Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michael

Stelletje barbaren, hoofdverdachte is daarom nog niet schuldig, misschien een grote rat met slagtanden, die de kabels heeft doorgeknaagd. Zo'n lief beestje die zwarte doe dat toch niet. :) :)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter


Boemeltrein

Jaja, een zwarte kat die je pad kruist brengt ongeluk... ;D

Michiel

Gezien de kat de schade had aangebracht, heb ik hem pedagogisch verantwoord aangesproken, en geëist dat hij de schade zou herstellen. Zo leert hij van zijn fouten. Maar dat kwam niet goed. Ik heb hem dan maar een extra portie kattebrokken gegeven voor de moeite (dus niet pedagogisch verantwoord), en heb de handel dan maar zelf hersteld. Alles ligt klaar voor de rijtesten van de 5 perronsporen (rechts op de foto).



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ach, zo moeilijk was het ook niet. Die oranje draadjes moeten aan elkaar, meer is het niet. :D

Michiel

Zo ongeveer, Klaas. Ik heb de oranje draadjes willekeurig aangesloten, en dat blijkt te werken. Testritten waren een succes.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

zou dat nog eens lukken met digitaal spul, alles willekeurig aansluiten en de computer ongeveer vertellen hoe de baan in elkaar zit en m dan met machine learning de boel zelf laten uitzoeken?  8)

SuSke

AI of wordt het dan 'ai'   ;D ;D



artificial intelligence / dat doet pijn: schrappen wat niet past
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#3698
Het "learning" aspect zou kunnen tegenvallen. Ik vrees dat het neuraal netwerk niet goed overweg kan met gebotste treinen, ontsporingen of kortsluiting tijdens het leerprocess. Kan je hem evengoed leren koffie zetten en de koffie in een tas (= "zjat" voor de Noorderlingen) laten downloaden naar de treinenkamer.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze ochtend heb ik alle wissels in de hoofdbaan die de 5 perronsporen bedienen langs de noordkant van het station aangedreven en gekoppeld in Koploper. Die werken dus weer, en dat is weer een stap dichter bij het kunnen rondjes rijden.

De lijn van de wisselstraat die links weg loopt, zit niet helemaal lekker met die knik. Met de standaard wissels van Peco is dit het beste wat ik kon bereiken gezien de ligging van de sporen en segmentovergangen. Indien de rijtesten later zouden uitwijzen dat dit een probleem oplevert (onsporingen en zo) dan overweeg ik om deze twee wissel eventeel zelf te bouwen. We zien wel...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 31 december 2021, 12:38:59 PM
... De lijn van de wisselstraat die links weg loopt, zit niet helemaal lekker met die knik. ...

Michiel, kun je die knik niet wergwerken door eerst een Y-wissel en dan een rechtsdraaiende?
Nu zit het omgekeerd.
Die rechtsdraaiende is oorzaak van de knik ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jammer genoeg niet, Jean. De knik gaat dan langs de andere kant liggen. De wissels zijn 10 graden. Ik zou wissel moeten maken van een 8-tal graden en 12-tal graden, en ligt meebuigend. Maar dat is een zorg voor later. Ik laat dit zijn ding doen, zolang het geen problemen geeft. Ik zou nu het liefst werken naar het weer functioneel hebben van de hoofdbaan. Dat was de toestand voor de verhuis naar Ukkel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Het is weer een tijd geleden maar Michiel, wat een prachtige updates!!! Dit is en blijft mijn favoriete project hier op het forum.

Een vraagje, zijdelings:
In N-Bahn Magazin stond laatst een bijdrage over hoe een Peco wissel "stroomlijnen". Doe jij dat ook met jou wissels? Of durf jij je eraan wagen?
Ik heb zo'n kleine ruimte ter beschikking hier en er staat weer een leuk projectje in dat ik erover denk om wat N-materiaal terug boven te halen en een dingetje te doen op 80cmX45cm.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

#3703
Betreffende het "stroomlijnen" van Peco, had ik een paar jaar geleden illustraties gezien van ergens in de UK, waar men de dwarsliggers van de dwarsliggermat van elkaar scheidde, en dan de wissel heel lichtjes kon buigen. Niet veel, maar voldoende om het verschil te maken in bepaalde omstandigheden. Ik heb het zelf nog niet gedaan. Maar in dit geval denk ik aan het meebuigen van de Y-wissel om de knik deels op te vangen. Maar nogmaals, dat is niet voor meteen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Klaar om dit varkentje te wassen. Lang voor me uit geduwd, want na 10 jaar hout zagen en sporen leggen heb ik het wel gehad. Maar goed, dit is het voorlaatste stukje spoor om de baan weer rijbaar te krijgen. Voor het goede doel dus, met gezonde moed en verstand op nul doorzetten. Ik zal blij zijn wanneer dit eindelijk van het lijstje geschrapt kan worden. (Niet dat ik lijstjes bijhoud, maar is bij wijze van spreken)



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)