Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

ESU Lokprogrammer aan "niet-ESU" decoders

Gestart door eve, 01 augustus 2015, 08:37:29 AM

ceuleer

In het begin van dit topic staat toch duidelijk dat het niet gaat.....
Leg eens uit hoe het bij u wel gaat.
En niet via de cv's herschrijven he, maar optrekken en afremmen instellen via een grafiek.

bellejt

CV gewijs wel maar niet op dezelfde manier als met esu decoders.Daarom dat velen de vraag stellen.

Ben

Citaat van: ceuleer op 01 augustus 2015, 17:32:28 PM

En niet via de cv's herschrijven he, maar optrekken en afremmen instellen via een grafiek.


Je kunt elke cv lezen en schrijven. En dus ook een snelheids-curve (de grafiek) welke niet meer is dan de waarden van de cv's 67 t/m 94.

Gr, Ben.


ceuleer

Dat kan ik met de ecos ook, maar we zijn een oplossing aan't zoeken om met het gemak van de LokProgrammer decoders uit te lezen en te herprogrammeren, met de functies van de locprogrammer moet je geen cv's kennen, gewoon functies aanvinken.

eve

Met de JMRI soft en de SprogII kan dat ook...

Erik

Ben

Citaat van: ceuleer op 01 augustus 2015, 17:54:20 PM

Dat kan ik met de ecos ook, maar we zijn een oplossing aan't zoeken om met het gemak van de LokProgrammer decoders uit te lezen en te herprogrammeren, met de functies van de locprogrammer moet je geen cv's kennen, gewoon functies aanvinken.


Die oplossing die u wilt is er niet.

Gr, Ben.

nmbssncb

Citaat van: Ben op 01 augustus 2015, 17:26:07 PM
Maar je kunt alle decoders al programmeren met een Esu programmer...... Dat antwoord is hier al een paar maal gegeven. ;)

Gr, Ben.

Dat antwoord is niet juist.  Niet alle decoders worden door de ESU LokProgrammer uitgelezen (laat staan schrijven), niet met LP 2.9.9 en ook niet met LP 4.4.18.

Willy
Willy

Ben

Misschien kun je dan aangeven welke niet Willy? Want ik heb hier naast Esu ook Trix, Zimo, Kuehn, Tran, Uhlenbrock en Lenz decoders en die kan ik allemaal programmeren.

Gr, Ben.

dani

Even op het zelfde thema...

Ik overweeg al een tijdje om een LokProgrammer aan te kopen,  maar heb nog maar heel weinig  ESU decoders in gebruik.
Indien ik er ook ander merken (bvba Tams) maar heel beperkt mee kan programmeren  via  CV's  kan ik daar mee leven.

Tevens overweeg  ik ook meteen een  Dedoder Prufstand mee te bestellen van ESU.   (deocdertester).

Mensen hebben me al gezegd :  "je bent zot,  je kan beter gewoon die prufstand kopen want je hebt al een ECOS 2 en een  z21  waarmee je  de CV's kan programmeren. "     En eigenlijk denk ik dat ze gelijk hebben,  als ik 40 euro investeer in die tester,  dan ben ik al "gezet".

Anderzijds om geluid te gaan wijzigen of uploaden heb je dan wel weer de  Programmer nodig.  Maar (nu de clou) ik heb maar 3  lokjes met  ESU  Loksound er in, dus loont niet de moeite.



Wat denken jullie ?

A.  enkel tester   (en ECOS / z21 gebruiken)
B.  beiden   
C.  geen van beiden   (testspoor met Ecos of z21)
D.  enkel programmer   (en testspoor gebruiken)


Met wat ik al gezien en gelezen heb ben ik momenteel toch nog steeds geneigd om voor  "A"  of "C" te gaan.
Een lokprogrammeur kopen om  "af en toe eens ne maat te depanneren" lijkt me wat zinloos geld.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

ik heb onmiddelijk beiden gekocht.Nog geen minuut spijt van gehad.Al mijn locs zijn dan wel naar esu omgebouwd.Lekker spelen met CV's en mapping zoals ik wil.Per loc is het geen grote meerkost want je krijgt er goede rij eigenschappen door en alles staat nagenoeg op dezelfde F toetsen.Maar ieder moet in zijn eigen beurs kijken wat hij kan besteden.

Ben

De lol van zo'n tester heb ik nooit begrepen. Prik je decoder in een lokkie en je hebt een tester.

Een programmer is leuk als je iets met sound doet. Verder is het luxe als je met programmeren via je centrale en ook nog op het hoofdspoor hetzelfde kunt bereiken.

En Tams is bagger maar dat terzijde. :P

Gr, Ben.

dani

bedankt voor de meningen....   het bevestigt wat ik al dacht.

Dat Tams  "bagger" is  is mooi om weten, zeker aangezien ik er tot nu toe tevreden over ben in de oude Märklin loks die anders helemaal moeten omgebouwd worden naar gelijkstroommotoren.    Het blijft voor mij een prijsgunstige oplossing, maar ik ben dan ook niet zo veeleisend aan rijgedrag.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Ben op 04 augustus 2015, 19:08:20 PM
Prik je decoder in een lokkie en je hebt een tester.

Wie o Wie bezorgt mij een lokje met alle mogelijke aansluitingen  21polig, 22 polig, 8 polig, 6 polig en noem maar op ??
Liefst voor minder dan  40 euro  en met luidspreker, LEDs voor functie uitgangen te testen en zo meer ...

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer

Als je een lokprogrammer aankoopt, koop dan ook ineens de tester, voor 40 euro vind je ze al.
Ik gebruik hem altijd om de (sound)decoder in te stellen, dan weet je dat alles werkt voor hij in de loc gezet wordt.
Ik heb ook geen rollenbank om de loc bv. voor de pc te laten rijden via de lokprogrammer, dus ik vindt het een gemakkelijk toestel.
En om de esu decoders in te stellen, bv. optrekken, afremmen, max snelheid, is de lokprogrammer zeer gebruiksvriendelijk.
En voor meertraktie is hij bijna onmisbaar, instellen via grafiek, testen, weer bijregelen via grafiek, testen, enz... tot ze samen optrekken, afremmen en even snel rijden.

Huugooke