Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Koploper nmbs seinen

Gestart door reeves, 28 juli 2015, 13:53:56 PM

reeves

Heren,

Bij het plaatsen van seinen in koploper kan je deze instellen als default groen of rood, zet ik deze groen gaat alles goed, er rijd een trein naar volgend blok en sein komt op rood..

Het probleem is dat al m'n seinen op groen staan, zet ik deze default op rood dan blijven deze rood ook wanneer een volgend blok vrij is.

Ik zou dus willen dat een sein van rood naar groen gaat als er een trein in het gekoppelde blok binnenkomt.

In de realiteit staan toch ook de seinen op rood tot er een trein aankomt en dan springt het sein op groen, natuurlijk niet 5 meter voor de trein er is  :D

Groet Tom

Wat doe ik fout??

Ben

Een sein wat default rood is (ook als het volgend blok vrij is) zal groen worden als er een rijweg gemaakt kan worden achter het sein.

Ik weet niet of dat mogelijk is op dit forum maar anders even je database plaatsen.

Gr, Ben.

Doornroosje

Citaat van: reeves op 28 juli 2015, 13:53:56 PM
In de realiteit staan toch ook de seinen op rood tot er een trein aankomt en dan springt het sein op groen, natuurlijk niet 5 meter voor de trein er is  :D

Groet Tom

Wat doe ik fout??

Dit is dus niet helemaal correct. Ten eerste is er een onderscheid tussen beheerde en niet-beheerde seinen.
Beheerde seinen dekken spoortoestellen af (wissels) en worden geopend door een seingever/operator. Ze staan dus rood tot wanneer ze bevolen worden in een andere stand.
De niet-beheerde staan doorgaans in de automatische secties op een lijn om achteroprijden te verhinderen. Hierin heb je 2 soorten: open spoor en gesloten spoor.
In het ene geval staan ze altijd groen tot er een trein is gepasseerd, erna eerst rood en dan dubbel-geel en weer groen.
Het andere geval (mij minder bekend) staan de seinen op rood tot een trein aankomt.

Dus de vraag is eerst welk soort seinstelsel wil je nabootsen?

reeves

#3
Hallo,

Ben, het is gelukt door gewoon een trein een rijweg te laten nemen.
Seinen staan op rood, komt de trein, eerste sein dubbel geel volgend rood, volgend blok sein groen volgend sein groen, nadat de trein is gepasseerd alles terug rood.

Dennis, ik werk in de haven van Antwerpen linker oever, daar zag ik de meeste seinen op rood staan zonder een trein in de buurt te zien, springen ze op groen komt er gegarandeerd een trein aan.

Ik weet niet welk stelsel dit is maar vond dit leuk om na te bootsen op m'n baan.

Groet Tom