LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Nu helemáál door de voorraad raillassen. De operatie "rails leggen" is wegens tekort aan materiaal gestaakt. Jammer, want het ging lekker vooruit. MOET ik nu gaan nadenken wat ik kan doen in afwachting, behalve nieuwe bestellen. Ik haat denken...  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Citaat van: Michiel op 29 juli 2021, 19:30:34 PM
MOET ik nu gaan nadenken wat ik kan doen in afwachting, behalve nieuwe bestellen. Ik haat denken...  ;D


Verder werken aan wat materieel of scenery? Eventueel al beginnen aan het station? Ik denk maar mee  ;)
Aangezien mijn baan middenin mijn interieur staat vind ik het altijd fijn om al naar iets van duidelijke scenery te kunnen kijken. Daarom dat ik voor Zwanzebeek al een aantal gebouwen klaar heb, terwijl ik de andere helft van het plan nog zit uit te denken en de helft nog ruwbouw is.
Je moet natuurlijk zelf zien hoe je het voor Brussel-Luxemburg zou willen, of wat je mogelijk acht in de bouw-tijd.
Modelbouw is een kunst

Michiel

Voor het moment ben ik bezig met het voorbereiden van de aanleg van het 4de perron, en weer wat experimenten om raampjes te maken voor treinstellen. Humbrol ClearFix is geen success geworden omdat het gasbelletjes in de raampjes creeert tijdens het drogen. We blijven dus bezig.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het vierde perron is in aanleg. De ruimte links van de 2 korte goederenwagens wordt een laag perron, meer een goederenkoer dan voor reizigersgebruik. Dit omdat de oorspronkelijk goederenkoer werd opgeofferd voor de nieuwe perrons van het elektrisch treintje naar Tervuren, links op de foto.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Man ... man .. je sporenplan blijft toch een indrukwekkend geheel om naar te kijken Michiel. ;)
Groet Pierre.


Floris

wat een heerlijke spoorknoop zeg! Enne ja, raillassen. Ook altijd mijn favoriete reden om droog te zitten malen op domme shit die net op is. Daarover gesproken, zat vanmorgen al noodgedwongen aan de erg slappe koffie. Zo maar es naar de suup voor t nog harder misgaat.

Geert

Citaat van: Pierre op 30 juli 2021, 17:29:33 PM
Man ... man .. je sporenplan blijft toch een indrukwekkend geheel om naar te kijken Michiel. ;)

Dat is exact hetzelfde wat ik dacht...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Het raampjes experiment is een langdradig process, met telkens 24 uur wachten tussen elke laag. Hieronder het resultaat met 2 lagen Faller "Natur-Wasser": helder zonder gasbelletjes, maar een sterk lens-effect door het sterk krimpen van het product tijdens drogen. Nog een laagje extra erop vermindert mogelijk het lens effect. Ik wacht op de levering van Kristal Klear om daar ook mee te experimenteren.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

zouden dekglazen van onder de microscoop ook geen mogelijkheid zijn ?

Michiel

Hoi Peter. Ik zoek een oplossing voor scratch-build, handgesneden ramen (die telkens net weer anders zijn kwa vorm en grootte), en de ramen die gelijk liggen met de buitenwand. Wanneer ik transparente folie (of glas) langs de binenkant aanbreng, is er een diepe rand van 1mm (16cm in 't echt), en dat is lelijk. Ik probeer dus met een transparante lak-achtige materie het raam op de vullen. Past altijd ongeacht de vorm van het raam.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel realistic water van woodland scenics, giet een fijn laagje op een "plaat" gladde ondergrond. lekker uitlaten lopen de volgende dag kan je elke vorm snijden die je wil.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Bedankt voor de tip, Michael.  ;)

Ondertussen nog wat bezig geweest. Ballasten van een stukje spoor (rechts tussen de perrons), en het seinhuis wat aangepast en plaats geven. Het seinhuis is nog in erg brute toestand. En, het zijn de jaren '20; ons type 90 is nog in Pruissische livrei.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Michiel,

op Spoorse Zolder staan enkele foto's van Pruisisch materiaal in Brussel Noord rond 1922. Misschien wat inspiratie voor jou terwijl je wacht op je raillassen ...

G8.1 vers gewassen of geschilderd.

T14
https://trains.tassignon.be/documentation/CIRM.php

ACFI

Michiel

Bedankt voor deze interessante foto's, Steven. Vooral voor de opschiften... niet dat ik daar meteen aan ga beginnen. Maar dat komt ooit wel. ;)

Tijd was niet overdadig vandaag, maar toch een stukje spoor kunnen ballasten. Alle kleine beetjes helpen. En merk op: de alle-terrein trein over de heuvel...  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Voor wat betreft de ramen, heb weleens gelezen (maar niet zelf geprobeerd) dat je met kristal klear of iets dergelijks mooie raampjes krijgt door buitenop de wand van je model een stukje glad plakband te plakken en dan van binnen uit daar een raampje van kristal klear tegenaan te kwasten. Als de boel droog is plakband weg, eventueel buitenkant van t raampje nog een laagje raamspul of glansvernis  geven om t helemaal helder te maken... Zo wordt t raampje aan de buitenkant in elk geval niet hol. Kwam het tegen bij iemand die spoor N autootjes maakte en hij kreeg op die manier ook gebogen ruiten voor elkaar.

enne... dat zijn weer strakke spoortjes Michiel!