Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS ES wagentje

Gestart door reeves, 06 augustus 2015, 17:24:26 PM

Huugooke

zo doe ik het Tom:
oude decals, of blanco decalpapier gebruiken
strook verven of airbrushen
op maat snijden
voor lichte kleuren wit decalpapier gebruiken
de verf niet te dik leggen anders kan ze "krakkeleren"

reeves

Kon natuurlijk niet wachten tot morgen om maskingtape te gaan halen dus maar zelf gesneden uit 5mm die ik had liggen.
De kap die geel gespoten werd nadat alle verf ervan gedaan was , na het drogen afgeplakt met de homemade tape, ook de "stripping" op de kopse kanten eruit gesneden.

Dan terug het groen mengen, deepgreen valleyo met drupke of 5 zwart, deze keer heb ik een ander medium gebruikt om te spuiten, vorige modellen spoot ik met verf verdund met medium, nu heb ik verdund met thinner voor airbrush, gekocht vorige week toen ik nog om verfkes ging naar Antwerpen, even met de verkoper gepraat en die rade me dat aan ivm "veel beter zijn", hij heeft gelijk!!

Nadat het groen is aangebracht de tape verwijderd, ik verwijder de tape na een vijf min. op deze tijd kuis ik m'n airbrush dus een goede ref.

Tot slot een paar foto's van de werken tot hier toe, ik moet zeggen met diene thinner verdunnen spuit veel aangenamer en anders dan met de airbrushmedium

Groet Tom











Het groen ervoor:



Kees-Jan

Nou das toch goed gegaan Tom. Was dat voor of na de tips van mij?

reeves


bollen neus

Citaat van: reeves op 09 augustus 2015, 16:54:35 PM
Dat was na u tips Kees  ;)

Ge ziet het hé Tom , ik heb u nen goeie tip gegeven hé met deze persoon te vernoemen
Den Eric.

Kees-Jan

Dank u voor het Compliment Eric  :).

loebaske

Jan, je mag altijd een draadje openen met uw tips, ik en waarschijnlijk andere zullen er baat bij hebben...

reeves

Met dank aan beide!

Groet Tom

Kees-Jan

Citaat van: loebaske op 09 augustus 2015, 17:05:04 PM
Jan, je mag altijd een draadje openen met uw tips, ik en waarschijnlijk andere zullen er baat bij hebben...

Voor Tom was de tip:

De tape goed in de hoekjes duwen met de punt van een prikker of mesje. Meer is het niet.

Hij had zelf al uitgevonden dat eerst geel en daarna groen goed gaat. Zeker met de verf die hij gebruikt (Vallejo).

Bij de verf die ik gebruik (Autolak) maakt de volgorde niet uit. Licht over een donkere kleur of andersom.


reeves

Het probleem was de gele lijn, ik kreeg deze niet dekkend op het groen en de verf "kroop" ook onder de tape.
Daar dit m'n eerste ervaringen zijn met volledig omspuiten was het een beetje trail and error, dus de kap na verschillende pogingen om de lijn proper te krijgen terug volledig ontdaan ban de verf tot op de grondlaag.

Geel gespoten

Afgeplakt met de tips: goed aandrukken en in de hoeken met een aktomesje duwen dat de tape mooi aansluit.

Groen gespoten

Pintje drinken

Tape verwijderd

Ook m'n opmerking ivm verf verdunnen met thinner voor airbrush ipv "medium" deed veel, het verven ging veel beter.

Groet Tom

reeves

Voila beide dezelfde uitleg met 1min verschil  ;)

Groet Tom

bollen neus

 Tom, Da komt snor hoor. Maar typen gaat slower zoals ge weet.


Den Eric.

Kees-Jan

Haha.

De hoek van het spuiten van de tweede kleur (laag) altijd loodrecht op de tape en de eerste "plaklaag" dun doen. Even wachten en dan aflakken.

Het hoogte verschil kun je makkelijk weghalen door met 1200 schuurpapier evenwijdig aan de overgang heel licht even dit te aaien. Met de verf die ik gebruik doe ik dat met een wattenstaaf met wasbenzine.

reeves

Wat bedoel je met aflakken?
Vernis als ie klaar is?

Kees-Jan

Nee de tweede spuitgang van de (in dit geval groene) kleur. Als je namelijk eerst een heel dun laagje van de tweede kleur spuit sluit je als het ware de tape af. Er kan dan bijna geen verf meer onderkruipen als je de tweede spuitgang doet.