Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Bedankt Floris. Dat is inderdaad de techniek dat ik al een tijdje uitprobeer: met plakband. De buitenkant blijft mooi vlak, maar de binnenkant trekt nog wel sterk bol, met lensvorming. Met meerdere lagen langs binnen wordt dit effect minder.

Humbrol Clearfix is een ramp en creert gasbelletjes IN de lak tijdens het drogen (mogelijk is mijn potje Humbrol perimee). Faller Natur-Wasser geeft goed resultaat, maar lost zichzelf weer op met meerdere lagen waardoor er vreemde kringen en golfjes in het glaswerk ontstaan (techniek mogelijk aanpassen). Kristal Klear is in bestelling en wacht op levering, want ik heb ook gelezen dat dit product een goed resultaat geeft.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Episode rails-leggen is gedaan. Ik heb de bestelde raillassen ontvangen, en de laatste sporen werden gelegd. Ik kan aan een volgend hoofdstuk beginnen, maar ik overpijns nog wat dat zal worden: de lussen sluiten opdat treinen weer rondjes kunnen rijden? Daar heb ik mogelijk het meeste zin in. Maar we zien wel...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

...en ben je t rondjes rijden zat dan haal je de lus er weer af.  :P
Op zich is t zeker bij zo'n baan in aanleg met veel spoor wel handig als je treinen zonder veel moeite veel meters kan laten maken, dan raakt de boel tenminste een beetje ingereden, zowel spoor als materieel.

Michiel

Het worden inderdaad afneembare lus-segmenten. In de living moet ik de afmeting van het meubel in bedwang houden. En rijden doe ik toch al niet zoveel. Maar zo af en toe is een rijsessie wel te genieten. En beter nu die segmenten bouwen, zodat alles ingereden kan worden en aanpassingen nog makkelijk te doen zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1

Indrukwekkende wisselstraten met een pak opstelsporen verdienen wel om ingereden te worden...


steamdriven

Hoe heb je die haakse kruising met -neem ik aan- tramspoor(???) gedaan?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Zelf in elkaar gesoldeerd op een printplaatje. Niet echt moelijk, maar ik heb de fout gemaakt om de sporen 90 graden te laten kruisen. Wielen denderen er hevig. Een beetje schuin kruisen (vb 80 graden) had beter geweest.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Citaat van: Michiel op 05 augustus 2021, 12:37:12 PM
Zelf in elkaar gesoldeerd op een printplaatje. Niet echt moelijk, maar ik heb de fout gemaakt om de sporen 90 graden te laten kruisen. Wielen denderen er hevig. Een beetje schuin kruisen (vb 80 graden) had beter geweest.

NĂ¹ is het nog het moment om het aan te passen, Michiel... Een dagje extra werk. ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

#3503
Er zijn zo ontzettend veel dingen die opnieuw gedaan zouden kunnen worden, maar dan beter: de ligging van een paar wissels, het houtwerk op een aantal plaasten niet 100%, bedrading,.... Tijd is kostbaar, en steek het voor het moment liever in vooruitgang en progressie. Ook, omdat ik nog nooit een ontsporing heb gehad op de kruising. Het maakt alleen relatief veel lawaai wanneer er een trein over rijdt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

adrievans

Als het je niet stoort zou ik er niets aan doen,is het echter nu al een irritatiepuntje zou ik het wel veranderen,het woord relatief in je post zou bij mij al alarmbellen laten klinken.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Wat je zou kunnen doen is de groeven opvullen zodat de wielen daar op de flenzen rijden. Maar dat heeft alleen zin als alle flenzen even hoog zijn.

Michiel

Het gedender ergert niet, het is alleen opvallend. En ik rij met een verzameling oud tot heel oud spul (15-60 jaar) van een 10-tal merken. Flenzen zijn allemaal anders. Maar ik ga ooit wel eens spelen met dunne stripjes styreen om de groef ietsjes minder diep te maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Als het tramspoor niet operationeel is, kan je ook de openingen in het treinspoor terug dichtmaken met een stukje zwarte kunststof.
Het valt niet op (want ligt achteraan in de bak, en het gedender is opgelost.  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Het tramspoor wordt operationeel: de Brusselse Chocolatte tram (1905-1935) zal er tussen de Belliardstraat (via het Luxemburgplein achter het station door) en de Waverse steenweg pendelen. Groefjes blijven dus zitten.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Je moest ns weten hoe een echte haakse kruising dendert ;)

Mooi emplacement Michiel :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.