LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Steam.N

Turbo-Michiel  :o
Leg je één lange koperstrip voor alle spoorovergangen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Inderdaad, een lange strip printplaat waarvan de koperlaag tussen alle sporen wordt doorgesneden. Eén lange strip is steviger dan vele korte snippers.... althans dat zegt mijn gevoel.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Die lange strip lijm je vast op het hout van de segmenten?
Of vijs je die vast?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De achterkant van de strip wordt ruw geschuurd, waarna de strip op het hout met contactlijm wordt vastgelijmd, en heel stevig aangedrukt. Normaal is dat voldoende, maar ik ben steeds nogal paranoide geweest betreffende lijmverbindingen (te dikwijls slechte ervaring gehad, maar dat ligt waarschijnlijk aan het mannetje, niet aan de lijm) dat ik er uiteindelijk toch steeds weer een paar lange dunne schroefen bij in draai.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De sporen van segment 4 liggen vast. Nu is segment 5 aan de beurt. Alle losse opstelsporen onderaan zijn kopsporen. Dan zijn er de twee keersporen met draaischijf. En bovenaan moet het hele wisselcomplex aangelegd worden, want wat er lag is niet correct naar wat ik later kwa informatie heb gevonden. Ik weet weer wat doen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

Heel indrukwekkend, ik volg al een heel tijdje! Is dit dan de kant aan de Beliardstraat?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Michiel

Inderdaad, de overweg met de Beliardstraat ligt rechts net buiten beeld. :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

al die sporen maak maar dat jij het spoor niet bijster raakt  ;)

Michiel

#3459
 ;D Peter, het spoor is steeds vrij bijster geweest. Het blijft gokken, improviseren, speculeren en interpreteren. Een vaag pad, zoekend naar aanwijzingen en leidraden, dat ik probeer te ontwarren, zonder de pretentie dat het pad het juiste is, of dat het ergens naartoe leidt. Vrij bijster blijft het, en dat is goed.  ::) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

De absolute beginner

Zeer indrukwekkend!
Ik vind vooral dat zo leuk aan die kleine schalen; het kan zodanig indrukwekkend worden dat men, inderdaad, het spoor bijster raakt!
Dat gaat natuurlijk ook in grote(re) schalen, maar dan word een hangar al snel vereist...

Cyriel

Steam.N

Citaat van: Michiel op 23 juli 2021, 16:09:49 PM
... het spoor is steeds vrij bijster geweest. Het blijft gokken, improviseren, speculeren en interpreteren. Een vaag pad, zoekend naar aanwijzingen en leidraden, dat ik probeer te ontwarren, zonder de pretentie dat het pad het juiste is, of dat het ergens naartoe leidt. Vrij bijster blijft het, en dat is goed.  ::) ;D

LOL    ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris

Citaat van: Michiel op 23 juli 2021, 16:09:49 PM
;D Peter, het spoor is steeds vrij bijster geweest. Het blijft gokken, improviseren, speculeren en interpreteren. Een vaag pad, zoekend naar aanwijzingen en leidraden, dat ik probeer te ontwarren, zonder de pretentie dat het pad het juiste is, of dat het ergens naartoe leidt. Vrij bijster blijft het, en dat is goed.  ::) ;D
klinkt nogal bekend.  ;D

Michiel

Hier is een kort filmpje met de huidige toestand van het sporen leggen...


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Heel duidelijk filmpje!

Wat een mooi sporenverloop is dit toch. En zeker het verschil tussen de geballastte hoofdsporen en de ondergestopte opstelsporen, daar kijk ik zeer naar uit. Module 5 wordt weer een specialleke met die draaischijf. Benieuwd hoe die gaat evolueren.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html