie weet.

bedankt voor de info

wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

De 21-polige stekker is een idee van ESU en M?rklin, en werd overgenomen door de NMRA voor de DCC-standaard.

Ik heb op de NMRA site gezocht, maar ik kan nergens een verwijzing vinden naar deze connector. Kun je een hint geven?

dgrr57

Hallo,
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
<snip>
De 21-polige stekker is een idee van ESU en M?rklin, en werd overgenomen door de NMRA voor de DCC-standaard.
<snip>


is nog niet overgenommen door de NMRA. Er zijn wel besprekingen, maar nog geen besluit.


Steven86

Ondertussen is de 21 polige stekker reeds gesignaleerd in M?rklin, Trix,  Brawa en Lilliput...

NEM of niet, als er echt meer mogelijkheden zijn met 21 polig, waarom niet? Laat de markt beslissen of ze het willen of niet. Als de 21 polige stekker niet goed is, wordt hij wel afgewezen door de markt. Modelspoorders zijn kritisch genoeg. De norm volgt wel als het zinvol is. Indien niet zinvol, volgt de norm niet. Maar ik ga ervan uit dat indien ook Brawa en Lilliput de nieuwe stekker gebruiken het niet gewoon te reduceren valt tot een zogenaamde losse flodder van M?rklin/ESU.

Normen normeren gebruiken in de hobby, dat is goed. Zodra de normen vernieuwing maar niet in de weg staan...