Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ombouwen

Gestart door n/a, 05 juni 2006, 21:21:12 PM

n/a

Hallo,

Heb een TGV die geschikt is voor een analoge 3-weg rail, hoe kan ik deze het makkelijkst ombouwen naar digitaal 3-weg rail.

Zelf rij ik met C-rail van Marklin met Digital Station.

Met vriendelijke groet,

Walter

INFO

Stop er een decoder in welke het motorola format begrijpt, zou ik zeggen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Ja dat antwoord is 100% goed.
En als er een decoder aansluiting in zit is het nog volledig ook.
Mocht er zoeen stekker niet in zitten meld je dan maar weer als je een schematje nodig hebt.
Je vraag leek een open staande deur intrappen,dus dacht ik wellicht zit er toch meer achter.
Zoniet ook goed nietwaar.

met groet wim

n/a

Misschien even wat meer uitleg, ben dus een absolute beginneling wat dit betreft, is er mischien iets als een stapppenplan.

Wat heb ik nodig?
En hoe monteer ik het

Groet,

Walter

Klaas Zondervan


n/a

Okay, snap het nu een klein beetje (denk ik :{).


ysbeer

rustig door gaan met vragen.

wim

INFO

citaat:
Geplaatst door d8nser

Okay, snap het nu een klein beetje (denk ik :{).



Ik weet niet wat het merk is van je TGV, maar dit is meer van toepassing denk ik http://people.zeelandnet.nl/rosoft/decoderinb.html

Verder is het belangrijk te weten wat voor merk en type digital systeem je gebruikt. Maar begin te kijken naar een lastgeregelde decoder, geschikt voor Motorola ( M?rklin).
Er zijn een aantal decoders welke niet door Marklin zelf worden gemaakt, welke zeer geschikt zijn voor deze toepassing.
bijvoorbeeld een Kuehn T125. Maar het inbouwen gaat altijd uit van de in de tekening genoemde basis.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber

Walter schreef:
citaat:
Heb een TGV die geschikt is voor een analoge 3-weg rail, hoe kan ik deze het makkelijkst ombouwen naar digitaal 3-weg rail.
Vraag is heeft de TGV ook twee slepers, zo ja kun je beter kijken naar een lastgeregelde Uhlenbrock decoder (b.v. 75200) in combinatie digitale sleperomschakelaar.
De K?hn lastgeregelde decoders T125 en T145 valt met zijn eigenschappen in de middenklasse
Nadelen van deze decoders is dat ze niet op een analoge baan kunnen rijden en dat op de F0 na de functie uitgangen niet kortsluit beveiligd zijn, bij te grote stroom of kortsluiting zijn de stransistoren direct naar de haaien. De transistoren zijn wel goed te vervangen.
Dit zijn conlusies van Beta-testers en wordt  door de firma K?hn bevestigd.

Mvg,
Dave

INFO

citaat:
Dave Schreef: Vraag is heeft de TGV ook twee slepers, zo ja kun je beter kijken naar een lastgeregelde Uhlenbrock decoder (b.v. 75200) in combinatie digitale sleperomschakelaar.



De Uhlenbrock 75200 wordt al een tijdje niet meer gemaakt, deze is vervangen door de 76200. Deze decoders zijn voor de ombouw van een universeel motor. Dus een motor met een veldspoel.
Nu denk ik dat het wel voor 99% zeker is dat dit type motor niet in de TGV zit. Daar zit denk ik gewoon een gelijkstroommotor in. Dus je advies om deze decoder te gebruiken is denk ik niet juist, er zijn overigens problemen met deze decoders, dus zou ik deze niet zo snel adviseren.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber

Voor een gelijkstroommotor kun je de 75400 of 75420 gebruiken.
Beide decoders zijn te combineren met de digitale sleperomschakelaar voor treinstellen of pendeltreinen met twee slepers.

Mvg,
Dave

INFO

Ook de 75400 of de 75420 zijn niet meer in productie, en ook deze decoders hebben hetzelfde probleem, werken niet 100% betrouwbaar.
Voor goede en betrouwbare decoders wil ik toch verwijzen naar de Kuehn decoders.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

obicham

Ik heb de 76420 heeft die dan ook problemen , zo ja welke ?

INFO

In de Piko Dispolok, waar ik verschillende type decoders in heb geprobeerd, lok was toen splinternieuw. Had de 76420 last van overbelasting, dus zonder sleep reed de lok ongeveer 20 meter, met sleep van 3 drie ICrijtuigen reed de lok 3 meter, en gaat dan lustig met zijn lampen staan knipperen ten teke dat de decoder overbelast is.

Lenz Decoder erin rijden als een trein.
ST-Elektronik DCX51 erin rijden als een trein.
Kuehn T125 erin rijden als een Trein.
Uhlenbrock er terug in problemen zoals beschreven.

Ditzelfde probleem deed zich voor met de 76200 met de veldspoelmotoren van Marklin, want daar is de decoder speciaal voor ontwikkeld. 10 decoders gekocht, 8 hadden problemen van varierende aard, maar meestal een overbelastings probleem. 2 decoders geen probleem, die doen het nog steeds.
Retour afzender dus, maar wat ervoor terug kwam was net zo slecht.
Als men de veldspoel vervangt door een permanent magneet en men gebruikt de 76200 dan is het probleem van overbelasting voorbij, maar dat gaat tenkoste van de trekkracht. De decoder heeft dan moeite om de snelheid gelijk te houden bij heuvel op en af.
Kortom ik vind het geen echte aanraders.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Ik heb nog nooit problemen gehad met de Uhl. decoders. En zeker nog nooit met de 76200. Ik heb er zo'n 14 ingebouwd enkele in gelijkstroom loks de andere in wisselstroomloks waar ze voor gebouwd zijn.
Van alle problemen die info aanhaald nog nooit iets van gemerkt.
Zo'n 76200 (DCC 28 stappen ingesteld)in een lok met drie polig anker en orginele veldmagneet die moet niet onder doen voor een lok met een hoogvermogen motor.
Op mijn baan slepen (klimspiralen inbegrepen)die lok's klein en groot soms slepen met 22 wagons ( 2 assers) zonder probleem. Grote voordeel van de 76200 is dat  deze een rangeerfunctie heeft die je dan nog eens kan laten werken op halve kracht zonder dat de lok aan trekkracht inboet. Alle ander genoemde decoders werken inderdaad ook prima.

Erik