Fleischmann WEER failliet?

Gestart door Michiel, 04 augustus 2015, 15:56:17 PM

guydhaese

Citaat van: Ben op 07 augustus 2015, 16:44:28 PM
Citaat van: guydhaese op 07 augustus 2015, 14:47:53 PM
Citaat van: Ben op 07 augustus 2015, 07:47:22 AM
Citaat van: guydhaese op 06 augustus 2015, 20:14:18 PM

Tja, die Holding neemt dus eerst een bedrijf in moeilijkheden over, strijkt de patenten, matrijzen en goede naam op en maakt de activa (gebouwen en gronden) ervan voor haarzelf ten gelde, en probeert daarna de niet-winstgevende delen van dat bedrijf door te sluizen naar de collectiviteit.


Wat had er dan moeten gebeuren Guy? De bedoeling is toch dat er weer winst wordt gemaakt, euro's zijn niet van blik. Dat kan alleen maar door te saneren.

Gr, Ben.

Ethisch ondernemen is m.i. beslist wel nog mogelijk, maar dat gaat helemaal niet samen met het nastreven van maximale winst ten koste van alles en alle anderen.  Dat strookt echt niet met mijn wereldbeeld, ook al is dat voor jou misschien te sentimenteel ('emotie', schreef je)?




De pensioenlasten die Fl* niet meer kan opbrengen zullen ondergebracht worden in de PSVaG (Pensions-Sicherungs-Verein). Deze doet dat in Duitsland voor alle failliete bedrijven en het heeft inmiddels zo'n 11 miljoen mensen in zich.

De vraag is dus: hoe slecht is het allemaal?


Ben,
de Oostenrijkse Modelleisenbahn Holding kan die pensioenlasten juist wel opbrengen, maar wil dat gewoonweg niet, en tracht die nu door te schuiven naar dat Duits pensioenverzekeringsfonds via de omweg van een zogezegde faling van de dochteronderneming.
Dat is m.i. gewoon immoreel.
Immers, die PSVaG (Pensions-Sicherungs-Verein) is er inderdaad, zoals je schrijft, en terecht, voor (echt) failliete ondernemingen.  Maar de Holding zelf is helemaal niet failliet.  Zij heeft Fleischmann eerst volledig uitgekleed en laat die nu insolventie gaan.
En zij wil anderen, de collectiviteit als je wil, daar liever voor laten opdraaien.
Dat vind ik niet kunnen, moreel gezien dan.
Wettelijk zal het waarschijnlijk allemaal wel perfect in orde zijn, dat zullen genoeg dure fiscalisten en consultants wel voldoende hebben uitgepluisd.
Maar ikzelf vind zoiets degoutant.
Met modelspoorse groet,
Guy
Maar zo draait de wereld nu eenmaal zeker, en in die economische jungle moeten grote modeltreinfabrikanten

Ben

Citaat van: centauri167 op 07 augustus 2015, 17:15:34 PM

Ik vind je opmerking:"De vraag is dus: hoe slecht is het allemaal?," eigenlijk zeer ongepast !  >:(


Dat mag natuurlijk. ;)

Wat ik weet is dat het in Duitsland net effe beter geregeld is dan hier of in Belgie. Bij een insolventie ligt niet alleen het bedrijfsbelang voorop maar kijkt men wel degelijk naar wat het collectief van medewerkers er van vindt. Dat is zelfs wettelijk geregeld.

Gr, Ben.

Ben

Citaat van: guydhaese op 07 augustus 2015, 17:17:10 PM

Ben,
de Oostenrijkse Modelleisenbahn Holding kan die pensioenlasten juist wel opbrengen, maar wil dat gewoonweg niet, en tracht die nu door te schuiven naar dat Duits pensioenverzekeringsfonds via de omweg van een zogezegde faling van de dochteronderneming.


Wellicht Guy. De rechter zal het toetsen en het is geen gelopen race.

Gr, Ben.

Kees-Jan

Waarom?

Ben heeft gelijk.

Het is daar geregeld voor die mensen.

guydhaese

Citaat van: Kees-Jan op 08 augustus 2015, 09:15:29 AM
Waarom?

Ben heeft gelijk.

Het is daar geregeld voor die mensen.
Ja, "tout est pour le mieux dans le meilleur des mondes possibles"...?
Mvg

Michiel

Citaat van: Kees-Jan op 08 augustus 2015, 09:15:29 AM
Waarom?

Ben heeft gelijk.

Het is daar geregeld voor die mensen.
Het ergelijke is dat managers en directeurs van die vervelende pensoenlast af willen geraken, op kap van de gemeenschap. Ze hebben een methode gevonden via geforceerd faillissement binnen de Holding. Geef Fleischmann de molensteen en een duwtje. De gemeenschap zal het dan wel betalenen. Goed geregeld? Nog een geluk voor de slachtoffers dat de overheid voor een vangnet heeft gezorgd. Maar netjes is een dergerlijk faissement niet, want wie verdient er een mooi extraatje bij deze operatie?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

guydhaese

Citaat van: Michiel op 08 augustus 2015, 14:01:05 PM
Citaat van: Kees-Jan op 08 augustus 2015, 09:15:29 AM
Waarom?

Ben heeft gelijk.

Het is daar geregeld voor die mensen.
Het ergelijke is dat managers en directeurs van die vervelende pensoenlast af willen geraken, op kap van de gemeenschap. Ze hebben een methode gevonden via geforceerd faillissement binnen de Holding. Geef Fleischmann de molensteen en een duwtje. De gemeenschap zal het dan wel betalenen. Goed geregeld? Nog een geluk voor de slachtoffers dat de overheid voor een vangnet heeft gezorgd. Maar netjes is een dergerlijk faissement niet, want wie verdient er een mooi extraatje bij deze operatie?
+ 1 !

Boemeltrein

Fleischmann is ook ooit door passie gekomen maar in dit wild-west-kapitalisme wordt de liefde voor een zaak gewoon doodgeknepen voor harde Euro's, dit is het allerbelangrijkste voor de heren in maatpak en die hebben totaal geen affiniteit met het bedrijf, zij willen enkel kunnen pochen met hun luxe-producten-status-symbolen de ze konden aanschaffen dankzij hun harteloze benadering van bedrijven als Fleischmann....

Klaas Zondervan

Nounou, dat is wel erg kort door de bocht. Meneer Fleischmann heeft die zaak ooit gestart uit passie, maar ook om er zijn brood mee te verdienen, en dat van zijn medewerkers. Maar als die heren in maatpak een paar jaar geleden niet hadden ingegrepen, dan was Fleischmann toen al echt failliet geweest. Dus zo harteloos zijn ze ook weer niet.

PietB

Als die maatpakken er toen geen erg zonnige perspectieven bij hadden gedroomd hadden ze het echt niet gedaan hoor Klaas.
Mijn devies is vertrouw nooit een maatpak, wat voor geluid er ook uitkomt.
Kort door de bocht? Echt niet gewoon ervaring.
Die kostuums zijn zo duur, die kunnen bijna niet eerlijk verdiend zijn.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, bij het zien van een maatpak ben ik ook wat voorzichtig.  :)
Maar het gaat me te ver om te zeggen dat de problemen bij Fleischmann alleen maar veroorzaakt worden door die heren. Fleischmann is in de problemen gekomen doordat ze jarenlang hun marketing hebben verwaarloosd. Ze hebben b.v. modellen geproduceerd in de jaren '70 die in de jaren '90 nog in het magazijn lagen. En niet zo maar een paar, maar rekken vol. Zo komt er natuurlijk geen brood op de plank.

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 augustus 2015, 11:50:26 AM
Piet, bij het zien van een maatpak ben ik ook wat voorzichtig.  :)
Maar het gaat me te ver om te zeggen dat de problemen bij Fleischmann alleen maar veroorzaakt worden door die heren. Fleischmann is in de problemen gekomen doordat ze jarenlang hun marketing hebben verwaarloosd. Ze hebben b.v. modellen geproduceerd in de jaren '70 die in de jaren '90 nog in het magazijn lagen. En niet zo maar een paar, maar rekken vol. Zo komt er natuurlijk geen brood op de plank.


dat was toen de bedrijfs cultuur...in de jaren 70... bv Jaques in Eupen met zijn, 1.000.000 repen per dag. Dat at ook niemand in één dag op, Gevolg in de rekken,   stock maken want die kon je aftrekken van de belastingen....uiteindelijk ook in faling ... Dus alles heeft twee kanten .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

SuSke

En bij overname was die stock nog geld waard
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 augustus 2015, 11:50:26 AM
Piet, bij het zien van een maatpak ben ik ook wat voorzichtig.  :)
........
Maar het gaat me te ver om te zeggen dat de problemen bij Fleischmann alleen maar veroorzaakt worden door die heren.
Nou ik verdenk die maatpakken er van dat ze demografische statistieken hadden die hun vertelden dat de naoorlogse generatie snel gepensioneerd zou gaan worden.
En dat die groep lekker veel geld heeft en ook nog eens de doelgroep voor modeltreinen is.
Kortom heel snel cashen!!!!

Hoe anders is het gelopen.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: PietB op 29 augustus 2015, 16:31:56 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 augustus 2015, 11:50:26 AM
Piet, bij het zien van een maatpak ben ik ook wat voorzichtig.  :)
........
Maar het gaat me te ver om te zeggen dat de problemen bij Fleischmann alleen maar veroorzaakt worden door die heren.
Nou ik verdenk die maatpakken er van dat ze demografische statistieken hadden die hun vertelden dat de naoorlogse generatie snel gepensioneerd zou gaan worden.
En dat die groep lekker veel geld heeft en ook nog eens de doelgroep voor modeltreinen is.
Kortom heel snel cashen!!!!

Hoe anders is het gelopen.

grt Piet.

Ik denk dat veel gepensioneerden hun € 2x moeten omdraaien en zien wat ze kunnen kopen vandaag de dag