LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

ACFI

Zo kunnen Germaine en Urbanie eindelijk eens flaneren langs de gruten boulvard Beliard.

8) ;D 8)

Michiel

Dit is de Beliard-toestand. Op de modelbaan is het een vierkante ruimte van 90x90 cm. Het dubbelspoor draait er weg naar beneden, naar een keerlus. Op de luchtfoto van Brussel uit 1935 heb ik in het rood de delen aangeduid die ik in elkaar zou willen schuiven, mits wat artistieke vrijheid, om het vierkant op te vullen. De overweg, de Beliardstraat, Pascualstraat, en het verwijnpunt achter het Residence Palace lijken me al prima aanknopingspunten. In het midden zou dan de kapel/klooster/kerk kunnen komen...

Het is een uitgangspunt, en een basis om op verder te fantaseren. Het is wel een groot vlak zonder noemenswaardig spoorweggebeuren behalve het achterin verdrukt wegdraaiend dubbelspoor... Iets om over na te denken. Het houtwerk om het vierkant af te dekken en bouwklaar te maken kan alvast beginnen...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Van uw filmpjes geniet ik toch telkens weer 👍
En wat uw volgende bezigheid aan uw baan zou kunnen zijn, kiest ge best zelf.
Ge moet doen waar uw hart en wens naar uit gaat.

Paul

Michiel

Vlak naast het verdwijnpunt staat "Residence Palace", een enorm appartementsgebouw in art-deco van rond 1920. Ik dacht eerst ideaal om een trein via een tunnel te laten verdwijnen (nu Schuman). Dus even een schets uit die tijd erbij gehaald (met de trein en tunnel links van het gebouw) en de afmetingen opgenomen. Omgerekend zou het gebouw meer dan 50cm breed worden en met z'n 10 verdieping meer dan 20cm hoog! Groter en hoger dan om het even wat op de baan. Het is een JOEKEL van een gebouw! Dus weer twijfel... te groot? ... hmmm





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Als je het ziet zitten om het te bouwen,  doen!
Uiteindelijk is het ook op het voorbeeld een impresionant gebouw.

philippe_007

Je hoeft toch niet het gebouw perfect na te maken, als je links en rechts de vleugels wat smaller maakt en het aantal verdiepen iets vermindert zodat de verhouding breedte/hoogte blijft bestaan den creëer je de zelfde sfeer als met het huidig gebouw... als het 30a35 breed is en 15 hoog dan zal het nog steeds imposant zijn tov andere gebouwen maar toch beter in het geheel passen...

Michiel

Een hoop overpeinzingen en uiteindelijk besloten om Residence Palace niet te gaan plaatsen. Het voelt verkeerd. Ik heb  dozen op de baan geplaatst van ongeveer dezelfde grootte, en het is te groot, te lomp. De zijkanten dienen als horizon waar treinen verdwijnen naar verre oorden. En met een dergelijk enorm, dominant gebouw kruipt de zijkant als het ware op de baan. In plaats van een vals perspectief met kleiner wordende huisjes, wordt het een verkeerd perspectief. Het voelt fout aan, en dan houdt het op.

Maar geen nood. Vóór 1923, voordat Residence Palance werd gebouwd, was er een wijk, en een kleine halte dat "Wetstraat" heette, met een schattig haltegebouw (nu Schuman). We verzinnen wel wat...







groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#3667
Het alternatieve plan krijgt vorm. Een paar typische straten zouden uitgebeeld worden: Wetstraat en Belliardstraat om de typische Brusselse stadssfeer van rond 1920 te creeren. Het is niet de bedoeling om het allemaal in detail en exact na te bouwen, geveltje per geveltje. Dat kan ik niet. Maar wel een ruwe uitbeelding dat een indruk geeft. Het blijft tenslotte decor voor het Brussel-Luxemburg station, en het is niet de focus van de aandacht. Dit is dus nog maar een werkplan, en kan nog aangevuld of aangepast worden naar gelang ideeën en inspiratie opborrelen.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

oh dr borrelt alweer genoeg, das duidelijk. Heel goed. Wat je eventueel ook kan doen qua enthousiasme kweken met snel resultaat is al een heel stuk baan van simpele papieren huisjes voorzien zodat je kan kijken hoe t allemaal gaat ogen qua volume enzo. Wat betreft residence palace, nouja, das in het echt ook een monsterlijk groot detonerend ding en zal op een modelbaan ook exact dat effect hebben, dus het zal zeker werken, maar t wordt inderdaad misschien mer felrealistisch dan mooi. Ik hou zelf wel van felrealistisch, maar goed, tis net wat je met je baan wilt.

Michiel

Ik hou ook wel van epische toestanden, en een mocht het een soort Manhattenproject zijn, dan des te beter. Maar op deze baan heb je met het Residence Palace één zo'n mastodont, en nergens een tegengewicht. Het vreet aandacht, is opdringerig, maar hoort eigenlijk gewoon decor te wezen. Vandaar dat ik het uiteindelijk laat varen, en kies voor het wat kleinere provinciestad-Brussel dat een beetje vaag om het station ligt te liggen. Het station zelf is al episch genoeg om er m'n tijd in te verdoen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Ja kan t me wel voorstellen. Alsof je een maquette maakt van residence palace met de omgeving iets te goed uitgewerkt in plaats van plexiglas blokjes.

ACFI

Ik heb vanuit mijn dagelijkse werkplaats een heel mooi zicht op de skyline van Brussel en de Residence Palace past daar eigenlijk niet in. Zeker als je zoals michiel het brussel van net na WO I emuleert. De overige hoge gebouwen dateren denk ik van na WO II en tellen dus zeker niet mee.

Ik vind zijn dichterlijke vrijheid niet misplaatst.

ACFI

PS 1) een van de weinige niet kerkelijke uitstekers, is de Dailly kazerne bijv. maar die valt eerder op als langgerekt bouwsel boven de omringende gebouwen.

doomslu

Citaat van: Michiel op 24 december 2021, 11:42:57 AM
Het alternatieve plan krijgt vorm. Een paar typische straten zouden uitgebeeld worden: Wetstraat en Belliardstraat om de typische Brusselse stadssfeer van rond 1920 te creeren. Het is niet de bedoeling om het allemaal in detail en exact na te bouwen, geveltje per geveltje. Dat kan ik niet. Maar wel een ruwe uitbeelding dat een indruk geeft. Het blijft tenslotte decor voor het Brussel-Luxemburg station, en het is niet de focus van de aandacht. Dit is dus nog maar een werkplan, en kan nog aangevuld of aangepast worden naar gelang ideeën en inspiratie opborrelen.

Goed plan!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Ik ben dezer dagen bezig geweest met verschillende aspecten van de baan.

  • De Belliard-/Wetstraat-wijk krijgt iets meer definitie met een paar mockups. Bodemplaat/deksel werd aangepast naar het nieuwe stratenplan. Er komen nog mock-ups bij totdat de wijk zo'n beetje z'n ruwe gedaante heeft gekregen.
  • Het mini-schaduwstation is nu funtioneel met werkende wissels en blokdetectie. Ottignies (zoals ik het mini-station heb genoemd) werd in gebruik genomen.
  • Ballaststeentjes verwijderen van tussen wissels en op stopplaatsten. Eigenlijk overal waar treinen blijken te haperen of te aarzelen. Het is een monnikenwerk, maar nodig.
  • De vier musketiers rijden hun test-trajecten. Nog niet perfect met regelmatig stilstanden wanneer ze moeten kruipen bij aankomst en vertrek in stations. Dat moet nog beter.
  • Koploper verder zitten configureren.
Er zijn nog 1000-en-1 dingen te doen, maar elke dag zijn we zo bezig met een klein aspect. En zo, beetje bij beetje, krijgt de modelbaan vorm, en wordt steeds meer functioneel. Treinen kunnen nu dus nog steeds geen hele rondjes rijden. Enkel het Tervuurs lijntje en de linker lus is operationeel. Maar dat komt wel goed...









groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Toppie

onder het motto "How to eat an elephant? One bite at a time."

ACFI