Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Fleischmann WEER failliet?

Gestart door Michiel, 04 augustus 2015, 15:56:17 PM

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Staat wel in fel contrast met dat draadje over dat "modeltreinwinkeltje"

PietB

Een faillissement is het nog niet maar wel een voorportaal daarvan.
Het is een 'uitstel van betaling' dat door de rechter gegund wordt om te (laten) onderzoeken of er fondsen zijn aan te wenden om door te kunnen gaan.

grt Piet.

Peter

Lijkt mij meer een ingreep om van die zware pensioenlast af te komen, en daarmee de last op het algemene budget te verminderen.
Heeft volgens mij niets met het produceren van modeltreinen te maken , maar is meer budgetaire kunstgreep, om de oude lastendruk kwijt te geraken.
Of dit een goede zaak is voor de voormalige personeelsleden.......
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Ja ik heb gelezen dat Fleischmann een personeels bestand van plm 30 mensen heeft en een pensioen verplichting van ongeveer 600 ex-medewerkers.
Dat is een molensteen om je nek als bedrijf.
En inderdaad een slecht bericht voor de pensionado's.

grt Piet.

efl045

Modelleisenbahn Gruppe gebruikt Fleischmann wel als 'zeer duur' uithangbord, als daar echt maar een 30-tal mensen meer werken en die een pensioenlast van een paar 100 meeslepen dan ben je er vet mee dat ze ooit 'de grootste gelijkstroom fabrikant van Duitsland' waren...
Hoe kan dat ooit nog weer goed komen?

Huugooke

en dan blijkt dat we weeral een half jaar langer leven! (sarcastische en crue opmerking, ik weet het  :( )

PietB

Misschien een kans voor Simba-Dicky die heeft ook o.a. Märklin ingelijfd.
En Fleischmann en Roco bouwen al modellen met een sleper, dus zo'n ernstige omschakelink zal het niet worden.

grt Piet.

centauri167

Ik dacht, zal dus wel verkeerdelijk zijn, dat Fleischmann en Roco nu één groep zijn, hoe komt het dan dat er enkel over Fleischmann wordt gesproken ?

Rangeerduivel

Citaat van: centauri167 op 04 augustus 2015, 18:44:43 PM
Ik dacht, zal dus wel verkeerdelijk zijn, dat Fleischmann en Roco nu één groep zijn, hoe komt het dan dat er enkel over Fleischmann wordt gesproken ?

Fle en Roco zullen beiden een onderdeel zijn van één overkoepelend bedrijf(naam is mij hier onbekend)
Als één of meerdere dochterbedrijven niet meer winstgevend zijn laat men die blijkbaar gewoon sterven...
En zeg nu zelf,het aanbod/verkoop van FLE was de laatste jaren niet meer zo denderend als bvb die van Roco

;)

Martin Welberg

Citaat van: PietB op 04 augustus 2015, 16:09:13 PM
Een faillissement is het nog niet maar wel een voorportaal daarvan.
Het is een 'uitstel van betaling' dat door de rechter gegund wordt om te (laten) onderzoeken of er fondsen zijn aan te wenden om door te kunnen gaan.

grt Piet.

Dus niet Piet, insolvenz is gewoon failliet, FL heeft het in dit geval zelf aangevraagd..

centauri167

Iemand een idee wat dat concreet gaat betekenen  ?

Martin Welberg

Dat de BV failliet gaat en het merk verder gaat binnen de holding, veel gebruikte constructie om van je schuldenlast af te komen..

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 04 augustus 2015, 19:45:31 PM
Citaat van: centauri167 op 04 augustus 2015, 18:44:43 PM
Ik dacht, zal dus wel verkeerdelijk zijn, dat Fleischmann en Roco nu één groep zijn, hoe komt het dan dat er enkel over Fleischmann wordt gesproken ?

Fle en Roco zullen beiden een onderdeel zijn van één overkoepelend bedrijf(naam is mij hier onbekend)
Als één of meerdere dochterbedrijven niet meer winstgevend zijn laat men die blijkbaar gewoon sterven...
En zeg nu zelf,het aanbod/verkoop van FLE was de laatste jaren niet meer zo denderend als bvb die van Roco

;)
Fleischmann is vooral ouder materiaal tot en met tijdperk 3, toch in schaal H0, veel Roco materiaal is pas vanaf tijdperk 3, kwestie van niet teveel hetzelfde te moeten aanbieden bij beide merken die in dezelfde groep zitten.

Zelfde reden dat men bij Fleischmann de gewone messingrails uit het assortiment heeft genomen omdat Roco ook al rails had in het assortiment zonder bedding. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Herwig

Je kan dit eventueel toetsen aan opmerkingen van het soort    "de modeltreinproductie moet terug naar Europa" .
Zie het forum-draadje   "faling  Modern Gala" .