Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Fleischmann WEER failliet?

Gestart door Michiel, 04 augustus 2015, 15:56:17 PM

Michiel

Niets heeft het eeuwige leven. Ooit zal men de plug eruit trekken. Waarschijnlijk is dat niet nu, maar wanneer het zo blijft rommelen bij Fleischmann... Managers hebben geen emotionele affiniteit met het bedrijf waar ze werken. Het gaat hun puur en alleen om de centen. Er zijn zo al meer ongenaakbaar gewaande merken gesneuveld. Maar Fleischmann overleeft nog een ronde. Dat lijkt vrijwel zeker.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Michiel: +1

Er is ooit een finale "uppercut" waarbij een bedrijf niet meer "doorstart" maar gewoon wordt "ontmanteld". Ook daar zijn sommige "managers" specialist in.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

guydhaese

Uit berichten in de Duitse pers maak ik op dat het hier in wezen gaat om het aanvullend bedrijfspensioen voor de (ex-)werknemers van Fleischmann.
De Oostenrijkse Modelleisenbahn Holding GmbH, die eerst Roco (al dan niet op dubieuze wijze) had overgenomen en daarna het insolvente familiebedrijf Fleischmann in 2008 had overgekocht, wil de passiva van de Fleischmann-pensioenkas nu blijkbaar via de omweg van een (nep-?)faling van haar dochteronderneming Fleischmann GmbH doorsluizen naar een door Duitse werkgevers gefinancierd pensioenverzekeringssolidariteitsfonds die de pensioenlasten van failliete ondernemingen moet overnemen.
Tja, die Holding neemt dus eerst een bedrijf in moeilijkheden over, strijkt de patenten, matrijzen en goede naam op en maakt de activa (gebouwen en gronden) ervan voor haarzelf ten gelde, en probeert daarna de niet-winstgevende delen van dat bedrijf door te sluizen naar de collectiviteit.  Een mooi staaltje van kapitalisme, alles perfect wettelijk waarschijnlijk. Dat geeft me een heel wrang gevoel: de baten opstrijken en de lasten uitbesteden.  Van waar kennen we dat nog?  En onze mooie hobby ontsnapt daar dus ook niet aan.
Nu, wat mij betreft is Fleischmann al kort na de overname door de Modelleisenbahn Holding helaas een stille dood gestorven.  De nog in Duitsland geproduceerde Fleischmann-modellen en zeker de stoomloks hadden iets speciaals over zich, noem het een 'ziel'.
Roco-modellen, hoe fraai ook gedetailleerd, hebben dat m.i. nooit gehad.

Ben

Citaat van: guydhaese op 06 augustus 2015, 20:14:18 PM

Tja, die Holding neemt dus eerst een bedrijf in moeilijkheden over, strijkt de patenten, matrijzen en goede naam op en maakt de activa (gebouwen en gronden) ervan voor haarzelf ten gelde, en probeert daarna de niet-winstgevende delen van dat bedrijf door te sluizen naar de collectiviteit.


Wat had er dan moeten gebeuren Guy? De bedoeling is toch dat er weer winst wordt gemaakt, euro's zijn niet van blik. Dat kan alleen maar door te saneren.

Gr, Ben.

Michiel

Er moet gesaneerd worden, maar het aarsgiergedrag van vele holdings is bijna walgelijk te noemen. Velen te redden bedrijven zijn door dit soort gedrag de nek om gedraaid. Denk maar aan Sabena hoe eerste AirFrance en daarna SwissAir all leven uit Sabena hebben gezogen, en dan het karkas hebben uitgespuugd. Ze gaan over lijken, dit soort managers... Fleischmann gaat dezelfde weg op, lijkt het zo van op een afstand bekeken door een leek als ik...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Citaat van: Michiel op 07 augustus 2015, 07:57:12 AM

Er moet gesaneerd worden, maar het aarsgiergedrag van vele holdings is bijna walgelijk te noemen.


Dat snap ik wel maar het is emotie. Zelden lees ik wat het alternatief is of was. Zo ook Sabena: de luchtvaart was behoorlijk ingestort na de aanslagen in New York. Dat was voor Sabena het laatste duwtje naar het faillissement.

Gr, Ben.


Michiel

Het is de emotie van 633 (ex-)werknemers die drijgen zonder inkomen te vallen. De emotie van managers en bestuurslui om rijker te worden met de miserie van hun ondergeschikten. Waarom gebruikt me niet de massa van de Holding om Fleischmann deftig te redden? Het nu de omgekeerde wereld, de Holding wordt beter van het creperen van Fleischmann. Fleischmann krijgt de molensteen om de nek, en krijgt een zetje. Een hoop emoties waar een paar grote jongens financieel héél veel beter van worden, met de matrijzen, de naam en de reputatie van "Fleischmann" gaan lopen, en de maatschappij weer opdraait om de brokken te betalen.

Het wordt tijd dat dergelijke managers en bestuurslui inderdaad iets meer emotie gaan tonen. Daar wordt de wereld een heel stuk beter van.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Vosje

We hebben het verhaal hier gehoord van mensen aan de bron,  die mensen krijgen wel hun wettelijk pensioen.

Maar in de jaren 40,  heeft Fleischmann besloten hen een extra pensioen er vrijwillig bovenop te geven. Toen waren het voor hen nog de gouden jaren, dus meer dan 600 mensen kregen dit.

Maar de crisis in de modeltreinen bleef niet uit en de mensen worden ouder dan men toen gedacht had. En het is over dit extra dat het gaat.
Dat zal nu verdwijnen.

Dus hun normaal pensioen zoals de andere mensen hebben ze wel.

Michiel

Er waren nog maar 33 mensen in dienst bij Fleischmann? Is een bedrijf dan niet een beetje top-zwaar? Directie, boekhouding, juridische dienst, persdienst, secretariaat, ... Een hoop kostelijke diensten, maar wie zorgt er dan nog voor de inkomsten? Wie WERKT er dan nog bij Fleischman om treintjes te maken? Daar waar het om gaat, daar waar men geld mee kan verdienen! 33 man, lijkt me een top-zware constructie zonder ziel, zonder slagkracht. Een lege schil... waarom? Misschien ontgaat het managers waar "treintjes maken" om draait?

Maar nogmaals, ik zie alleen de buitenkant, de perceptie van wat men toont en verteld. Ik kan het intern reilen en zeilen van bij Fleischmann niet.   ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 07 augustus 2015, 09:33:20 AM
Er waren nog maar 33 mensen in dienst bij Fleischmann?

Ik denk dat de mensen die jij noemt michiel onder die 33 behoren,
De productie zelf zal wel ergens in het Oosten plaatsvinden zoals bij (bijna) allemaal
Hier
in onze regionen vindt men enkel de magazijniers en verzending e.d.

;)

guydhaese

Citaat van: Michiel op 07 augustus 2015, 07:57:12 AM
Er moet gesaneerd worden, maar het aarsgiergedrag van vele holdings is bijna walgelijk te noemen. Velen te redden bedrijven zijn door dit soort gedrag de nek om gedraaid. Denk maar aan Sabena hoe eerste AirFrance en daarna SwissAir all leven uit Sabena hebben gezogen, en dan het karkas hebben uitgespuugd. Ze gaan over lijken, dit soort managers... Fleischmann gaat dezelfde weg op, lijkt het zo van op een afstand bekeken door een leek als ik...

Daar ben ik het volmondig mee eens, Michiel!

guydhaese

Citaat van: Ben op 07 augustus 2015, 07:47:22 AM
Citaat van: guydhaese op 06 augustus 2015, 20:14:18 PM

Tja, die Holding neemt dus eerst een bedrijf in moeilijkheden over, strijkt de patenten, matrijzen en goede naam op en maakt de activa (gebouwen en gronden) ervan voor haarzelf ten gelde, en probeert daarna de niet-winstgevende delen van dat bedrijf door te sluizen naar de collectiviteit.


Wat had er dan moeten gebeuren Guy? De bedoeling is toch dat er weer winst wordt gemaakt, euro's zijn niet van blik. Dat kan alleen maar door te saneren.

Gr, Ben.

Ben, jij spreekt over weer winst maken.  Maar dat doen ze ginds al sinds enkele jaren.
En die Holding is in haar totaliteit gewis kapitaalkrachtig genoeg om die historische pensioenlasten van haar dochteronderneming te dragen.  Het gaat ook om een aanvullend pensioen, en niet om de wettelijke ouderdomsverzekering.
En dit heeft ook niks meer met sanering te maken; alles aan Fleischmann werd al ingelijfd en ontmanteld, en het personeelsbestand afgebouwd tot 33!
Maar die aasgieren willen het onderste uit de kan halen, en enkel maar de vruchten plukken, zonder de lasten te willen assumeren.  Daar zal dan in hun visie een ander wel voor opdraaien. (Cf. de bankencrisis)
Ethisch ondernemen is m.i. beslist wel nog mogelijk, maar dat gaat helemaal niet samen met het nastreven van maximale winst ten koste van alles en alle anderen.  Dat strookt echt niet met mijn wereldbeeld, ook al is dat voor jou misschien te sentimenteel ('emotie', schreef je)?
Dit alles eigenlijk gewoon terzijde, want als consument (in casu van modeltreinen) weet ik graag waar ik aan toe ben, zodat ik bewuster kan kiezen welke firma's al dan niet mijn geld waard zijn.
En per slot van rekening: de Fleischmann-modellen blijven, gelukkig voor ons, wel bestaan, en daar zal die Holding wel verder goed geld aan verdienen.
Mvg,
Guy

centauri167

We moeten hier niet op bedrijven schieten, maar op de beleidsmakers die zo'n constructies toelaten zodat winstgevende bedrijven hun verliesposten kunnen afstoten zonder problemen en zonder respect voor hun personeel of in dit geval ex-personeelsleden. ( al zal het voor die 33 personen nog in dienst ook wel negatieve gevolgen hebben voor hun aanvullend pensioen )

Ben

Citaat van: guydhaese op 07 augustus 2015, 14:47:53 PM
Citaat van: Ben op 07 augustus 2015, 07:47:22 AM
Citaat van: guydhaese op 06 augustus 2015, 20:14:18 PM

Tja, die Holding neemt dus eerst een bedrijf in moeilijkheden over, strijkt de patenten, matrijzen en goede naam op en maakt de activa (gebouwen en gronden) ervan voor haarzelf ten gelde, en probeert daarna de niet-winstgevende delen van dat bedrijf door te sluizen naar de collectiviteit.


Wat had er dan moeten gebeuren Guy? De bedoeling is toch dat er weer winst wordt gemaakt, euro's zijn niet van blik. Dat kan alleen maar door te saneren.

Gr, Ben.

Ethisch ondernemen is m.i. beslist wel nog mogelijk, maar dat gaat helemaal niet samen met het nastreven van maximale winst ten koste van alles en alle anderen.  Dat strookt echt niet met mijn wereldbeeld, ook al is dat voor jou misschien te sentimenteel ('emotie', schreef je)?


Ik weet heel goed het verschil tussen emotie/sentiment en de ratio. IK ben als manager ook onderdeel geweest van een flinke sanering en dus werkloos. En heb 8 van mijn teamleden moeten ontslaan. Maar de insteek was en is dat de achterblijvers in de nieuwe organisatie weer toekomst hebben.

De pensioenlasten die Fl* niet meer kan opbrengen zullen ondergebracht worden in de PSVaG (Pensions-Sicherungs-Verein). Deze doet dat in Duitsland voor alle failliete bedrijven en het heeft inmiddels zo'n 11 miljoen mensen in zich.

De vraag is dus: hoe slecht is het allemaal?

Citaat van: Rangeerduivel op 07 augustus 2015, 10:41:16 AM
Citaat van: Michiel op 07 augustus 2015, 09:33:20 AM

Er waren nog maar 33 mensen in dienst bij Fleischmann?


De productie zelf zal wel ergens in het Oosten plaatsvinden zoals bij (bijna) allemaal


De Holding Roco / Fleischmann produceert niet in het oosten maar in Europa te weten Oostenrijk, Slowakije en Roemenië.

Gr, Ben.


centauri167

@Ben: je gelooft toch zelf niet dat die 600 ex-personeelsleden nu nog evenveel aanvullend pensioen gaan krijgen als ervoor ??

Ik vind je opmerking:"De vraag is dus: hoe slecht is het allemaal?," eigenlijk zeer ongepast !  >:(